Janfire flex-A / ctc 1200 family

Skriv svar
TopCat
Frö

Janfire flex-A / ctc 1200 family

Inlägg av TopCat »

Jag har en äldre Janfire flex-A brännare (ca:1999 årsmodell) som fungerar bra, men pannan är dax att byta ut (ctc från 1961) har funderat på en begagnad ctc 1200 family från ca:2006, men har hört att man ska ha en "frammåtbrännare" till den panna, så nu till min fundering:
- går det att bygga om min janfire till frammåtbrännare (kostnad)?
- ska jag söka en annan panna (med elpatron), vilken ?
- eller går dom bra ihop (janfire/ctc 1200)?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

CTC 1200 pannan MÅSTE ha framåtbrinnande brännare eftersom det är mycket lågt i tak i eldstaden. Vill du ha kvar Janfire'n bör du titta på en panna som är gjord för den sortens brännare - typ Nibe Pellux, Calmar V33 eller CTC EasyFlex som alla kan användas ihop med Janfire brännaren.

Det skall vara möjligt att montera en flamriktare på Janfirebrännaren, men hur lämpligt det är, tror jag vi skall be Icecap svara på :wink:

CTC 1200 är en mycket effektiv panna, men: Den kräver mycket eftersyn när du eldar pellets. Du måste sota konvektionstuberna typ varje gång du har eldat slut ett veckoförråd med pellets, och aska ur samtidtigt eftersom eldstaden är liten. Jag är mycket förtjust i CTC 1200, men jag måste erkänna att skulle jag byta, lutar det i mitt fall - eftersom jag har Viking Bio brännare - i riktning av en Värmebaronen Pellmax :D

I ditt fall, eftersom du vill ha kvar brännaren, tror jag som sagt att du skall försöka få tag på en panna som är gjort för en brännare som brinner uppåt :)
Det är många som byter till fjärrvärme, och som har haft pelletseldning, så titta på Blocket.se för där har det funnits många bra erbjudanden på rätt så nya pelletspannor. Undvik dock pannor som Värmebaronen Comet, Joker eller Star eftersom detta är oljepannor som fordrar framåtbrinnande låge. Vedpannor KAN fungera, men det bästa är en panna som är gjord för pellets redan i utgångspunkten :wink:

Lycka till :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Få tag i en bra begagnad pelletspanna är mångas dröm och jag tror inte det är så lätt att lyckas. Ska man ha en billig begagnad panna som inte är så mycket använd så finns det ctc1100 och Nibe City. Nibe ska vara lite bättre med större vattenmängd och större plattvärmeväxlare men inte så stor skillnad.
Jag hade tidigare en Janfire Flex men tycker inte den fungerade bra i ctc1100. Behövs i alla fall en lågriktare som riktar lågan rätt fram och helst bör du också köpa en dubbeltermostat med inställbar hysteres för vattenmängden i ctc1100 är liten.
Med lågriktare minskar den effekt man kan ta ut från brännaren.

Jag bytte ut min JanfireFlex mot en begagnad modern brännare och är mycket nöjd.

Varför inte byta ut både brännare och panna nu när Blocket är fullt med brännare. En lättinställd brännare sparar pengar för man kan då alltid ha en perfekt förbränning.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Om du har ekonomisk möjlighet att göra det, kan en lösning vara att skaffa en ny CTC EasyFlexpanna, och köra Janfire'n på den. Då har du en panna som kan hantera vilken brännare som helst när det är dags att pensionera Janfire'n :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jupp, det finns lågriktare till Flex'en. Det finns en 30° och en 90°, med den senare kan man inte köra full spett vilket jag anser vara likgiltigt.

Jag har ett skapligt stort hus, lite sådär isolerat, full värme i källaren (pojkens rum + dusch/tvättstuga är där) och när det blir som kallast här behöver huset runt 10-11kW för att hålla värmen, alltså räcker 12kW rikligt till.

Har för mig att max-effekten i en Flex med 90° lågriktare är 15kW men är ej 100% säker.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

"Inte 18kW med lågriktare" är det jag läst.
Men med pot-styrboxen är det 9/12/12*/18 kW som gäller så pre-2009 är det 12 som är max, vilket räcker för ett hyggligt stort hus.

*12 med eller utan underhåll (däreav 2 gånger).
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OK, 18kW kan jag acceptera. Mitt detaljkunnande rör NH'n men där slår ingen mig på fingrarna ;-)
Är inte PK!
TopCat
Frö

Inlägg av TopCat »

Stort Tack för alla kloka inlägg, har fått en helt annan syn på brännare/panna nu:
Börjar inse att det är nog smartast att leta en pelletspanna
- finns det nån som är "bättre" och nån som man ska undvika ?
- Är det här en bra panna: Focus Pe20 ?
- är min JanFire flex-A inte effektiv, har utveklingen gjort stora framsteg ?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Focus PE 20 är en bra panna, men den har en mycket liten vattenvolym, så att den måste/bör ha en ackumulatortank för att fungera optimalt. Jag tror, eftersom din Janfire fortfarande produceras, och saluförs att den fortfarande håller måttet. Givetvis börjar den få åren, men om den är i bra skick, så borde den kunna gå 4 - 5 år till.

Så mitt förslag är: Focus PE 20 med en 750 liter acktank med inbyggd varmvattenberedare - och gärna shuntstyrning, för det är ingen lyx :wink:

Undvik helst oljepannor som säljs som pelletspannor såsom Värmebaronen Comet, Joker och Star. De har små eldstäder, är svårskötta och de flesta som har dem tenderar att inte vara nöjda. :twisted:

Annars har Ariterm ett par intressanta pannor som kan/skall köras mot acktank. Acktank är förmånligt såtillvida att det ger en stabil drift med långa gångtider, och därmed färre stilleståndsförluster. Tänk på att inte köpa för stor panna. En lagom panna vill ge bättre ekonomi, och bättre komfort än en som är för stor. För hus upptill drygt 200 kvm normalisolerat, räcker 12 - 15 kW. :)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Flex-A är en populär brännare, just för att den är pålitlig och effektiv. Alla brännare som är justerat rätt är effektiva om inte deras konstruktion gör att det kastas ut en massa pellets oförbrända, effektiviteten kommer av kombinationen av panna & brännare.

Janfire tog fram en helt ny elektronikbox till Flex-A just för att det finns så mycket liv kvar i dom att det behövdes, samtidig slutade tillverkningen av den gamla styrkrets för ett tag sedan. Så Flex-A är ett livskraftigt produkt som bevisligen fungerar bra.
Är inte PK!
Skriv svar