Har alla pelletseldare skorstensrök vid uppstart?

magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

hej
nej har inte milenium3 har en blanding av det och annat plc program min matar oxå in efter en vis tid i startfasen.....men enligt en del jag snackat med ska det va så för den registrerar att den inte tänt på start dos och pytsar in mer.........min brännare o panna är lite över 3 år nu
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej hej!

Min matar inte in mer utan startar alltid efter 2-3 min =)

Jag tog bort den funktionen att om den inte startar på första försöket så startar den inte alls =)

Men jag har sänkt min-matningen nu så den får mer tid att förbränna startdosen =)

I annat fall så gör jag tvärtom, sänker startdosen drastiskt och lämnar min-matningen som den var..

PS, kollade på pelletsen idag, den är riktigt "brun" i färgen, inte som pelletsen från Byggmax, blir nog ingen mer Jem&Fix-pellets nu, har även upptäckt mycket spån i den.

Mvh!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej igen!

Jag har ännu inte bytt pelletssort, har "några" kg kvar att bränna upp av Barlinek polsk pellets.

Jag verkar inte få klarhet i röken från skorstenen, enbart under uppstart/min-effekt. När lågan är "varm" så kommer ingen rök, dvs. när max-effekt börjar köras osv.

Ibland är röken svart, ibland brun, ibland lite gulaktig och ibland vit.

Kan det bero på kvalitén på pelletsen? Jag har provat att sänka min-effekt-matningen drastiskt samt ökat fläkten under min-effekt, när brännaren efter någon minut kör upp i max-effekt så försvinner problemet.

Jag har inte så många "idéer" kvar, utan allt annat är korrekt inställt, en bra startdos samt bra max-effekt på 12kW.

Jag gissar på pelletsen, men det återstår att se, vad tror ni?

Kan jag lägga pelletsen i vatten under en stund och därefter granska den? Den är mycket mörkare än tidigare pellets jag kört med.

Mvh
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag tittade på Barlineks officiella företags video, och mellan kräkningarna (sådant skryt är motbjudande som föreskommer i denna video), fick jag ett intryck av vad för material som ingår i Barlinek pellets: Post produktions sågspån - alltså: En blandning av spån från flera olika träsorter, varav flera exotiska - och en del av materialet kan rentav innehålla spår av lack. Detta förklarar den konstiga röken eftersom många exotiska träsorter inte går att förbränna utan synlig rök. För den som inte har känslig mage för skryt, här är filmen: :puker:

http://www.youtube.com/watch?v=gCD3zbt3o8I
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Jämförde Fågelfors pellets från Byggmax mot Barlinek från Jem&Fix, löste upp båda sorterna i varsitt glas med vatten, och inte bara färgen skiljde sig, utan det visade sig vara "hårda" bitar som var svarta till färgen, medans Fågelfors pelletsen är ljus och smular sönder fint i handen.

Det är även skrivet att Barlinek pellets ska ha 5,3kWh/kg(?)
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

prova o byt pellets sort innan du gör mer inställningar skulle i alla fal jag gjort tror det rättar sig till då för innehållet i den pelletsen du kör nu förklarar ju att då får den typen av rök.......
du får säkert göra mer justeringar när du byter sort......min funkade riktigt bra ur box så att säg altså som den var inställd på från fabrik.... har bara ökat fläckt ett steg...samt matning ett steg ner........går på samma inställningar än i dag o då har kört med pellets från närproduceat villa företag samt cheapy byggmax neova neouva kör jag nu :)
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Jag kör också med närliggande inställningar från fabrik, dock ändrat till 12kW vid max-effekt :) Samt sänkt startdosen till 3 dl från 5 dl.

Men som sagt så ändrade jag fläkt och matning vid min-effekt just nu, då det ryker.

PS, har du 55 sek i startdos magnus32? Det borde ge en alltför hög mängd pellets?

Men jag tror att det beror på pelletsen, snart är den slut så då fyller jag i den "ljusa" pelletsen från Byggmax :)
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej igen!

Till dem som är intresserade.

Bytte idag brännarkassetten som jag inte orkat göra förrän nu, och då upptäckte jag att röken försvann från skorstenen vid uppstart, i alla fall än så länge :roll:

Så det förra rostret kan alltså ha varit orsaken till röken, att den fick "konstigt" med luft eller liknande.

Mvh
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

(Bytte idag brännarkassetten som jag inte orkat göra förrän nu, och då upptäckte jag att röken försvann från skorstenen vid uppstart, i alla fall än så länge

Så det förra rostret kan alltså ha varit orsaken till röken, att den fick "konstigt" med luft eller liknande.)

Puuh!! Där var det nära att utläningarna fick skulden för skrytpellets :wink:

Kul att det löste sig,hoppas det funkar bättre nu :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Man kan nog sammanfatta det såhär: :)

Barlinek pellets står för 50% av röken

&

Dåligt roster stod för 50% av röken

:lol:

Kommer dock inte köpa mer pellets från Jem&Fix så länge dom säljer Barlinek Ecopellets, särskilt inte efter mitt lilla test där jag löste upp pelletsen i vatten, Fågelfors pellets i alla ära!

Mvh
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Foxmulder åk till Åsenhöga och prova en pall eller ett par säckar du blir nog nöjd inte bara med pelletsen utan priset likaså.
Kommer från Ölmstad Trä om jag inte minns fel :!:
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Juste det ja, det glömde jag! :)

Så kan vi säga såhär, All annan pellets i all ära förutom Barlinek och Laxå pellets! :wink:

Dom andra i familjen har tänkt lite på luftvärmepump nu också, som ett komplement till pellets, men jag ser inte riktigt hur det ska bli en besparing(?) Jag vill ju inte att rören till elementen ska frysa :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Varför inte en kompromiss? Luft/vatten värmepump? :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Skaffar du luftvärmepump så kan du köra med pellets som stödvärme,sänk shunten så att du har lite värme som passerar genom rören och det är nog ingen risk att dina rör fryser sönder så länge de inte är lagda utanpå huset.
Luftvärmepumpen kan man ställa in så att den går på vid den tempen som du vill.
Samt om du har shuntstyrning så styr du innetempen till pannan likaså.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Tror ni att det går att spara något på en sådan kombination? Om vi bortser från inköpspriset på luftvärmepump.

Såg också att dom verkar fungera relativt dåligt vid minusgrader, och det känns som att det kommer bli en iskall vinter igen :)

Tänkte även om jag behöver installerar en ventil till varje rum i sådana fall, så att vi inte behöver ha dörrarna öppna hela tiden? Bara såga upp ett fyrkantigt hål i väggen intill rummen eller? Får dock se upp för elkablar :)

Luft/vatten blir nog lite väl dyrt, då krävs installation av rörmockare? :)

Mvh
Skriv svar