Vart tar energin vägen i inneffektiva pannor?
Vart tar energin vägen i inneffektiva pannor?
Mina begränsade kunskaper i fysik säger att energin inte bara kan försvinna.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Genom skorstenen är väl ett hett tips. På min gamla kombipanna som jag precis slängt ut var rökgastemperaturen över 700 grader. På min nya Calmarpanna orkar den precis upp till 250 grader, alltså nästan bara en tredjedel. Samtidigt är lågan på den nya pannan runt tusen grader och förbränner veden bättre lika med mindre aska. Sammanfattningsvis behålls mer av värmen i pannan samtidigt som mer av vedens energiinnehåll utnyttjas pga av varmare förbränning.
/mats
/mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.
/Mats
/Mats
Presis, konsten är att ta ut så mycket enerig som möjligt ur rökgaserna utan att det blir för svårt att rengöra/sota ytorna i rökgångarna. Det hela kompliseras av att för låg rökgastemp i skorstenen fäller ut vattnet som alltid blir en biprodukt av förbränningen. Se den vita röken och vattendropparna som kommer från avgasröret på en nystartad bil en kylig morgon. Kondensvatten som rinner bakvägen ned från skorstenenen är ingen vacker syn i pannrummet! Ventilera skorstenen via draglucka kostar värme det med och sedan har vi strålförluster från pannkroppen. Ett sätt är att montera en värmeväxlare kopplad till värmepump i serie med pannan och ta ned rökgaserna till under rumstemp samt ta ut kondensvattnet samtidigt, det ger i alla fall mer än 100% i verkningsgrad fins redan något system med 110% vekningsgrad...Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .