Adios pellets?
Torsten: min panna står placerat i gången vid dörren in till tvättstuga/badrum, all "spill"värme kommer huset till godo liksom all värme ifrån rör till element så effektiviteten är i topp på den punkt.
Det enda stället det kan bli lite väl varmt är i rummet där jag lagrar pellets, det finns inget element där men väl rör som går igenom och de är osiolerade.
Så att byta panna skulle definitivt inte löna sig för mig på MÅNGA år!
Men jag lekar med tanken på att kanske bygga en själv, bara för att göra det.
Det enda stället det kan bli lite väl varmt är i rummet där jag lagrar pellets, det finns inget element där men väl rör som går igenom och de är osiolerade.
Så att byta panna skulle definitivt inte löna sig för mig på MÅNGA år!
Men jag lekar med tanken på att kanske bygga en själv, bara för att göra det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
ja, du Icecap. Enligt Energimyndighetens kalkulator ligger du 2/3 pall under det "normala" - vilket kanske innebär att du har isolerat väl. En annan orsak kan vara att du har en brännare som kan köra långa gångtider vilket ju bättrar på verkningsgraden i pannen genom till dels betydligt lägre stilleståndsförluster.
Enligt samma kalkylator, borde energiåtgången hos mig vara lite drygt 3 pallar om året - vilket ger mig en enorm sparpotential. Jag har upptäkt och åtgärdat ett hål i klimatskalet som skickade iskall luft in i bjälklaget dår rören till värmen ligger, och håller för nuvarande på att åtgärda ett till. 3 pallar pellets, skulle jag kunna leva med, men 8? I det här huset? Man betalar som om man levde i ett hus på 170 kvm, men får hålla tillgodo med hälften? Men detta ger ju lite perspektiv på det hela med: Gamla CTC 265:an var dimensionerat för ett hus med normal isolering. Den skulle gjort av med 6 pallar pellets om så varit fallet - eftersom ungefär hälften värmde kråkornas kalla arslen. Även det skulle varit mer acceptabelt. Men fortfarande skulle jag tjänat in CTC 1200:an rätt snabbt. Såsom fallet var, eldade med olja när det begav sig, så tjänade jag in pannan på de första 2 åren. Pelletsbrännaren tjänade jag in på första dryga året. Men det är ju så att ju större förbrukning du har, ju snabbare tjänar förbättringar in sig.
Enligt samma kalkylator, borde energiåtgången hos mig vara lite drygt 3 pallar om året - vilket ger mig en enorm sparpotential. Jag har upptäkt och åtgärdat ett hål i klimatskalet som skickade iskall luft in i bjälklaget dår rören till värmen ligger, och håller för nuvarande på att åtgärda ett till. 3 pallar pellets, skulle jag kunna leva med, men 8? I det här huset? Man betalar som om man levde i ett hus på 170 kvm, men får hålla tillgodo med hälften? Men detta ger ju lite perspektiv på det hela med: Gamla CTC 265:an var dimensionerat för ett hus med normal isolering. Den skulle gjort av med 6 pallar pellets om så varit fallet - eftersom ungefär hälften värmde kråkornas kalla arslen. Även det skulle varit mer acceptabelt. Men fortfarande skulle jag tjänat in CTC 1200:an rätt snabbt. Såsom fallet var, eldade med olja när det begav sig, så tjänade jag in pannan på de första 2 åren. Pelletsbrännaren tjänade jag in på första dryga året. Men det är ju så att ju större förbrukning du har, ju snabbare tjänar förbättringar in sig.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Beror väl på vicken panna man byter ifrån.
CTC265 är inte så dålig egentligen.
Såg ett mätprotokoll från en installation av Iwabo brännare i sådan panna av en väletablerad installatör. 78% verkningsgrad kom man fram till.
Finns nog många pannor som är mycket sämre.
När konsumentverket och sedan Äfab testade gamla pannors verkningsgrad så undvek man sveriges vanligaste panna och testade en del konstiga modeller som knappast någon har i stället.
Såg ett mätprotokoll från en installation av Iwabo brännare i sådan panna av en väletablerad installatör. 78% verkningsgrad kom man fram till.
När konsumentverket och sedan Äfab testade gamla pannors verkningsgrad så undvek man sveriges vanligaste panna och testade en del konstiga modeller som knappast någon har i stället.

Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Då jag började med pelletsbrännaren frågade jag Janfire om det var värd att byta panna och fick då att veta att "en 265'a är ganska OK, den behöver du inte byta".
Och ja, jag kan köra lång gångtid på den, när det blir vinter på riktigt kör den kontinuerligt förutom när den rensar sig efter runt 25kg pellets.
Skorstenen/murstocken blir då ljummen och avger värme i hela huset.
Jag har även tillverkat en extra baffelplåt som har sänkt rökgastemperaturen med 20°C så pannan får hänga med ett tag. Skulle jag råka bli rik som ett troll kanske jag flyttar istället...
Och ja, jag kan köra lång gångtid på den, när det blir vinter på riktigt kör den kontinuerligt förutom när den rensar sig efter runt 25kg pellets.
Skorstenen/murstocken blir då ljummen och avger värme i hela huset.
Jag har även tillverkat en extra baffelplåt som har sänkt rökgastemperaturen med 20°C så pannan får hänga med ett tag. Skulle jag råka bli rik som ett troll kanske jag flyttar istället...

Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Visst finns det sämre men å andra sidan når moderna pannor 92-95% så iaf 1 ton sjunker väl årsförbrukningen med en bra panna om man förbrukar 6 ton idag, Årsverkningsgraden ligger ju på ca 85% med moderna pelletspannor o där ligger kanske ctc´n på 65 el kanske 70% i bästa fall..Torsten skrev:Beror väl på vicken panna man byter ifrån.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Samma här, har en del fönster att byta dock, annars ligger jag runt 4 pall/år och på sommaren går det åt i snitt 3kg/dygn....inget att klaga på där.
Verkar vara riktiga fuskbyggen dessa hus som beskrivs i denna tråd,tror att det optimala vore att sälja och börja med ett bättre objekt?
MvH// Dave
Verkar vara riktiga fuskbyggen dessa hus som beskrivs i denna tråd,tror att det optimala vore att sälja och börja med ett bättre objekt?
MvH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Nog tjänar man in isoleringspengarna på vinden än en ny panna jämte ctc gamlingen...
Men skulle förståss hellre velat ha en ny panna såklart 

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag hatar att säga det, Dave: Men du har 100 % rätt. Jag har tänkt tanken många gånger. Det lutar nog i riktning av att jag kommer att göra just som du säger: Sälja och börja omDave skrev: Verkar vara riktiga fuskbyggen dessa hus som beskrivs i denna tråd,tror att det optimala vore att sälja och börja med ett bättre objekt?
MvH// Dave

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Pellets har ju den klara fördelen med låg investeringskostnad om man köper brännare och installerar i befintlig panna. Sedan måste man få till en bra verkningsgrad också, det är bara att inse att många brännare blev monterade i pannor som inte alls var lämpliga under pelletsen glansdagar. Fick en sådan installation själv där dom bara tryckte in brännaren, provstartade och gick därifrån utan att göra mätningar på verkningsgrad eller röktemp. Har fått lära mig själv nu och har efter 2 år fått till en bra verkningsgrad genom egengjorda turbulatorer och annpassad matning.
Om man ser till investeringskostnaden så kan man ju räkna hem en pelletsbrännare på 1-2 år. Därför kommer pellets leva kvar. Men att investera 90 000 kr i en komplett ny pelletsanläggning skulle jag inte göra, där kommer jord och bergvärme in.
Bästa sättet idag att spara pengar är att isolera mera! Det ger avkastning oavsett uppvärmning.
Om man ser till investeringskostnaden så kan man ju räkna hem en pelletsbrännare på 1-2 år. Därför kommer pellets leva kvar. Men att investera 90 000 kr i en komplett ny pelletsanläggning skulle jag inte göra, där kommer jord och bergvärme in.
Bästa sättet idag att spara pengar är att isolera mera! Det ger avkastning oavsett uppvärmning.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Men riva ytterväggar, få dit reglar, få dit cellpast, få dit ny ytterbeklädnad, förstora takutsprånget, få dit ny takbeklädnad, få dit nytt regnvattensystem, få dit ny takstege,flytta ut fönsterkarmar, köpa treglasfönster, snygga till inne med fönsterfoder o nya tapeter mm. blir väl också dyrt. Allt måste isoleras till samma standard om det ska bli någon stor skillnad.
Göra det själv är ett måste idag. ROT bidragen gör att rotfolket har råd att fuska och göra jobbet snabbt. Det finns stora pengar att tjäna på fusk här. Finns alltid en kö av rika människor som står i kö för att få rotjobb gjorda och som inte fattar ett smack av byggkvalitet.
Har själv stått och tittat på när rotfolk isolerat en mindre 20-talskåk. Det var minst 2cm på sina håll i glipor mellan cellplastblocken. Ingen brydde sig ens om att stoppa in glasull i springorna utan snabbt på med ny ytterbeklädnad och ta betalt.
Påminner rätt mycket om pelletsens guldålder med installationsbidrag. In med en brännare, ut med några turbulatorer, fyll på pellets, starta, fakturera och dra iväg till nästa ställe.
Känns bekvämare och kanske billigare att stoppa in nytt lågtemperatur värmesystem och skaffa bergvärmepump i så fall.
Allra enklast är nog att byta kåk och ta en där alla påkostningar redan är gjorda.
Göra det själv är ett måste idag. ROT bidragen gör att rotfolket har råd att fuska och göra jobbet snabbt. Det finns stora pengar att tjäna på fusk här. Finns alltid en kö av rika människor som står i kö för att få rotjobb gjorda och som inte fattar ett smack av byggkvalitet.
Har själv stått och tittat på när rotfolk isolerat en mindre 20-talskåk. Det var minst 2cm på sina håll i glipor mellan cellplastblocken. Ingen brydde sig ens om att stoppa in glasull i springorna utan snabbt på med ny ytterbeklädnad och ta betalt.
Påminner rätt mycket om pelletsens guldålder med installationsbidrag. In med en brännare, ut med några turbulatorer, fyll på pellets, starta, fakturera och dra iväg till nästa ställe.
Känns bekvämare och kanske billigare att stoppa in nytt lågtemperatur värmesystem och skaffa bergvärmepump i så fall.
Allra enklast är nog att byta kåk och ta en där alla påkostningar redan är gjorda.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Att köra gör-det-själv har blivit en nödvändighet, ja. Och har man en isolering som håller en hygglig standard, så är nog, om inte bergvärme, så åtminstone lågtemperatursystem vägen att gå. Det är som Torsten säger rätt mycket som skall på plats vid en efterisolering. Sådant kan man lämpligen göra vid en större renovering, men som isolerat åtgärd lär man inte få lönsamhet i det. Det går att kolla upp med hjälp av Energimyndighetens kalkylator.
För att få lönsamhet i bergvärme krävs att man har ett hus som är över en viss storlek - annars blir återbetalningstiden så lång att det faktiskt kan vara dags att byta pump när sista kronan rullar in och man når break even
För att få lönsamhet i bergvärme krävs att man har ett hus som är över en viss storlek - annars blir återbetalningstiden så lång att det faktiskt kan vara dags att byta pump när sista kronan rullar in och man når break even

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Som om det inte fuskas där också..... finns väl en del som fått för klena pumpar och eller för små hål borrade av "bergvärmefolket" som utförde montaget och sedan drog till nästa ställe för att installera när det fanns bidrag........Torsten skrev:Känns bekvämare och kanske billigare att stoppa in nytt lågtemperatur värmesystem och skaffa bergvärmepump i så fall.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ja där är jag avundsjuk på dig, har kollat lite på gårdar i Värmland, Dalsland och även Dalarna...är bra sugen på att dra dit när ungarna flyttar hemmifrån...om och när de flyttar.
Man får mycket hus och lite grannar
för pengarna, man vill ju vara lite för sig själv, som de säger i Guldreklamen...
Mvh// Dave
Man får mycket hus och lite grannar

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring