Lite synpunkter ang.detta önskas. uppdaterat offert.

Skriv svar
hakjar
Gallringsobjekt

Lite synpunkter ang.detta önskas. uppdaterat offert.

Inlägg av hakjar »

Hej,

Jag har ett mkt litet pannrum och kan inte få in det jag önskar utan har kommit fram till en kompromiss. Tanken är även att ansluta solfångare under nästa år. Huset är inte säskilt stort (70 m2 + 70 m2 källare) och byggt 1950 så isolering är inte av modern klass. Min gamla panna är en oljepanna modifierad med en PellX21 och den börjar bli sliten.

Det jag kommit fram till så här långt är en 500 liters acktank m solslinga och vv från strömsnäs (vet att det är i minsta laget) och ett nytt expansionskärl då jag inte har acktank idag. Panna har jag tänkt mig en Nibe vedex 1000 som skall eldas med pellets och en PellX21 brännare vilket innebär att jag måste köpa anpassningen också. Till detta hade jag tänkt använda en Laddomat21 och rökgasstyrning.

Det är inte aktuellt med luft/luft, Luft/vatten eller bergvärme.

Det jag är intresserad av att veta är om pannan är OK (den ligger i en ekonomiskt bra zon för mig) och om jag riskerar att råka ut för tråkigheter pga acktankstorleken. En annan intressant fråga är om min brännare är kompatibel med pannan.

Har sökt en hel del här men hittar inte mycket om denna pannan (kan mkt väl vara skit bakom spakarna :D)
Senast redigerad av hakjar den tor 21 okt, 2010 16:52, redigerad totalt 1 gånger.
Pellx 21
Euronom A25B
Thermomatic CBJ
MAFA Mini
16 kg säckar
senmathal
Entusiast!

Inlägg av senmathal »

För pelletseldning räcker acktanken mer än väl men när det gäller solvärme så antar jag att storleken på solfångarna är avgörande. Det brukar stå rekomenderade ackvolymer på sidor där solfångare säljs. Om du har för mycket solfångare i förhållande till ackumulatorvolym måste du nog ordna ett sätt att kyla solfångarna på sommaren.

Jag hade tidigare en storebror till Vedex 1000, Vedex 3000, och var mycket nöjd med den men den eldade jag bara ved med. Men ska du bara elda pellets kanske det finns pannor optimerade för just pellets men då är väl frågan hur stor nytta ackumulatortanken gör. Långa brinntider går ju att få till med större tempskillnad mellan från och tillslag.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Försök att skaffa en så stor acktank som du kan få plats med. Du behöver inte storleken när du kör pellets men till solfångarna så blir det bättre med en stor tank.

Kör själv en 1800 liters acktank till 11,3m² plana solfångare. För att snabba upp laddningen för varmvatten så har min tank två solslingor en högt och en lågt placerad. När jag kör pellets (vanligtvis mitten från september till mitten på maj) så värmer jag endast den övre delen på tanken, ungefär 300-500 liter. Har flera olika uttag för returvattnet till pannan så jag kan välja hur stor del som skall "användas".

Acktanken skall inte ha förrådsberedare för VV produktion, det blir inte bra för skicktningen i tanken. Två slingor är bättre för skicktningen, bäst är nog "tappvattenautomat" för VV produktion men den behöver en extra cirkulationspump.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
hakjar
Gallringsobjekt

Inlägg av hakjar »

Tack för synpunkterna. Tanken har inte beredare utan två slingor för fv prod.
Nackdelen för mig är att jag fn har högtempsystem och just nu har jag lågt energiutbyte för jag har inte så mycket diff mellan tryck och retur.
Jag måste tillstå att jag har lagt min energi på tak och dränering o.dyl. under dessa första åren. Tyckte det var bättre att vara torr om huvet och fötterna innan jag böjade med detta.

frågan är dock om jag på något sätt skall strypa ner flödeshastigheten i rören för att effektivisera värmeutbytet? Systemet har säkerligen aldrig blivit riktigt genomgånget sedan byggnationen 1950.

Solfångarna blir inte så stora till att börja med. Dessutom har jag inget optimalt läge (öst/väst) så det blir lite lägre inleverans från dem.

//
Pellx 21
Euronom A25B
Thermomatic CBJ
MAFA Mini
16 kg säckar
hakjar
Gallringsobjekt

Inlägg av hakjar »

Hej igen allihop,

En liten fråga till om jag får besvära :) . Har sökt på forumet men inte hittat riktigt den info jag vill ha.

Atmos pannor ser trevliga ut och verkar ha den funktion jag söker nämligen att kunna ha pelletsbrännaren och samtidigt ha ved. Då framförallt Atmos DC18SP (http://www.atmos.se/), scrolla ner en bit på produktsidan.

Är detta ngt som forumet avråder från?
Pellx 21
Euronom A25B
Thermomatic CBJ
MAFA Mini
16 kg säckar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Fin panna. Det är så man tänker: Varför har ingen av de svenska producenterna kommit på det här? :shock:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Sven69
Gallringsobjekt

Inlägg av Sven69 »

Hej!
Det finns ju en panna som är panna ock tank i ett, Bio-sol pannan.
Stocksbro säljer den.Jag tror att den har mellan 600-700 liter tankvolym.
108+45m², Exonom P20 UB, Swepell (TB mini) tidigare PellEco, Rinkaby Acktank 500L, Sol Sfinx vakuumrör.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Bio-Sol pannan är en kanonfin panna, men den har på grund av sina dimensioner vissa begränsningar beträffande var du kan placera den. Om du har ett hus kring 150 kvm eller större, är ju Bio-Sol pannan idealisk: Docka den mot luft/vatten värmepump och solfångare - och presto: Komplett, hypermodern värmeanläggning :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
hakjar
Gallringsobjekt

Inlägg av hakjar »

Hej igen,
Ja de ser trevliga ut. Den kostar 38 kkr så det blir nog D15P för 28 kkr istället så dränerar jag inte budgeten fullständigt och får fortfarande möjlighet att stötta med ved även om det inte är fullt lika smidigt.

Men efterssom hela iden är att kunna vedelda vid pelletsbortfall så duger det :)
Pellx 21
Euronom A25B
Thermomatic CBJ
MAFA Mini
16 kg säckar
hakjar
Gallringsobjekt

Inlägg av hakjar »

Nåväl, en offert har ramlat in och jag tänkte få era synpunkter :)

Atmos DC 25 pkt:

1 st Vedpanna DC 25 SF (första pannan på deras hemsida)
1 st Kopplingspaket 1B
2 st Acktank 500 l Strömsnäs isolerad
1 st Kamrörssl 9,5m x 22mm vv
1 st Kamrörssl 9,5m x 22mm fv
1 st Kamrörssl 15m x 22mm sol
1 st 150 l tryckkärl
1 st Ventilsats exp 30kW
1 st Pelletslucka

a' 59000:- inkl moms

Detta kommer att bli lite trångt i mitt pannrum så jag får bygga om det lite mde en ny dörr och mura igen den gamla för optimalt utnyttjande.

vv, fv och sol kommer att sitta i en av tankarna och den andra är bara ackumulator. Kopplingspaketet innehåller laddomat 21 och tillbehör (se deras hemsida i post ovan).

Ungefär samma pris som från rinkabyrör med en nibe vedex 1000 istället.

Några synpunkter på detta eller rent utav varningar innan jag beställer?

//Håkan
Pellx 21
Euronom A25B
Thermomatic CBJ
MAFA Mini
16 kg säckar
Skriv svar