Högt tryck i systemet ?

Skriv svar
kiixx
Gallringsobjekt

Högt tryck i systemet ?

Inlägg av kiixx »

Har nu provat elda med pelletsbrännaren, och jag får en extrem snabb tryckökning i både panna och expansionskärl, den når 1,4bar vid 55 grader om jag kör med pelletsbränaren, kör jag med el-patron kommer jag säkerligen till 70 grader innan trycket är så högt, och med oljebrännaren som satt i innan kom jag till typ 65 grader. och 5 minuter efter att pelletsbrännaren har slagits av, så är trycket sjunkit ner till ca 1,1-1,2.

Vad är det jag gör fel ? skall jag dra ut brännaren mer, eller skall den längre in i pannan ?
Söndraby
VB Duomax 1992 med elpatron.
Biona 2000, MAFA micro förråd.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Förmodligen har du för mycket vatten i systemet.Du får troligtvis tappa ur lite vatten.Du skall kunna köra upp till ca 90 grader innan du når 1,5 kg.
Här kan du läsa mer om hur det funkar.
http://www.varmepumpsforum.com/faq/inde ... artlang=sv
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
kiixx
Gallringsobjekt

Inlägg av kiixx »

Taxen skrev:Förmodligen har du för mycket vatten i systemet.Du får troligtvis tappa ur lite vatten.Du skall kunna köra upp till ca 90 grader innan du når 1,5 kg.
Här kan du läsa mer om hur det funkar.
http://www.varmepumpsforum.com/faq/inde ... artlang=sv
Taxen, du är en sann pannrumsnisse :) jag tackar, skall genast kolla på detta, för du har säkert rätt.
Söndraby
VB Duomax 1992 med elpatron.
Biona 2000, MAFA micro förråd.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Är ditt expansionskärl anpassat efter anläggningen, dvs. bör vara 1/10 av vattenmängden i anläggningen. Ofta har man snålat in där.

Eller så har gummiblåsan fastnat för inloppet i expansionskärlet så inget vatten kommer in.
Eller är expansionskärlet fullt med vatten så ingen expansion kan äga rum.

Har du inte ett trevåningshus behöver du aldrig gå upp i över 1 bar i tryck.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Med hål i gummiblåsan absorberas luften där ganska snabbt och man får just den effekt. Expansionskärlet är där för att tryckskillnaden INTE ska bli så allvarlig!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag har problem med för lågt tryck i kärlet.Får fylla på med vatten för att få någorlunda tryck.Förmodligen har jag punka på blåsan.Får väl tappa ur systemet och provpumpa upp tryck och se om det är tätt eller inte.
Har bara självcirkulation, så jag är beroende av tryck.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar