Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
quint
Ungskog

Inlägg av quint »

Jag ska se om jag kan få tag i en våg i veckan så blir det till att testa i helgen om jag har en stund över. Massa barnkalas och grejer i helgen så det är fullt upp!

Som det är nu, så är ju fläkten 80% av värdet på matningen.
Borde inte det innebär att jag kän sätta 40% matning och 32% fläkt som min-värde? I alla fall som riktvärde? Blandningen förblir ju den samma, men i lägre dos.

Ska kolla upp vad jag kan få för pris på en lambdasond också.
Thermia Biomatic+ 20 installerad 2010-10.
2 plans villa med ouppvärmd källare från 1937. 240m2. 22 grader.
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Lite förvirrad... men jag antar att ni pratar om Biomatic+ 20 nu (alltså inte Biomatic 20+)?
Menar inte att ni inte får prata om den här :P
Kan bara vara bra att ha rätt pann-namn i signaturen och text ifall någon söker svar senare.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
quint
Ungskog

Inlägg av quint »

ett plus här eller ett plus där 8)
Nu är det i alla fall fixat!
Thermia Biomatic+ 20 installerad 2010-10.
2 plans villa med ouppvärmd källare från 1937. 240m2. 22 grader.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Där ser man, Har aldrig tänkt på vart + satt o att det va ändrat på den nya..

Ja de vore bra om ni med nya Biomatic kunde kolla upp vad den drar.. :wink:

Edit: Stavning. / Roli moderator
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Filåt om jag är petig... Tänkte bara på när man själv söker och är för specifik så hittar man inte på det man söker.

Nu när det är minus på nätterna och någon enstaka plus på dagen drar min gamla Biomatic 10,8kg per dygn enligt displayen. Är det normalt? Har varken erfarenhet eller något att jämföra med...

EDIT:
Normalt och normalt, rimligt kanske man ska säga.
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Man kan inte riktigt lita på displayen. Jag tror att det är ett medel för ett antal dagar. Vår pannrumsguru André vet nog hur det är mer exakt.
Men ja din förbrukning är normal. Allra helst om huset inte är så tätt, blåser det så kyls huset av extra mycket. Jag vill minnas att min Biomatic tuggar i sig en säck, 16kg, per dygn om det är nollgradigt.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Loranga skrev:
Nu när det är minus på nätterna och någon enstaka plus på dagen drar min gamla Biomatic 10,8kg per dygn enligt displayen. Är det normalt? Har varken erfarenhet eller något att jämföra med...
Förutsatt att du kalibirerat matningsfaktorn så stämmer det ganska bra, Men som Becker skrav så är det snittförbrukning för dom 8 senaste dygnen man ser.. Lika så med hur länge förrådet ska räcka grundas på snittet senaste 8 dygnen..

Har man justerat brännaren med hushållsvåg så man vet hur mycket den slukar kan man ju kolla o räkna själv varje dygn bara genom att läsa av driftstiden i dom effektkägen man använder..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Ok.
Låter bra. Fan kan inte nån komma hit och visa mig allt som gäller och är bra att veta :D
Jag bjuder på kaffe o bulla, tänk på att quint fick 10m kopparrör för det så det e ganska bra betalt i jämförelse ;-)
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Blir många bulla :wink:
Är väl ca 80 mil el nått :lol:
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Det är värt det, kan göra en extra stor en...
Nej men skruven och det ska vara kalibrerad och så i alla fall.
Bra att det låter rimligt med förbrukningen.

Längtar till det blir många minus grader så man får se hur den klarar sig.
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Den lär inte få jobba så hårt :wink:
Runt 300-400 m2 börjar den få det kämpigt el årsförbrukning på 50-60000 kWh/år
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Aha... va trist :)
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Tack för alla tipsen.
Har nu ställt in 10 kW och det är 30% matning hos mig. Den "rätta" fläktinställningen har jag inte hittad än men provar mig fram. Vet förstås inte det med rökgasfläktens inverkan.
22 kW gav den vid 52% matning.
Tror nästan att jag behöver en undertrycksmätare för att kunna finna balansen mellan rökgasfläkt/ brännarfläkt.

Jag gav 65 400 incl bortforsling av gammalt panna, ändrad rördragning och skorsten. Biomatik Ultra light förresten.

Fick beskedet att dragbegränsare inte behövs när pannan har rökgasfläkt, är detta sant egentligen?
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då är nånting ändrat i den nya Biomatic för vid 50% matning är den äldre på ca 10 kW :wink:
Blir ju mindre förslitning då de inte behöver rotera lika mycket som tidigare..

Doc jag ser ju nu att du har acktank :oops:
Du tar väl både vv/värme från acktanken?
Då är det lämpligt att justera in brännaren så den blir på 15 kW där brukar man få den att gå som bäst/effektivast, Då kör man även brännaren bara på en effekt = Hög..
Har du laddomat?
Tempgivaren till brännaren monterad på acktanken?
Om givaren sitter på tanken o du har laddomat kan du gott köra med tankdiff på 35-40° o kallstart jämt om du laddar hela tanken..

15 kW blir 520 gram/10 min o fläkt 33% kan du testa men jag tror du inte behöver ens så mycket fläkt för den äldre behöver 50% fläkt med 20 kW, Skulle haft tillgång till en ny Biomatic i närheten som jag kunnat kolla med mätaren hur mycket fläkt som behövs vid olika effekter.. :roll:

Kommer du få nån injustering/rökgasanalys?
Då kan du ju ha ställt in matningen så den är på t.ex 15 kW så behöver dom bara justera fläkten till rätt värden nås alt köpa lamdasonden :wink:
Får du en installatör el någon som kan justera in med mätare o du har mätt upp effekten så behöver du bara ev ändra matningen vid nyleverans/byte av pellets, Fläkten behöver aldrig ändras..
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Efter att ha legat på knä halvvägs in i en gammal vedpanna en gång i veckan förra vintern och gråtit över en förbrukning på 10,6 ton (Skåne 160 m2) har jag installerat en ny Biomatic Ultra Light. Allt har funkat bra hittills och jag har snart kört en pall denna säsongen.

Men en sak gör mig lite nervös. Under igånkörningen och injusteringen hade jag en verkningsgrad på 95% och cirka 110 grader i skorstenen. Givaren visade cirka 90 grader. Men i morse kikade jag in i botten på skorstenen och jag såg att det var ganska blött där. Är det rökgaskondensering eller är det något annat?
Jag har insatsrör med isolering runt om. Jag tycker inte att den borde kondensera om givaren visar 20 grader för lite. Den visar ca 60 grader precis innan brännaren startar. Kanske skall tilläga att jag bara har 4 meters skorsten och att den är 125mm i diameter.

Det känns som att jag kanske borde sänka verkningsgraden lite. Men hur gör jag det utan att få en allt för ineffektiv förbränning. Är rätt grön på detta med pannor och framför allt pellets.
Skriv svar