Ingen ström till pellx 20kw

Skriv svar
angsdalen
Späd planta

Ingen ström till pellx 20kw

Inlägg av angsdalen »

Hej
Tänkte starta upp min pellx inför vinter. Kan tillägga att jag flytade in i huset i våras och aldrig varit i närheten av en pellx-brännare innan.
när jag slog på strömbrytaren på "styrboxen" hände inget. Testade med att ta matningskabeln och koppla ihop den med skruven,men inget hände där heller. Har kommit fram till att det måste vara nåt med kraftmatningen som kommer från kopplingsplint på min panna (blå ATTACK2002). Finns det någon säkring i pannan eller nåt liknande som kan göra så att ingen ström kommer till kraftmatningen till pellx:en. Har även kollat överhettningskyddet på röret, och där sitter bara ett "bleck" som man inte kan röra mer än några mm dvs ingen knapp som det står att det ska vara??
jättetacksam för svar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

På pannan ska det finnas en överkokningssäkring som SKA bryta strömmen till brännaren om den utlösas och som bara kan återställas manuellt.

Finns ofta i omedelbar närhet av termostaten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
angsdalen
Späd planta

Inlägg av angsdalen »

ja det gör det och den har jag kollat och den har inte löst ut.Jag kör förnärvarande på elpatron till pannan,så ström till pannan har den ju. Men det sitter ju ett styrkort i pannan,med två finsäkringar,dels en glassäkring (vitt glas, 5AH) samt ytterligare en finsäkring (t638 mA).Jag har kollat dessa och de ser okej ut,samt att jag inte tror att de ska påverka elanslutningen till pellx:en, då dessa är för skydd för styrkortet inne i pannan (attack) eller??.
Pannan (ATTACK) har ju en elkopplingsplint där man kopplat på matningen för pellx:en, så jag tycker inte det skulle vara några konstigheter med strömmen fram till den. Är styrkortet i pannan inblandat för kraftmatningen till Pellx:en??
som sagt Pellx:en verkar inte få någon strömmatning från Elplint i pannan.
Tycker kärnkraft verkar vara ett bra alternativ just nu :roll:
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

testa och mät...spänningsprovare? :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
angsdalen
Späd planta

första problemet avklarat för en nybörjare

Inlägg av angsdalen »

så nu har jag löst problemet med kraftmatningen.Vågar knappt säga vad det var, men det enda som behövdes var att koppla om reglaget på panna till brännaren istället för eldrift :idea:
Nu så fungerar matarskruven om man kopplar samman kraftmatningen med kabel till skruven.
Däremot har jag fortfarande ingen ström till styrpanelen som sitter separat från själva brännaren (Pellx 20KW). Kollat 2A säkringen som sitter på brännaren,har mätt den och den fungerar. kollade sedan överhettningsskyddet på fallröret. Mätte mellan de båda kabelskorna och hade 0 ohm (kontakt) så det måste väl också vara korrekt elller??
har försökt trycka in blecket i mitt fall,då det inte är någon knapp i mitt tycke,men blecket rör sig icke utan det sitter relativt ganska fast,Ska man trycka jättehårt eller vad ska hända när överhettningskyddet löser.
M.a.o hur ser jag om överhettningskyddet har löst ut???
Heja mig
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Det som sitter på fallröret löser bara ut om du får bakbrand.Det skall vi väl förmoda att det inte har varit. :wink:
Här kan du läsa i manualen.
http://195.198.92.151/ariterm/PX21Anv_SE_080523.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
angsdalen
Späd planta

Vi jobbar vidare

Inlägg av angsdalen »

måste först och främst tacka och jag är väldigt imponerad av Er som angagerar er i andrar problem. Detta gör att man själv vill hjälpa andra på detta forum (om man kunde och hade kunskap :shock: )
kollade på länken och ja som sagt överhettningsskyddet på fallröret är till för att lösa ut när det blir för varmt, inga konstigheter.
Tittar man på problem/åtgärd i samma manual står det att man ska kolla på detta skydd om styrkortet och brännare inte startar,så det är därför jag undrar.
Finns det något annat skydd som kan vara orsaken till mitt problem med att inte få någon ström till kortet förutom 2A säkringen och överhettningsskyddet som jag kollat?
på styrkortet är det ju en lampa som ska lysa då man slår till strömbrytaren på sidan av styrboxen. Är kretskortet kanske trasigt?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Eftersom du fick igång skruven genom att koppla ihop kablarna,så har du 230V.
Kolla så att du har kabelkontakten riktigt intryckt i brännaren.
När du slår på brännaren med huvudbrytaren så skall den gröna dioden bredvid lysa med fast sken och den vänstra gröna blickar med ca 1-2 sekunders intervall.
När panntemperaturen har sjunkit till ca 60 grader så skall skruven mata en startdos.
Har du den gamla processorn i så skall glödstift/spiral börja glöda och fläkten starta så sakta,för att sedan öka i fart.
Men först måste du få fram ström,så att dessa grejer skall funka.
Vill du sen läsa mer om/när du kommit så långt,så gå in på avd.KMP ifall det inte finns nån på forumet just då.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Dra ut och tryck in kontakten ordentligt på brännaren som går till styrenheten så det inte bara är lite glapp.

Fick ni höra av förra ägarna att brännaren fungerar som den ska?
Hur gammal är brännaren/hur ser den ut? Kan du skicka upp en bild?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
angsdalen
Späd planta

Segern är min

Inlägg av angsdalen »

Hej igen
ville bara meddela vad som var fel så att andra kanske får hjlp av det i framtiden här på forumet.
Svaret på problemet med att styrpanelen inte stratade var on/off knappen på sidan. Fick tag i en person efter en del samtal till divers tillmötesgående personer och hamnade tillslut hos GORDIC som är Grossist vad jag fattar det som för P21. De har i sin tur lite återförsäljare lite varstans i Sverige. De kopplade mig till deras tekniker som efter att jag förklarat problemet tipsade om att kortsluta "pinnarna" på kretskortet som går till on/off-knappen för att se om det var den som spökade. Kunde inte hålla mig utan det blev en tidig lunch och åkte hem och visst efter att kortslutit pinnarna så började det lysa på panelen...SEGER :D ..... att lite grönst ljus kan göra en så glad (dvs det var inte fel på kretskortet vilket är lite dyrare att ersätta)...Så nu blir det antingen att bygla med något mellan pinnarna och så får jag beställa en ny knapp och löda ditt...nästa problem blir dock att hitta en lödkolv...men efter detta känns det som ett VÄLDIGT litet angenämt problem.
Kan tillägga att jag även hade fått hem min nyinköpta brandsläckare som ligger på posten och väntar, så nu kan snart vintern komma.
Tack taxen och alla andra som varit angagerade. Vi hörs framöver.
quint
Ungskog

Inlägg av quint »

Jag har inte skrivit något i denna tråden för jag har inte haft så mycket att tillägga, men jag har läst med spänning och måste därför säga att det var skönt att det löste sig (till en så låg kostnad :D )
Thermia Biomatic+ 20 installerad 2010-10.
2 plans villa med ouppvärmd källare från 1937. 240m2. 22 grader.
angsdalen
Späd planta

Inlägg av angsdalen »

Ja det löste ju sig tillslut. För tre dagar sedan visste jag inte mycket om pelletsbrännare och nu vet jag det mesta om hur brännaren fungerar så man har ju faktiskt fått lite nya kunskaper på vägen, och kanske hjälper man någon som får liknande problem i framtiden.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Det värsta är att det är beroendeframkallande :wink:
Börjar man skruva och läsa här så hittar man sen både det ena och det andra som man vill göra......! :lol:
Jag började som du med en krånglande px21, idag så går det inte en kväll utan att se vad som skrivits på forumet,.....
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
angsdalen
Späd planta

Inlägg av angsdalen »

ja det blir ett litet beroende det här med pelletsinfo.Många olika historier finns ju, och många lösningar. skrattade líte när jag såg att det varit över 300 som tittat på min fråga på 2 dagar, tala om att det finns många hängivna pelletsanvändare ute i sverige :).
med pelletsinfo känner man säg ju inte direkt ensam i pelletsjungeln längre.
Skriv svar