Ersätta keramik eller ej?

Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Ersätta keramik eller ej?

Inlägg av M.Lindskog »

Hej!

Är nybliven husägare & pelletseldare. En hel del frågor blir det ju och en del av dem lär jag ställa här… Min första kommer nu och gäller keramiken i pannan.

Pannan är en CTC Vemax från 1991 (omvänd förbränning).

Pelletsbrännaren är uppåtbrinnande, en Swepell (= TorsbyUgnen TB Mini om jag förstår det hela rätt). Brännaren sitter i den övre luckan i pannan.

Keramiken i pannan har sett sina bästa dagar. De stenar som sitter på sidorna och bildar ett ”dike” nedtill i pannan är spruckna och på sina håll har bitar stora som snusodsor fallit ur. Stenarna som bildar botten ser dock hela och fina ut.

Jag kommer enbart att elda med pellets i denna panna.

1) Vilken funktion fyller den egentligen i pannan?
2) Behöver jag ersätta den trasiga keramiken?
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Med denna panna så kan man elda med ved likaså om den är optimal för detta det är en annan sak.
Har keramiken spruckit är det nog pga för hög värmeutveckling men i erat fall eftersom ni bara skall elda med pellets så fyller denna keramik ingen större funktion eftersom askan som faller ut från brännaren är inte i närheten av temperaturen som det blir vid vedeldning.
Så du behöver inte ersätta den befintliga keramiken eftersom bottenstenarna är okey och där samlas som sagt bara aska med väldigt lite glöd.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Frågan är väl om keramiken ens skall vara kvar. Om det är möjligt så är det väl bättre att ta bort den och slippa värma upp den varje gång brännaren gör.

Nu vet jag inte hur pannan ser ut invändigt och om det är lämpligt att ta bort keramiken men det känns som om den borde bort om det är möjligt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Ersätta keramik eller ej?

Inlägg av bergatorparen »

M.Lindskog skrev:
1) Vilken funktion fyller den egentligen i pannan?
2) Behöver jag ersätta den trasiga keramiken?
1) Funktionen keramiken fyller när pannan vedeldas är som förgasare i betydelsen att den glöder och "hjälper" veden att bilda gengas eller koloxid, om du vill, som sedan förbränns i flambaljan i askutrymmet.
2) I och med att du enbart skall elda pellets, fyller inte denna keramik längre sin funktion, och som Roli säger, bör avlägsnas.

Jag räknar med att det är en sådan här panna du har?

Bild

En annan Vemax ägare kollade på pris på keramiken, och fick till svar
4 800 kronor plus moms! :evil:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Wow, tack för snabba svar!

Jo det är precis en sån panna jag har. Jag läste faktiskt just den tråden om priset på keramiken så det var lite därför jag frågade. Finns en del annat att lägga pengar på i det pannrum jag tagit över...

OK, jag förstår hur ni menar om att kunna ta bort keramiken på de grunderna. En fundering bara... det ser ut som att sidobitarna i keramiken - förutom den balja som bildas i mitten - skapar två "tunnlar" längst ner längs sidorna. De löper alltså längs insidan av pannan framifrån o bak. (Jag kan försöka ta ett foto i helgen) Jag får det till att det är här gaserna färdas. Finns det någon risk att jag påverkar förbränningsfunktionen & därmed verkningsgraden om jag tar bort stenarna?

Betr. att värma upp stenarna så går brännaren stup i kvarten, det går inte ens en halvtimme mellan starterna. Hinner stenarna ens svalna så mycket att det blir en faktor att räkna med? Ta inte detta som ett ifrågasättande, utan att jag vill lära mig & förstå så mycket som möjligt. :)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Keramiken kan du ta bort. Troligen har förra ägaren i huvudsak eldat med ved.
Startar brännaren en gång i halvtimmen så har nog panntermostaten mycket litet intervall mellan av- och påslag.
TB-Mini är en helt utmärkt brännare men tändelementen är inte de allra hållbaraste.
För att få tändelementen att hålla längre och minska antalet uppstarter så kan du ansluta en termostat TK1A från www.ekontroll.com
Är du kunnig i elektronik kan du plocka ihop enligt den här tråden som var uppe igår.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 3de63e2d5f

Förstår du lika lite som jag är det bäst att låta bli. :?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag skulle nog rekommendera att spendera de kronorna som TK1A kostar :wink: Annars kommer det nog att bli psalmsång nere från pannrummet - befarar jag :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Torsten skrev:Startar brännaren en gång i halvtimmen så har nog panntermostaten mycket litet intervall mellan av- och påslag.
Stämmer. Hysteresen (tror jag det heter?) är 10 grader och den är så vitt jag vet inte justerbar. Jag värmer dessutom två hus på sammanlagt 260 m2 & inte alltför välisolerat, det är m.a.o. en del energi som ska ut.

Brännarens styrning går på panntemperaturen med pannans ursprungliga termostat och ja, det ska åtgärdas. Har planerat styra på temp. i tekniktanken istället; är ju trots allt det vattnet jag vill värma. Tackar för tipset om TK1A. Är riktigt dålig på psalmer... :wink:
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om du bara eldar pellets ska du ta bort keramiken!!Den gör inngen nytta!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

M.Lindskog skrev: Betr. att värma upp stenarna så går brännaren stup i kvarten, det går inte ens en halvtimme mellan starterna. Hinner stenarna ens svalna så mycket att det blir en faktor att räkna med?
Eldar du inte mot acktank tror ja inte de har någon betydelse att ha dom i el ej, Borde ju utan acktank bli som att du har en panna med större vattenvolym för keramikens värme tas ju även upp av pannan.. :?
Därimot kan man vinna askutrymme utan keramik..

Eldar man mot acktank ska man inte ha keramik för då ökar man förlusterna ganska mycket..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Skulle tipsa om Tk1B istället, i alla fall om du kör mot en acc tank.

Du får lite större valfrihet då.

Men skulle du satsa på TK1A så är den uppgraderarbar om du skulle vilja senare.

Det är en slant att investera men, jag vart helnöjd med min stor skillnad.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

André skrev:Eldar man mot acktank ska man inte ha keramik för då ökar man förlusterna ganska mycket..
Tack för svaret.

Jag kör idag mot ack.tank. Tror jag förstår hur du menar; med ack.tank blir det längre stopp mellan eldningscyklerna och då hinner keramiken svalna.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

skalman65 skrev:Skulle tipsa om Tk1B istället, i alla fall om du kör mot en acc tank.
Tack för tipset.

Jag kommer att göra en stor översyn av hela pannrummet inkl panna, brännare, ack.tankar, shuntar m.m. Då kommer det att bli tal om någon form av smartare styrning av såväl brännare som laddning, för idag är det minst sagt ogenomtänkt det hela... men det är en annan historia det :?
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Har nu tagit lite foton i min panna, de finns att beskåda här:

http://picasaweb.google.com/10959382577 ... CVemax1991#

Som synes är keramiken inte direkt hel...

"Tunnlar"
Första bilden.
De "tunnlar" jag skrev om tidigare syns här på sidorna. Så vitt jag kan se är konstruktionen sådan att de slutar med en bakre vägg på var sida. Dvs. det ska inte alls strömma gaser genom dem som jag först trodde, utan gaserna ska gå genom det större hålet i mitten och sedan upp till värmeväxlarpaketet upptill i pannan.

Någon som kan bekräfta om detta är korrekt uppfattat?

Isolering
Andra & tredje bilden.
På högra sidan upptäckte jag att det sitter isolering i den bakre väggen i "tunneln". Denna har nu kommit i dagen genom att delar av keramiken fallit bort. Skulle jag ta bort stenarna helt så skulle denna isolering bli än mer exponerad.

Jag tänker att denna isolering är tänkt att fylla en funktion; någonting ska skyddas från att bli för varmt.

Riskerar jag inte att skada detta någonting om jag tar bort keramiken helt?

Sprickor i taket på brännkammaren
Fjärde bilden.
Jag upptäckte också två längsgående sprickor i brännkammarens tak.

Är detta något som borde bekymra mig?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det du kallar sprickor i brännkammarens tak. Är inte det "bara" lite avlagringar i pannan som håller på att lossna?

Om du tar fram något sotningsverktyg och kör över där du har sprickorna, försvinner de då?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar