En sak jag lärt mig om luft

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pelle-ts
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 17:31

En sak jag lärt mig om luft

Inlägg av pelle-ts »

Förra året fick jag för mig att sätta igen en ventil som släpper in friskluft (mycket kall sådan när det 25 grader kallt) genom en ventil i källarfönstret. Vår källare är ganska stor och vi har dörren till pannrummet öppet och jag kunde inte tänka mig annat att luften skulle räcka till ändå.
Men detta var tydligen ett misstag, brännaren fungerade mycket sämre på alla sätt och vis och det var inte roligt att hålla på.
Först till denna säsong kom jag att tänka på den igensatta ventilen och efter
jag tagit bort plexiglasskivan fungerar brännaren perfekt igen.
Så har ni problem med Bionan kolla först att det finns ordentligt med luft, ta gärna upp en ventil som kan släppa in friskluft direkt utifrån till pannan. Jag tror jag har läst någonstans att den behöver ca 40m3 luft i minuten för att
fungera bra, men kanske någon mer insatt har en korrekt siffra att ge, men i vart fall är det mycket större luftmängder än jag trodde.
Biona 2000 med NibeCity
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag har för mig att någon här på forumet gjorde en lösning där man hade en klapp lucka, som en elektrisk servo öppnade varje gång brännaren startade, och stängde när brännaren stannade. Jag minns tyvärr inte var beskrivningen finns, men det har gjorts en del arbete runt omkring på att avhjälpa problemet med luftunderskott vs kyla i pannrummet :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
pelle-ts
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 17:31

Inlägg av pelle-ts »

Jag har letat och hittat en intressant lösning som någon här på forumet har kommit påoch som jag skall prova. En spirorörböj monteras innanför ventilen, med böjen uppåt. Den kalla luften lägger sig som ett lock i botten på röret (kall luft stiger ju inte uppåt utan faller nedåt) däremot hindras inte luften att komma in till brännaren när denna startat.

Edit: Direktcitering (citering av inlägg rakt ovanför svaret) borttagen. Forumet blir med överskådligt och lättläst om vi undviker att direktcitera. / Roli moderator
Biona 2000 med NibeCity
pelle-ts
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 17:31

Inlägg av pelle-ts »

här kommer en länk till sidan med spirorör
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10999[/img]
Biona 2000 med NibeCity
Skriv svar