Så där ja! Biomaticen inne på sitt första dygn. Imponerande tyst. Nästan som en Ingmar Bergman film. Nu ska det labbas med tempkurvor mm.
Är lite sugen på Thermia On Line. Har jag användning för det? Bra om man åker bort för att sänka tempen samt att kunna höja ionnan man kommer hem å alla larmer man kan få ut förstås. Bara lull-lull kanske?
Nån som kan motivera mig att köpa kontra inte köpa.
Tack. Vad är det man får för de 600kr man ska betala varje år för? 3000kr för programet är väl inte att säga så mycket om.
Kan man få tag i specarna på interfacet så är det inget större svårighet att hacka ihop ett program själv ifall man kan lite programering (eller frågar en student som säkert hjälper till för en back öl och lite pengar).
interfacet komunicerar via en gprs modul (typ mobiltelefon) denna ligger online hela tiden därav 600:-. alltså ingen anslutning till internet via bredband eller vanliga telenätet är möjlig.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
Är det alltså till Telia du betalar? Lär ju knappast röra sig om några stora datamängder. Lite svagt att man inte kan koppla in den direkt på internet, betydligt enklare lösning än att gå via ett GPRS modem.
Som du förstår så är jag emot alla typer av års/månadsavgifter. Någon får väl koppla serieporten till en server dator och bygga en enkel client som man kan nå utifrån. Dessutom så har säkert många väldigt dålig mobiltäckning i källaren.
Nä, hade jag en rörkrökar firma så skulle jag be någon student göra ett exjobb på detta. Via serieporten till en dator. Till denna dator kan man också koppla flera tempgivare från huset. All presenteras på en websida som man kan logga in till. Eventuellt gör du även en WAP sida så att du kan direkt från mobilen få alla data + göra de inställningar du vill göra.
Senast redigerad av Fredde den tor 18 aug, 2005 13:06, redigerad totalt 1 gånger.
Håller med dig. betala en engångskost och sedan är det bra. men känns inte som denna produkt riktar sig riktigt till den lille villa ägaren utan snarare till hyresvärdar/större fastighetsägare mm.
Nja enklare vet jag inte.
Hur många hyresvärdar/fastighetägare har bredband i pannrummet eller ett extra tele abonemang i pannrummet.
Nä en sådan här produkt för den lille villaägaren med möjligheten att ansluta via uppringt modem hade ju inte varit fel
Kanske sa imot mig själv lite
79´ för panna med tillbehör. Har inte hunnit att testa varmvattenproduktionen så mycket än men den borde väl hålla vad min gamla CTC 1100 klarade av och då hade jag aldrig några problem.
Har då inget bubbelbad som slukar vv.
Kanske dumt att betala månadskostnad men om det nu ligger på ca: 600:-/ år, kan man inte spara in detta med att sänka och höja via fjärr?? Visst man kan sänka innan man åker och höja tillbaks när man kommer hem men då tar det väl en stund innan man får komforttemperatur.
Hmm, känns lite som ett lyxproblem nu när jag sitter och tänker efter.
Har ju överlevt utan förut och visst 600:- per år kan man ju lägga på lite extra pellets i stället! Eller?
Hur som helst så blev installaionen bra! Återkommer med bilder lite senare.
Min Biomatic 20+ har också varit igång ett dygn här hemma nu och jag är mer än nöjd
Ringde och beställde pellets precis 1.660kr/pall fritt hemkört för Såbipellets, det känns betydligt skönare än att ringa efter olja
wertok skrev:Min Biomatic 20+ har också varit igång ett dygn här hemma nu och jag är mer än nöjd
Ringde och beställde pellets precis 1.660kr/pall fritt hemkört för Såbipellets, det känns betydligt skönare än att ringa efter olja
He He!
Håller med. Känns ju fräschare allting. Det är ju naturen vi eldar! Gott luktar det också.
Men 1660:-/pall fritt hemkört????
Bränslecompaniet (Statoilpellets) i Karlstad tar ca: 2100:-/pall och då måste jag beställa 4 pall för att få detta pris. Får man fråga vart du beställt?
wertok skrev:Min Biomatic 20+ har också varit igång ett dygn här hemma nu och jag är mer än nöjd
He He!
Håller med. Känns ju fräschare allting. Det är ju naturen vi eldar! Gott luktar det också.
Men 1660:-/pall fritt hemkört????
Bränslecompaniet (Statoilpellets) i Karlstad tar ca: 2100:-/pall och då måste jag beställa 4 pall för att få detta pris. Får man fråga vart du beställt?
Långt från dig tyvärr, Vallåkra lantmannaaffär i Skåne.
Då: 30 000:-/år med olja
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
The Burner skrev:
Jag har kollat lite priser på pellets och då skulle statiol ha ca 2200:-/ton i 16 kg säckar, så är inte ditt pris också per ton? Annars vet jag såbi har erbjudande under augusti och då kan man köpa pellets för 1800:-/ton om man hämtar säckarna själv.
Jag har oxo beställt fast mycket billigare
Fick ett pris på 1653:-/pall 1987:-/Ton Såbi 8mm pås pellets
4 pallar= fraktfritt (fast det kör ju dom mesta. www.direktved.se skall nog få leverans idag.
Hmm! Man ska ju läsa igenom ordentligt!
Självklart var det 2100:- per ton men minimum 4 pall vid fri hemkörning som Patrik skriver så är det nog liknande hos de flesta leverantörer.