Värmebaronen VikingBio & Nibe City
Näe du bergatorparen det där köper jag inte. Det går precis lika mycket ström i nollan som i fasen när någonting är påslaget och det är 1-fas last.
Vid symmetrisk 3-fas last så är nollan "strömlös" men inte vid 1-fas. Men oavsett vilken typ av last så vill iallafall inte jag ta på nollan med bara fingrar.....
Vid symmetrisk 3-fas last så är nollan "strömlös" men inte vid 1-fas. Men oavsett vilken typ av last så vill iallafall inte jag ta på nollan med bara fingrar.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Du behöver inte ta mitt ord för det. Fråga en elektriker. Nollan skall inte föra last, för gör den det, så är något fel. Ta en voltmätare och mät spänningen mellan jord och nollan - hittar du ström där då, kan du ringa elektrikern på en gång.
Bara för att vara på säkra sidan, så gick jag ner i pannrummet och gjorde en mätning: Fas till nolla: 230 V, nolla till jord 0 V, fas till jord 230 V - den sista mätningen gjorde jag mot MAFA förrådet som alltså visade sig vara jordat - förga förvånande eftersom det är av metall och källargolvet vare sig är rent eller torrt.
Bara för att vara på säkra sidan, så gick jag ner i pannrummet och gjorde en mätning: Fas till nolla: 230 V, nolla till jord 0 V, fas till jord 230 V - den sista mätningen gjorde jag mot MAFA förrådet som alltså visade sig vara jordat - förga förvånande eftersom det är av metall och källargolvet vare sig är rent eller torrt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Det är klart att nollan måste dimensioneras efter lasten på fasen, det är ju den vägen det går!? Att du inte har nåt mellan nolla och jord är ju självklart och har inte med saken att göra. Försvinner all belastning efter att tråden bytt färg menar du? Livsfarliga tips...
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Inte alls Abbe. Nollan måste givetvis vara dimensionerat lika med fasen L eftersom den ju är "retur". Men: Går det mätbar ström i nollan, är det något som är allvarligt fel. Dessutom: Tänk dig att fasen kör in ström till strömkonsumenten. Skulle det, som Roli postulerar, går lika mycket el i nollan, så skulle det innebära att elkonsumenten inte fick ta ut någon effekt.
Skulle nollan vara strömförande - alltså aktiv - skulle du ha ett tvåfas system, och då skulle du få en spänning om 400 volt iställetför 230 volt som är fallet i en-fas.
Jag sade att det var okej att ansluta nollan till kortet i detta fallet därför att jag dessutom vet att den inte kommer att ställa till det. Jag måste givetvis precisera att om brännaren haft kraftfullare startelement, skulle jag insisterat på att man anslöt den till nollfasen på huvudplinten.
Jag fasthåller dock på principiella grunder att nollan skall vara strömlös, Börjar det gå ström där, kommer någon att få det jävligt hett om öronen eftersom det kommer att få spänningen att öka på L sidan
Skulle nollan vara strömförande - alltså aktiv - skulle du ha ett tvåfas system, och då skulle du få en spänning om 400 volt iställetför 230 volt som är fallet i en-fas.
Jag sade att det var okej att ansluta nollan till kortet i detta fallet därför att jag dessutom vet att den inte kommer att ställa till det. Jag måste givetvis precisera att om brännaren haft kraftfullare startelement, skulle jag insisterat på att man anslöt den till nollfasen på huvudplinten.
Jag fasthåller dock på principiella grunder att nollan skall vara strömlös, Börjar det gå ström där, kommer någon att få det jävligt hett om öronen eftersom det kommer att få spänningen att öka på L sidan

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
bergatorparen: "Men: Går det mätbar ström i nollan, är det något som är allvarligt fel."
Totalt skitsnack!!!
Med ett ett-fas system går strömmen fram och tillbaka (är ju AC) mellan fasen och nollan!
Din mätning visar att du inte fattar skillnaden mellan STRÖM och SPÄNNING. Att skyddsjord är kopplat till nollan beror helt enkelt på att det är vettigt och enkelt.
STRÖMMEN mäts vid att antingen bryta ledaren man vill mäta i och dra igenom ett Amperémeter, ta en i var sin ledning (fas & noll) och se att de visar exakt samma värde, i annat fall har du allvarliga problem!
Man kan även använda en ström"tång" som egentligen mäter magnetfältet runt ledningen men resultatet är det samma: samma ström går igenom båda fas & noll!!!
Man kan mäta spänningen också, om man mäter mellan ena och andra ändan av själva ledningen får man ett värde, det exakta värde beror på ledningens tjocklek, evt. dålig kontaktering på vägen och såklart strömmen igenom ledningen men du kan vara totalt säker på att strömmen i fas och nollan är den samma i ett 1-fas system!
Är den inte det är det en avledning på vägen vilket felströmsreläer ska skydda mot.
Totalt skitsnack!!!
Med ett ett-fas system går strömmen fram och tillbaka (är ju AC) mellan fasen och nollan!
Din mätning visar att du inte fattar skillnaden mellan STRÖM och SPÄNNING. Att skyddsjord är kopplat till nollan beror helt enkelt på att det är vettigt och enkelt.
STRÖMMEN mäts vid att antingen bryta ledaren man vill mäta i och dra igenom ett Amperémeter, ta en i var sin ledning (fas & noll) och se att de visar exakt samma värde, i annat fall har du allvarliga problem!
Man kan även använda en ström"tång" som egentligen mäter magnetfältet runt ledningen men resultatet är det samma: samma ström går igenom båda fas & noll!!!
Man kan mäta spänningen också, om man mäter mellan ena och andra ändan av själva ledningen får man ett värde, det exakta värde beror på ledningens tjocklek, evt. dålig kontaktering på vägen och såklart strömmen igenom ledningen men du kan vara totalt säker på att strömmen i fas och nollan är den samma i ett 1-fas system!
Är den inte det är det en avledning på vägen vilket felströmsreläer ska skydda mot.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Icecaps resonemang är helt riktigt.Det finns ingen ström i kretsen förrän kedjan är sluten. Strömmen som kommer från kraftstationen i fasen går tillbaka via nollan. Vart skulle den annars ta vägen? I en hög på golvet kanske
Man måste skilja på ström och spänning, helt olika saker
Nollan som egetligen heter neutralledare är strömförande endast när strömförbrukare är inkopplad mellan fas och nolla.
Det går alltså inte att mäta spänning mellan nolla och jord för potentialskillnaden där är noll. Däremot kan man mäta strömmen som går via nollan. Stömmen är lika stark vart i den slutna kretsen som man mäter.
// Lennart

Man måste skilja på ström och spänning, helt olika saker
Nollan som egetligen heter neutralledare är strömförande endast när strömförbrukare är inkopplad mellan fas och nolla.
Det går alltså inte att mäta spänning mellan nolla och jord för potentialskillnaden där är noll. Däremot kan man mäta strömmen som går via nollan. Stömmen är lika stark vart i den slutna kretsen som man mäter.
// Lennart
Senast redigerad av lenn98 den mån 18 okt, 2010 21:32, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100
Viking Bio
Viking Bio
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ännu en akademisk diskussion. Man kan ha flera nollor från flera kretsar på samma skena. En fas kan mata flera kretsar så länge den totala lasten inte överstiger den last fasskenan är dimensionerat för att klara av. Ett trefasigt system kan mata flera parallella en-fasiga system med gemensam nollskena utan att det blir fyrverkeri. Det innebär att nollan inte bär samma last som aktiva faserna L. Vore så fallet, skulle ju nollfasledningen till huset varit vansinnigt "väldimensionerat" - vilket den inte är.
Är man tveksam. så behöver man inte hålla på med en massa mätutrustning och sådant mera: Man bygger helt enkelt en ny krets - såsom jag föreslog i utgångspunkten. I den kretsen kan man så lägga in den säkerhet man vill ha med säkringar, jordfelsbrytare, laststyrda reläer som kopplar ifrån vid viss last - eller ännu häftigare: Vid last som funktion av tid. Det kan man göra, och sedan kanske man får tid över att gräla med folk här - om man ids, alltså
Jo, en sak: Jag lever, jag är inte en från andevärlden - än. Trots att jag har vidrört nolledaren hundratals gånger i min dag. Flax har jag inte, så då måste det väl vara något i det jag alltid har hört, att nollan är säker
(Dock föredrar jag att stänga av strömmen när jag skall åtgärda anläggningen - är kanske lite mesig?)
Är man tveksam. så behöver man inte hålla på med en massa mätutrustning och sådant mera: Man bygger helt enkelt en ny krets - såsom jag föreslog i utgångspunkten. I den kretsen kan man så lägga in den säkerhet man vill ha med säkringar, jordfelsbrytare, laststyrda reläer som kopplar ifrån vid viss last - eller ännu häftigare: Vid last som funktion av tid. Det kan man göra, och sedan kanske man får tid över att gräla med folk här - om man ids, alltså

Jo, en sak: Jag lever, jag är inte en från andevärlden - än. Trots att jag har vidrört nolledaren hundratals gånger i min dag. Flax har jag inte, så då måste det väl vara något i det jag alltid har hört, att nollan är säker

(Dock föredrar jag att stänga av strömmen när jag skall åtgärda anläggningen - är kanske lite mesig?)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Man kan ta på nollan hur mycket man vill, den är aldrig spänningsförande.
Har man spänning på nollan har man fel på anläggningen någonstans
Men nollan är strömförande i en sluten krets då den leder fasströmmen tillbaka till kraftleverantören. Strömstyrkan blir då lika på både fas och nolla
// Lennart
Har man spänning på nollan har man fel på anläggningen någonstans
Men nollan är strömförande i en sluten krets då den leder fasströmmen tillbaka till kraftleverantören. Strömstyrkan blir då lika på både fas och nolla
// Lennart
CTC 1100
Viking Bio
Viking Bio
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nu är det ju så, att i gamla dagar gick nollan hela vägen tillbaka till generatorerna. Numera forslas 3 fasig el fram till kunden, medan nollan uppstår vid transformatorkiosken. Numera är den helt enkelt en jordfas - så att vi i princip har två av den sorten. Fas mot fas = 400 Volt, medan fas mot jord/nolla = 230. Skippar vi nollan, fungerar inget annat än det som kan gå med två eller tre -fas matning och 400 volt - i princip elspisen och elpatronerna i pannan. Jordfasen var tidigare individuell för varje hus, men efter diversa olyckor där folk dog av elchock på grund utav bristande/felaktig jord, så tillhandahålls nu denna fas av nätbolaget. Så nu är nollan Moder Jord, och sedan finns det väl några här med, men jag lovar: Jag skall inte säga bort till någon vem det är 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Som tidigare påpekats så är det skillnad mellan spänning och ström. Och det är strömmen som "knäcker" kretskortet om kortet inte har tillräckligt stor area på ledarna (kopparbanorna).
Det var ju detta som det började diskuteras kring, hur stor spänning som man sedan har i nollan som man ansluter på kretskortet har ingen betydelse eftersom det beror på hur stor ström som skall passera. En pelletsbrännare ligger väldigt sällan över 1000W i förbrukning (elspiral, motor, fläkt och styrsystem sammanslaget). Detta ger då att det kommer att gå strax över 4A (amperé) i både fas- och noll-ledning. Det är denna ström som kretskortet måste klara av. Eventuellt kanske det sitter en säkring på kretskortet som begränsar hur stora max strömmar som kan tas ut på kortet.
Att säga att det inte går någon ström i noll ledaren är bara nonsens för det gör det.
Det var ju detta som det började diskuteras kring, hur stor spänning som man sedan har i nollan som man ansluter på kretskortet har ingen betydelse eftersom det beror på hur stor ström som skall passera. En pelletsbrännare ligger väldigt sällan över 1000W i förbrukning (elspiral, motor, fläkt och styrsystem sammanslaget). Detta ger då att det kommer att gå strax över 4A (amperé) i både fas- och noll-ledning. Det är denna ström som kretskortet måste klara av. Eventuellt kanske det sitter en säkring på kretskortet som begränsar hur stora max strömmar som kan tas ut på kortet.
Att säga att det inte går någon ström i noll ledaren är bara nonsens för det gör det.
Moderator
Tror att missförståndet beror på att man lite felaktigt brukar
säga att "det är ström på den", när man egenrligen menar
att det är _spänning_ på den
Ni menar såklart alla samma sak
/johan
säga att "det är ström på den", när man egenrligen menar
att det är _spänning_ på den
Ni menar såklart alla samma sak
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Larmutgång?
Tillbaka till inkopplingen av pannan. Jag håller precis på att installera viking bio på min Nibe City VX, och undrar, om det blir något fel på brännan stopp/slut på pellets/mm. går pannan automatiskt över till Elpatron? eller behöver man använda larmutgången ifrån brännaran in till pannan på något sätt? Någon som vet?
Xomas
Xomas
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nej. Använd väljaren på panelen på pannan, och koppla in ström till el patronen. Ställ så el patronen så lågt att den endast går igång om brännaren inte startar. Larmutgången kan du däremot använda att koppla på en lampa som du kan placera på ett ställe där du lätt kan se den. Kom bara ihåg att det är en låg belastnings utgång, så det lämpligaste är en lampa < 60 W.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25