Är det kört när det gått några år?

mt4base
Stor entusiast!

Är det kört när det gått några år?

Inlägg av mt4base »

Jag har haft problem till och från med min brännare som köptes ny för lite mer än 2 år sen. Den ger mig koden "tändningsfel" så fort det blir kallt ute. Så var det förra vintern. Nu har den gått perfekt HELA SOMMAREN men så fort vi behöver värmen i vår gamla kåk, då, ja då, börjar den krångla :( . Igår satt jag uppe halva natten för att se så den gick. Fick starta om den tre gånger. Idag under dagen gick den galant men nu på kvällen fick vi tändningsfel igen. Den gör 3 tändningsförsök sen slutar den med fler försök. Har den inte tänt på de försöken stannar pannan och det blinkar " tändnings fel " i displayen. När jag startar om den manuellt efter ett sådant fel tänder den nästan direkt och går till drift men många gånger går den inte igång då heller på tre försök?? Är det pelletsen som inte antänds eller kan det vara fel på tändningen i brännaren? Det funkar ju ibland, ibland inte???
Antar att det inte finns några garantier el liknande kvar. Pannan är ju nyköpt, brännaren likaså, från en firma som varit här många gånger men jag tycker inte de får ordning på anläggningen? Det har ju varit så här, till och från sen den var ny? Har hört mig för hos vänner och släktingar som har likadana brännare, de har aldrig haft ett enda stopp som mina. Aldrig haft en driftsstörning, deras brännare tuggar på året om. Kan det vara något fabrikationsfel på min brännare eller anläggning som helhet? Firman som jag anlitade har ju gjort en bedömning som jag fick lita på. Det blir ängsligt inför vintern om det ska bli så här igen med massa ofrivilliga stopp.

Jag får väl frågan om jag servat pannan och det har jag, sen sotar jag, askar och sköter om pannan och brännaren som man ska göra. Jag håller optovakten ren (den sotar numera nästan aldrig igen med Ensos pellets) men optovakten har ju knappast med tändfelet att göra. Mer kan (och vill)man inte göra som novis känns det som. ÄR urless på det här med pellets och brännare nu.

uj, det blev långt men jag är tacksam för tips och råd...
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej

Anläggningar kan vara olika trots att panna och brännare är av samma typ och modell skorsten och teräng påverkar också.
En bra dragbegränsare frikopplar skorstenen så pannan går lungnare
mindre störningar på grund av svajigt drag när det blåser byig vind ute.

utan dragbegränsare kan draget bli förstort vilket kan skapa omstarts problem
Viktigt att välja lättdriven dragbegränsare till pellets eldning !!

Du skriver att problemen ökar när det blir kallare ute!!
Kallare och brännaren går längre och ger varmare rökgaser
vilket ger ökat drag detta drag kan störa återtändningen !!

Motorn till draget är temperaturskillnaden mellan rökgastemperaturen och ute temperaturen. ju större skillnad ju starkare blir undertrycket!
Senast redigerad av Olle45 den mån 18 okt, 2010 10:33, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Kan bara hålla med olle45.

Om du inte har dragregulator (den där viktbalanserade saken) kan det mycket väl bli så att när det börjar komma drag i pipan pga. temperaturskillnaden blir draget igenom brännaren så stort att pelletsen kyls ner innan det tar sig.

Detta betyder att det inte fungerar när det behövs som bäst men fungerar bra när det inte är lika viktigt.

Så dragregulator är A & O, fixa den och sedan kan vi se på resten.

Och om du har ett sånt drag att det ställer till problem är en Tigex 15 INTE svaret på dina problem, du ska ha en helt annan storlek då!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det är inget fel på din anläggning. Det är installatören det är fel på. Han har inte sett till att brännaren får rätt startdos med pellets, vilket gör att när det blir kallt och skorstensdraget ökar, så brinner startdosen upp innan första påfyllningsdos hinner anlända. Då slocknar elden, och brännaren gör nytt försök, som ändar på samma sätt - och efter tredje gången så säger mjukvaran att vidare försök skall avbrytas. Sannolikt är även driftsdoseringen av pellets felaktig.

Tyvärr är det lite för många sådana halvdana rörfirmor igång i Sverige idag. En sak: Denna intrimningen är det rörfirman som ansvarar för. Där gäller garanti på arbetet oavsett ålder på anläggningen. Så här skall de trå till och göra om, göra rätt :study:

Edit: Har kollat lite, och du har 5 års garanti på pannan med den brännaren. Det innebär att leverantörens åtaganden fortfarande gäller helt och fullt :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Bergatorparen:

Nu är det en Bioline brännare som mt4base har och den brukar inte vara inställd på att göra tre startförsök. Den matar dessutom fram pelletsen underifrån så att det hinner brinna upp innan nästa matning kommer tror jag inte på (egen erfarenhet).

Mt4base:

Om du vill kan vi jämföra iställningarna i våra brännare (kör själv Bioline sedan augusti). Men det får i såfall bli först någon gång nästa vecka eftersom den här är alldeles för inbokad rent tidsmässigt...........
Meddela mig isåfall så skickar jag över lite papper mm, plus att vi kan höras på något sätt.

Men glöm inte bort att installatören fortfarande har ett ansvar. Speciellt när du har köpt nya grejer med installation. Själv kör jag begagnat med egen installation så för mig gäller "eget knappande".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej mt4base

Jag går ut ifrån att installatören gjort sin sak med intrimmning av pelletsbrännaren vid installations besöket!

Men sedan är fallgroparna många.
Har du inte tex inte en bra och lätt driven dragbegränsare av en storlek som klarar din anläggning är en intrimmning inte mycket värd!

Förklaring !!
När det blir kallare ute behövs mer värme inte sant ?
Med större värmebehov följer automatiskt varmare skorsten inte sant ?
Varmare skosten ökar draget i skorstenen inte sant ?
Därmed ökar också pelletsbrännarens tillförda luftmängd inte sant ?
Svar på samtliga ovanstående frågor är ett stort JA
------------------

Jag har läst att några pelletsbrännare inte ska ha större drag än 5 Pa
De flesta dragbegränsare börjar lägsta inställningen vid 10 Pa
Nu finns det ingen dragbegränsare som reglerar draget så snävt!!
Bland de bästa dragbegränsarna som finns, de har de alltid ett + Pa
som går åt för att öppna dragbegränsarens lucka
Ju lägre +Pa som dragluckan behöver för att utföra dragbegränsningen
= jämnare drag så kan önskat drag i Pa bli närmare verkligheten.
-----------------
Kort, så ger ökat drag ökad förbrännings luft till förbränningen av pellets
hetare glöd som även kan korta livslängden på de delar som berörs av hög temperatur.

Draget kan bli så kraftigt att startprobelm / återtändning uppstår.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Roli:

Har jag förstått dig rätt i att den då endast gör 1 startförsök, och om det inte lyckas, så ger den upp och larmar? :shock:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Det sitter en dragbegränsare på rökgången ut till skorstenen. Den är inställd av installatören. De har varit här och skruvat vid flera tillfällen men på nått sätt känns det som de famlar lite för det är alltid snack om "vi testar det här" om inte det funkar" kan DU testa detta" osv.

Jag är lite less pga att jag inte är nån panntekniker och har annat att göra som tar min tid. Har inte tid att sätta mig in i förbränningsteknik och dragbegränsare även om jag tycker det kan vara intressant.

Återigen får jag väl ringa installatören men jag lutar mer åt att ta in nån annan, extern kunnig från en annan firma, för att få en "second oppinion". Många har sagt att skorstenen är lite för låg men har alltid avslutat med orden" det ska nog funka ändå". Ja, det kanske inte gör det? Det är kanske fel på skorstenen? Det går kanske inte att elda pellets med den utan problem. Den är byggd när husets oljepanna installerades på 60:talet.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nä den gör 3 försök men jag antar att det matas in ungefär lika mycket pellets i bioline som bequem vilket är knappt 0,5 kg, Den måste mata in tillräckligt för att pelletsnivån ska komma upp till tändröret..
Det märkliga är ju att den går bra på sommaren men inte vintern o de kan bero på att det är för mycket drag..

Men går inte bioline köra med underhållsglöd?
Vintertid hinner det knappt slockna innan brännaren ska starta så då är det effektivare att köra med uh-glöd om man inte har acktank modell större..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
GunnarM
Entusiast!

Inlägg av GunnarM »

Vi hade samma problem med dagliga tändningsfel på vår Bioline 20; jag har skrivit om det i någon annan tråd vill jag minnas. Min egen installatör lyckades aldrig hitta felet, så till slut kontaktade jag en annan. Lösningen visade sig till slut vara att uppdatera programvaran! Jag gjorde det själv, jag fick låna en liten programdosa, sedan öppnade jag kontrollpanelen, anslöt dosan till en sockel på kretskortet, tryckte på en knapp, väntade 30 sekunder och - voilá! Det var det som krävdes, sen gick brännaren i stort sett utan driftstörningar ganska länge. Tydligen hade en viss version av programvaran (den som satt i min brännare) fel inställningar för uppstarten; det hade gått ut ett brev från Sahlins om det till återförsäljarna, men jag börjar misstänka att min förste installatör inte läste sådant. För att ta rda på vilken version av programvaran man har kan man slå av strömmen till brännaren en liten stund. När man sedan slår på så ser man i displayen vilken version det är.

Brännaren gick till slut utan störningar i knappa två år, sen började den krångla i vintras, och i somras skrotade vi den slutligen. Jag kommer inte att sakna den, eller de många timmarna i pannrummet, eller installatöern som aldrig kunde lösa problemen. Allra minst kommer jag att sakna Sahlins, som inte svarade på mejl när jag klagade på installatören, utan i stället tog bort just den installatören från listan över återförsäljare ...

Jo just det, startproblemen hade vi bara på vintern. Ingen aning om varför det inte var samma krångel på sommaren.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Driftstörningar när det blir kallare ute.

Inlägg av Olle45 »

Hej GunnarM

Ok att det kan tyckas oförklarligt att driftstörningar uppstår när det blir kallare ute!

Och att när det är sommar och vi bara eldar för varmvatten
fungerar pelletsbrännaren klockrent...

Skillnaden är (1) dragrelaterat problem! start värmen sugs bort.
(2) när det väl tagit fart hänger inte bränslematning med och kan vara feljusterad så att bränslet brinner ut fortare än nytt bränsle kommer till.

Dessutom påverkar starkt drag förbrännings temperaturen så den kan uppnå sådan temperatur att den kortar livslängden på de delar som kommer i kontakt med hög temperatur.

Att så många inte förstår vad dragbegränsaren betyder för säker drift!
Är inte så svårt att förstå.

Mvh Ruben
Senast redigerad av Olle45 den mån 18 okt, 2010 14:12, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

I "originalinställning" dvs fabrikvärdena kör brännarprogrammet enligt följande:

Brännaren gör ett försök att tända på kvarvarande glöd och matar in pellets och blåser full fläkt under vissa förutbestämda tider.

Därefter kommer "startförsök" 1 med tändelement och lite pelletsmatning.

Misslyckas detta så kommer det ytterligare lite pellets och "startförsök" 2 med tändelement.

Har den efter dessa försök inte startat/kommit igång så blir det larm och stopp.

Antalet startförsök går att ställa i inställningsmenyn (bakom lösenord) men jag tror att explosionsrisken ökar om man efter två försök med tändelement matar in ytterligare pellets som kan bilda gaser och tända.

Om man vill kalla ovanstående tre eller två startförsök kan alltid diskuteras men jag tycker att det är två eftersom tändelementet endast är inblandat i två. Men den gör tre försök om man tar med det första när den försöker tända på en eventuell glöd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
GunnarM
Entusiast!

Inlägg av GunnarM »

Det kan ju mycket väl vara så att det är dragbegränsaren som avgör om Ecotec-brännaren tänder som den ska eller inte. Jag själv märkte inte färre tändningsfel efter att jag köpt en ganska så dyr dragbegränsare av Olle45, men det kan ju vara en slump. Däremot märkte jag stor skillnad när jag bytte den programvara som t.o.m. Sahlins sa var felaktig. Då började nämligen brännaren att fungera som den skulle! Nåja, det kan vara hur det vill med saken, dragbegränsare är säkert bra för en massa saker; jag fick till exempel betydligt föärre driftstopp när det blåste kraftigt ute, som det ofta gör på Gotland. Jag tror också att bränsleförbrukningen sjönk några promille (det syntes inte i minstatistik), men det hör ju inte hemma i den här tråden.

Fridens!
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

GunnarM skrev:Vi hade samma problem med dagliga tändningsfel på vår Bioline 20; jag har skrivit om det i någon annan tråd vill jag minnas. Min egen installatör lyckades aldrig hitta felet, så till slut kontaktade jag en annan. Lösningen visade sig till slut vara att uppdatera programvaran! Jag gjorde det själv, jag fick låna en liten programdosa, sedan öppnade jag kontrollpanelen, anslöt dosan till en sockel på kretskortet, tryckte på en knapp, väntade 30 sekunder och - voilá! Det var det som krävdes, sen gick brännaren i stort sett utan driftstörningar ganska länge.

Brännaren gick till slut utan störningar i knappa två år, sen började den krångla i vintras, och i somras skrotade vi den slutligen.
Tack för detta inlägg. Jag ogillar redan min brännare innerligt, vore skönt om den kunde börja fungera som det är tänkt. Du skriver att den sen gick "i stort sett" utan driftstörningar i knappa två år. Vad hände sen? Vad köpt du för brännare istället? Vad är livslängden på en pelletsbrännare? Ang programvaran har installatörens kollat det, ett flertal gånger och den ska vara "latest version" enligt installatören. Mer vet jag inte om det.

Skulle man vinna på att ha dragluckan öppen hela tiden när det är kallt ute? Ska man öka startdosen en aning? Tanken med utökade tändförsök slog mig lagom till det börjar talas om"EXPLOSIONSRISK" vid upprepade försök?? HJÄLP! När brännaren försökt starta och misslyckats och jag startar om den manuellt så den gör nya startförsök ryker det ganska ofta bakåt och stinker rök i pannrummet. ÄR det livsfarligt då måhända, ska jag ha hjälm och flamsäker overall när pannan startas om? Det här verkar olustigt helt plötsligt...
//Mattias

Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag har en Bequem brenner som har mycket av samma konstruktion som din brännare.

Före byte från analog til digital styrning kunde brännaren ofte inte starta automatisk. Vid evt. felstart drog jag ut ena sladden til brännarens matarskruv för at inte få för mycket pellets in i brännaren. Därefter kunde jag prova ny start utan inmatning i brännaren om jag såg att den var full av pellets.

För några år sedan hade jag problem med optovakten efter mycket sotig förbränning. Fick rensa röret den satt i och köra optovakten lite längre in i röret. Vet inte riktigt hur detta ser ut på din brännare men jag ville kollat optovaktens funktion ordentligt.

När det skiljer på antal driftsstopp ved kalt och varmt väder, kan ju detta bero på att brännaren faktisk går mycket mer när det är kalt.

Min brännare + panna går nu in i sin 11. uppvärmningssesong.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar