Antar att det inte finns några garantier el liknande kvar. Pannan är ju nyköpt, brännaren likaså, från en firma som varit här många gånger men jag tycker inte de får ordning på anläggningen? Det har ju varit så här, till och från sen den var ny? Har hört mig för hos vänner och släktingar som har likadana brännare, de har aldrig haft ett enda stopp som mina. Aldrig haft en driftsstörning, deras brännare tuggar på året om. Kan det vara något fabrikationsfel på min brännare eller anläggning som helhet? Firman som jag anlitade har ju gjort en bedömning som jag fick lita på. Det blir ängsligt inför vintern om det ska bli så här igen med massa ofrivilliga stopp.
Jag får väl frågan om jag servat pannan och det har jag, sen sotar jag, askar och sköter om pannan och brännaren som man ska göra. Jag håller optovakten ren (den sotar numera nästan aldrig igen med Ensos pellets) men optovakten har ju knappast med tändfelet att göra. Mer kan (och vill)man inte göra som novis känns det som. ÄR urless på det här med pellets och brännare nu.
uj, det blev långt men jag är tacksam för tips och råd...