Hej!
Sotade ur pannan rejält idag (har visst missat en hel del ställen tidigare), och då sotade jag rökgaskanalen mellan veddelen och rökröret.
Märkte sedan att det blir lite värmare i ena sidan av anslutningen till rökröret.
Kan jag isolera detta på något sätt?
Glasfiberrep, pannkitt osv.? Men det kanske inte ser så snyggt ut med pannkitt, plåten utanpå pannan ligger lite "över" det andra, så man får pressa ned den för att den ska ta emot.
Jag avser främst att isolera stosen som går upp till 90 graders böjen, inte hela rökröret.
Mvh
Värme från anslutning mellan rökrör och panna
-
- Lärjunge!
Kan det inte vara skönt att få spillvärmen till pannrummet i.s.t.f.att skicka det till kråkorna 

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Irriterade mig på att Ecoflexen läckte en massa värme på samma ställe när jag körde elpatron för vv. Isolerade genom att dra ett par varv med sån där "drevremsa" av gullfiber som jag sedan lade alufolie utanpå. Fäste allt med najtråd. Har suttit sedan ett eller ett par år nu, och ser väl hyffstat snyggt ut.
Gullfiber i sig brinner väl knappast, men jag har för mig att det är något bindmedel eller liknande som inte tål så där jättehög värme (250-300 någonting). Så det är väl knappast helt rumsrent vid eldning men det har ju inte brunnit upp än
Gullfiber i sig brinner väl knappast, men jag har för mig att det är något bindmedel eller liknande som inte tål så där jättehög värme (250-300 någonting). Så det är väl knappast helt rumsrent vid eldning men det har ju inte brunnit upp än

1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP