Nu har man kört med pellets ca 1 månad & redan trött på att fylla på veckoförrådet ( glömmer de nästan varje vecka).
Så har skissat lite på ett bulkförråd, funderar bara på va man ska ha för skruv osv? Om min beräkningar är rätt så kommer de att ta ca 8 kubik pellets.
De jag tänkte bygga de i är 120*45 reglar & 16 mm MDF skivor, tror ni de kommer funka eller måste man ha kraftigare prylar?
Förmodar att du skall ha skivorna på insidan av reglarna,för annars blir trycket på skruvarna som du fäster skivan med.Du bör ha något slag av spjäll över skruven så att det inte blir för stort tryck på den och den går tungt.
Har du sökt efter trådar i den här avdelningen?
Sen måste du ha inblåsning och evakuering av luften som blir vid inblåsningen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Ser ut som det är tänkt med fyllning av säck?
Spruta bulk genom den luckan kommer damma duktigt, i sådana fall får det bli som taxen skriver, med bulk-koppling och avluftning. och skivorna måste vara på insidan.
Du har inte funderat på pellistore? Började själv bygga ett förråd förrut men insåg att man tappar väldigt mkt volym på de sneda väggarna så jag la ner det projektet och köpte ett pellistore.
Dom som är interesserad av att bygga förråd: Skicka en mail til post at matene.com, så kan jag skicka ritninger/bilder på förråd som är mycket volymeffektiva. Förråden är anpassad Matene sina skruvlösningar med siloskruvar med upp till 8 inlopp + vertikalskruv + evt. takskruv.
Silo byggs med semi V-botten men i större förråd, tex 30-40kbm anvends även W-botten.
Semi V-botten innebär att konans höjd uppgår till endast 60cm. Sen utnyttjar man hela höjden i rummet, det gör inte standardförråd.
Jag fick fyllt mitt förråd för några veckor sedan. Alldeles i slutet av fyllningen så sprack den övre bjälken men som tur var så nöjde förrådet sig med att blotta en stor glipa i överkanten utan att hela väggen rasade. Hade den rasat hade jag haft närmare fyra ton pellets över hela mitt källarutrymme. Den balk som gick sönder ligger längs med hela förrådet i övre kanten och har dimensionen 45x120cm.
Jag ryser när jag tittar på ritningarna här ovan och inser att mitt förråd som trots allt gick sönder har mycket grövre dimensioner i konstruktionen, och att det var trots allt det som räddade mig undan en katastrof.
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Det som färraste av oss förmår att föreställa oss är ju hur belastningarna sprider sig i en sådan konstruktion. Om jag skulle byggd ett sådant inomhusförråd, är det mycket som talar för att jag skulle använt stål eftersom jag tycker det är enklare att svetsa än att spika. Men de flesta tycker ju att trä är det enklaste och som de är mest vana vid. Men skall det hålla, så måste stödreglarna inte stå längre isär än 60 cm. 45X120 passar bra. Sedan skall skivorna i på insidan om förrådet så att skivan fördelar lasten på reglarna - annars är det enbart skruv eller spik som skall hålla uppe vikten av pelletsen plus skivorna - och vi vet ju hur det slutar - gör vi inte
Jag må vara en medelmåttig snickare, men lite har jag lärt av Ander Övfergård - aka Arga Snickaren
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Sen går det ju alltid att sätta dragjärn/wire mellan väggarna.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jag tycker att benkonstruktionen ser klen ut med tanke på all vikt som ska in i förådet ..själv skulle jag försöka tänka till lite som hur takstolar är konstruerade ..ja att konstruktionen neråt blir självbärande eller avlastad ..och jag skulle ha tätare mellan reglerna typ cc40 eller max cc60 samt ha regler även på framsida och baksida
När det gäller förrådskonstruktioner bör man tänka på att vända reglarna åt det håll där de gör mest nytta och försöka skapa så myckety "ramar" som möjligt i konstruktionen.
Om vi tittar på bilderna i första inlägget så är de översta reglarna felaktigt utförda. På två av sidorna är det regelns minsta dimension (gissningsvis 45 mm) som skall ta lasten när det skall vara den största dimensionen.
På de andra sidorna går "ståndarna" upp genom överliggaren (som inte ligger hel överst). Då blir det ingen ram av de översta reglarna och förrådet tappar i hållfastighet.
Jag är av den åsikten att man kan skippa dessa lutande sidoplan inne i förrådet. De bara krånglar till konstruktionen. Bygg istället förrådsväggen från golv till tak i det utrymme där förrådet skall placeras. Och gör en ram i botten och en i toppen som man sedan förankrar väggreglarna i. Ha inte för stort avstånd mellan dessa, då träreglar inte kostar en förmögenhet så är ett centrumavstånd på 300 mm ett bra värde (kanske lite överdimensionerat men då håller det). Vilken dimension de skall ha beror på hur långa de blir samt om man skall montera dragförband invändigt. Själv har jag 45x95 med längden strax över 3 m och centrumavstånd (får återkomma med det då jag inte kommer ihåg måttet......). Det håller men böjer ut lite på mitten när förrådet är fyllt.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
V-botten som går till mitt på vägg ger stor belastning på väggen. Som Roli skriver så borde en silo egentligen inte ha V-botten.
På den andra sidan kan man anvende en semi-V botten som endast går upp 60cm på veggen och med plana horisontella plater över konan - det ger mindre belastninger.
Man erhåller ett reservevolym som skyfflas ned i konan. Förrådet töms först bak.
Sedan bör man kanske tänka på att binda ihop förådet upptill ..jag har låtit alla mina stående regler gå upp över förådet och då har jag satt reglar upptill i taket på förådet så att förådet inte kan flexa upptill
Jag bultade fast 2"x3" I golv och tak. Stånde 2"x3" på rätt sida. ca 400mm cc. Yta ca 3x4m. Det jag saknar är en säck i hela utrymmet. Med vajer lyft skulle man kunna få pelletsen till matarskruven.
Kör man från ett oljefat och har matarskruven i kanten, så får man vara glad om halva tunnan tömmes. Har ett oljefat kapat till 2dm, och en krage av resten. Så det blir en del skrapande och skottande.