Asksug
Asksug
Jag funderar på vad man ska skaffa för att suga aska.
Jag har kört med en askhink och damsugare. Men den hinken var inget vidare. Silen sätter igen sig på nolltid.
Jag har spanar på pellevac. Men den känns dyr för en hink med plastlock.
Är det någon som har erfarenhet av clasohlsons asksug? Är den vettig?
Jag har kört med en askhink och damsugare. Men den hinken var inget vidare. Silen sätter igen sig på nolltid.
Jag har spanar på pellevac. Men den känns dyr för en hink med plastlock.
Är det någon som har erfarenhet av clasohlsons asksug? Är den vettig?
Tror Altbergs askcyklon är bättre.
http://www.altbergsplat.se/askfalla.htm
http://www.altbergsplat.se/askfalla.htm
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Jag använder denna
http://www.karcher.se/se/Produkter/Hem_ ... 25C3%25B6r
Tillsammans med en kärcher grovdammsugare, fungerar helt ypperligt.
Gör ren filtret 3-4 ggr / år.
Enda nackdelen är att slangen är aningen kort.
http://www.karcher.se/se/Produkter/Hem_ ... 25C3%25B6r
Tillsammans med en kärcher grovdammsugare, fungerar helt ypperligt.
Gör ren filtret 3-4 ggr / år.
Enda nackdelen är att slangen är aningen kort.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag kör med CanVacs Grovis och Bruksbo grovdamsugare från Rusta. Fungerar, fastän det med plaströr på sugslangen var ingen höjdare. Där sitter numera ett stålrör. Jag tror på cyklon när det gäller aska. Filter i en asksugare är en styggelse - det är min erfarenhet. Clas Ohlsons lösning är i princip en motoriserad Grovis, så min reaktion är 
Jag skulle nog komma att föredra antingen den från Altbergs Plåt eller den från Pellevac. Men frågan är vad
kostar eländet?

Jag skulle nog komma att föredra antingen den från Altbergs Plåt eller den från Pellevac. Men frågan är vad

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag tycker de är en styggelse därför att de sätter igen sig. Med en cyklon slipper man det eländet, och samtidigt riskerar man inte skada om det förljer med glör. När det var som kallast i vintras, var det svårt att aska ur utan att få med glör - något som ju berodde på att brännaren gick oavbrutet tills jag avbröt driften för att aska ur. Även efter en timme fanns glör. Jag var ärligt talat skraj. 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ja ska man ha en asksug så ska den avskilja med cyklon.
Filter är dyra och blir igensatta.
En cyklon för avskiljning kan man nog få till själv med popnit och en gammal datorkåpa.
http://billpentz.com/woodworking/cyclone/index.cfm
Altbergs och Pellvackostar väl omkring 1000.
http://www.almhagen.se/almhagenteknik.htm
Själv tar jag en kolskyffel. Askburken som följde med brännaren har jag använt en gång och det räckte.
Filter är dyra och blir igensatta.
En cyklon för avskiljning kan man nog få till själv med popnit och en gammal datorkåpa.
http://billpentz.com/woodworking/cyclone/index.cfm
Altbergs och Pellvackostar väl omkring 1000.
http://www.almhagen.se/almhagenteknik.htm
Själv tar jag en kolskyffel. Askburken som följde med brännaren har jag använt en gång och det räckte.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag kör med en Pellvac, och den är rätt bra men inte perfekt(!)
Min ClasOhlson-grovis (som jag kör med påse) måste fortfarande tömmas
titt som tätt då en del aska smiter förbi cyklonen och in i dammsugaren.
Men ok, det är ju en avsevärd förbättring mot tidigare då den satte igen
efter bara några minuters körning...
/johan
Min ClasOhlson-grovis (som jag kör med påse) måste fortfarande tömmas
titt som tätt då en del aska smiter förbi cyklonen och in i dammsugaren.
Men ok, det är ju en avsevärd förbättring mot tidigare då den satte igen
efter bara några minuters körning...
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Köpte en can vacs med kompisslang för en 500 hundring förra veckan och får väl erkänna att det var priset som avgjorde då jag var inne på en utan filter med cyklon.
Jag gör som så att jag avlägsnar den mesta askan med en stekspade
till en plåthink resten tar jag med grovisen + grovdammsugaren som står ute ifall att det skulle bli nå tjall.
Mycket riktigt så blir grovisens filter fullt med choklad brun aska som jag suger bort med byggdammsugaren, men totalt handlar det inte mer än ca 1-1,5dl varje gång.
Väntar alltid minst 2-3h efter kamin slocknat + att grovisen får stå ute några timmar innan jag tar in den i garaget.
Det funkar än så länge iaf.
Jag gör som så att jag avlägsnar den mesta askan med en stekspade

Mycket riktigt så blir grovisens filter fullt med choklad brun aska som jag suger bort med byggdammsugaren, men totalt handlar det inte mer än ca 1-1,5dl varje gång.
Väntar alltid minst 2-3h efter kamin slocknat + att grovisen får stå ute några timmar innan jag tar in den i garaget.
Det funkar än så länge iaf.
Jag har inte någon sugare som jag askar ut med, det räcker fint med en grej att skrapa väggar med och spaden jag knackade av lite bilplåt!
Till det har jag en rejäl plåttunna med tätslutande lock som askan hamnar i och saken är biff!
Ett exempel på dessa kärl är hundmatsburkar, man kan ibland få med en plåttunna om man köper en hel säck torrkäk åt jycken, tunnan har plåtlock också och är faktisk ganska perfekt - bara synd att man måste skaffa hund...
Jag fick tag på min på ett annat sätt och det är inte en hundmatstunna.
Till det har jag en rejäl plåttunna med tätslutande lock som askan hamnar i och saken är biff!
Ett exempel på dessa kärl är hundmatsburkar, man kan ibland få med en plåttunna om man köper en hel säck torrkäk åt jycken, tunnan har plåtlock också och är faktisk ganska perfekt - bara synd att man måste skaffa hund...
Jag fick tag på min på ett annat sätt och det är inte en hundmatstunna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Har inte heller förstått varför man skall ha "soperent" i en sot maskin. Blir spade här. Har en gammal uttjänt nilfisk att suga sot utanför pannan.
Askan provade jag på gräsmattan, Fick en helt ny växtlighet där, ej gräs. Kanske för stor mängd på liten yta.
Askan provade jag på gräsmattan, Fick en helt ny växtlighet där, ej gräs. Kanske för stor mängd på liten yta.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Aska bildar lut i kontakt med vatten, så det gäller att sprida enbart ett tunt lager på gräsmattan. Sot bildar syror, så det är bäst där PH värdet är för högt 
Jag ser att flera undrar varför man måste ha asksug, och svaret är att har man, som jag, en oljepanna som konverterat till "miljöislam" - alltså pellets, så är det busenkelt att rengöra denna med asksugare, medan det skulle vara mycket svårt att få rent där det behöver vara rent med handmakt. CTC 1100/1200/2200 har cylindrisk eldstad dessutom, och eftereldytor som endast kan regöras tillfredsställande med maskin.

Jag ser att flera undrar varför man måste ha asksug, och svaret är att har man, som jag, en oljepanna som konverterat till "miljöislam" - alltså pellets, så är det busenkelt att rengöra denna med asksugare, medan det skulle vara mycket svårt att få rent där det behöver vara rent med handmakt. CTC 1100/1200/2200 har cylindrisk eldstad dessutom, och eftereldytor som endast kan regöras tillfredsställande med maskin.

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25