Pannan vil inte gå upp i temp????!!!!!

Tias1980
Prima virke
Kontakt:

Pannan vil inte gå upp i temp????!!!!!

Inlägg av Tias1980 »

Har en CTC 1100 ekonomi men torsby minibrännare monterasd. det brinner och allt är som det ska, men hur mycket brännaren än kör på så blir det inte varmare än 50 grader i pannan.

Det brinner som det ska som sagt, vatten finne i systemet, cirkpumpen går, temostaten på papnnan är ställd på ca:80grader. Men ändå vill det inte stiga till mer än 50 grader på termometern på pannan.

Systemet har varit igång i drygt 2 månder och fungerat felfrit tills idag. Vrider jag termostaten på pannan motsols så klickar det till typ halvvägs till botten, så det är ju inte bara termometern som hängt sig. Och brännaren kör på för fullt och matar pellets som innan, men hur länge den än går så stiger inte tempen över 50 grader. Nu har den stått stilla där i 3-4 timmar.

Tips på lösning någon?
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Tappas det varmvatten någonstans som du inte vet? Har du draglucka ?mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Tias1980
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Tias1980 »

inget varmvatten tappas. och ja det sitter en draglucka som vippar som den gjort i 2 månader på pannan/skorstenen
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Ingen luftkudde i pannan :roll: Hur varmt vatten får du ut till elementen?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Tias1980
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Tias1980 »

Tror inte det.l har ingen termometer på matningen til elementen, men inte varmare än jag kan hålla på rören. varmvattnet har inte heller den tempen som varit innan
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Hur stor vatten mängd har du som skall värmas.

Hur stort hus , garage?

Min brännare fick kämpa i 8 timmat nonstop idag innan den hade fått upp den i 82 grader.

Men så hade vi nästan -20 grader ute
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Hej! Du kanske har sett ett inlägg från nadapada om att han hade problem att få upp panntempen,nu vet jag ej om han fick sin brännare att gå ordentligt men han fick skicka sitt styrkort för en kontroll det kan vara ett liknande problem med din brännare eftersom ni har liknande brännare.
Läcker det inget vatten från pannan så kolla upp styrkortet till brännaren.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Tias1980
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Tias1980 »

ingen aning om hur mycket vatten som värms. men det har inte varit några problem att få upp den i temp innan, iof så bytte jag pump igårkväll, då den gammla inte orkar dra runt allt. men igåg hade vi 23 grader i huset. vet iof inte vilken temp det var i pannan då. men nu är det 19-20 grader i huset.

kunde knappt hålla i röret efter pumpen igår. men nu går det utan större problem.

värmen kan ju inte bara försvinna ur pannan någon annastans helt plötsligt.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Är du säker på att pumphjulet verkligen roterar? Ibland kan motorn snurra fast hjulet står still. Speciellt om pumpen varit stilla ett tag.

Eftersom det uppstått i samband med pumpbytet tror ja att du är något på spåren där? Sitter den på rätt håll? Kan du ha fått luft i pannan i samband med bytet? Vad är det för en pump?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har du bytt pump så kan du ha fått in luft i systemet.Eller har du kranar på var sida pumpen?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Nu är jag inte något proffs, men om du bytte pump i går.

kan det inte vara så att du har luft i systemet
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Men om pumpen inte snurrar så borde det väl inte påverka panntempen,den borde gå upp till inställt läge i detta fall 80 grader oavsett om pumpen är igång eller ej.
Vare sig pump är igång eller ej så ska brännaren få upp panntempen.
Rätta mig gärna om jag har fel.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Problemet med en för stor pump kan vara att du inte får ut värmen i systemet pga. för högt flöde. Radiatorerna hinner helt enkelt inte lämna av värmen i vattnet under den tiden det är i radiatorn. Ett litet sidospår bara. Men det kan vara det som gör att du har lägre innetemp nu. Prova att vrida ner pumpen ett steg om det går. Vet inte om det kan ha med pannproblemet att göra dock.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Tias1980
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Tias1980 »

inluft i systemet dåjag har kranar på båda sidor pumpn, samt att som sagt pannan blir inte varm, det är inte bara tempen som är missvisande. Men kan ju kanske vra så att det tar längre tid att värm vattnet då ALLT nu cirkulerar, innan var ju pumpen kass, sådet är självtryck.
sprillans ny pump som hörs att den trycker vattnet. avvaktar tills imorgon och se vad tempen säger då.

Tack för alla snabba svar :)
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Brynäs skrev:Men om pumpen inte snurrar så borde det väl inte påverka panntempen,den borde gå upp till inställt läge i detta fall 80 grader oavsett om pumpen är igång eller ej.
Vare sig pump är igång eller ej så ska brännaren få upp panntempen.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Så bör det vara. Det lutar ju åt att pannan inte får "effekt nog" då. Förbränning är ju inte riktigt min starka sida :)
Skriv svar