Pannan vil inte gå upp i temp????!!!!!
Du får börja med att försöka kolla lågans storlek och utseende. Jag har en gång råkat ut för att jag inte fick upp panntempen trots att brännaren gick hela tiden. Orsaken visade sig vara att matarskruven blivit täppt med spån så matningen var för liten. Det ser/hör man ganska lätt om man lossar slangen på matarskruvens utlopp och titta på hur mycket som matas ned till brännaren. Man kan dosera ned lite extra för han där om det behövs för jämförelse.Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Det helt felaktigt. Och även om det stämmde så skulle det inte ge det här felfallet. Det verkar snarare som att brännaren går på låg effekt.AnaMatronic skrev:Problemet med en för stor pump kan vara att du inte får ut värmen i systemet pga. för högt flöde. Radiatorerna hinner helt enkelt inte lämna av värmen i vattnet under den tiden det är i radiatorn. Ett litet sidospår bara. Men det kan vara det som gör att du har lägre innetemp nu. Prova att vrida ner pumpen ett steg om det går. Vet inte om det kan ha med pannproblemet att göra dock.
Håller helt med danei! Ett element avger värme om det är värmare än omgivningen, helt oberoende av om flödet är snabbt eller långsamt igenom det!
Är flödet långsamt är temperaturskillnaden mellan tillflöde och frånflöde "hög" och är flödet högt är skillnaden "låg" men värme avges!
Är flödet långsamt är temperaturskillnaden mellan tillflöde och frånflöde "hög" och är flödet högt är skillnaden "låg" men värme avges!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Pumpen jag monterade är en "Perfecta PIVO 25 4U/130" så den är inte för kraftig.
brännaren gick konstant igårkväll när vi la oss. vaknade vid 2-tiden då hade den stannat av överhettning.
nu kör jag den på lite högre effekt. tror det var typ 14Kw på det effektläget, och har strypt ner flödet på cirkulationspump samt shuntventilen. får se vad detta ger för resultat.
provade även att maxa brännaren igårkväll 24,5 Kw men det han inte riktigt med att brinna undan då utan hade tendens till att stocka sig i fallröret på brännare.
Kan detta vara ett tecken på att det är något som gör att brännaren inte kör 24,5 Kw i verkligheten eftersom den inte hinner bränna undan gentemot matningen av pellets?
är ju inte så lätt att se hur lågan ser ut när brännaren sitter monterad. Kan jag mäta på fläkten hur mycket spänning som kommer till den, om nu detta är styrt av effekten som är inställt på brännaren?
Har inte så jag kan mäta COhalt beroende på fläkthastighet, vilket står att man ska göra i instruktionerna...
brännaren gick konstant igårkväll när vi la oss. vaknade vid 2-tiden då hade den stannat av överhettning.
nu kör jag den på lite högre effekt. tror det var typ 14Kw på det effektläget, och har strypt ner flödet på cirkulationspump samt shuntventilen. får se vad detta ger för resultat.
provade även att maxa brännaren igårkväll 24,5 Kw men det han inte riktigt med att brinna undan då utan hade tendens till att stocka sig i fallröret på brännare.
Kan detta vara ett tecken på att det är något som gör att brännaren inte kör 24,5 Kw i verkligheten eftersom den inte hinner bränna undan gentemot matningen av pellets?
är ju inte så lätt att se hur lågan ser ut när brännaren sitter monterad. Kan jag mäta på fläkten hur mycket spänning som kommer till den, om nu detta är styrt av effekten som är inställt på brännaren?
Har inte så jag kan mäta COhalt beroende på fläkthastighet, vilket står att man ska göra i instruktionerna...
Överhettning sker nästa alltid för att man kör brännaren på högre effekt än vad rökgången i pannan kan komma av med, då trycks värmen tillbaka.
Och att i det läge spetta på med 24kW är alldeles åt skogen!
Själv kör jag med 7kW och än räcker det och blir över.
Och att i det läge spetta på med 24kW är alldeles åt skogen!
Själv kör jag med 7kW och än räcker det och blir över.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jag har för mig att det är en av rattarna på fronten på pannan som styr tempen på något sätt ..min kusin hade en lika panna med samma strul i början men sen kom han på att det var någon av rattarna som spökade.
Om man nu tänker efter så borde brännaren kunna köra upp tempen på den lilla vattenmängd den pannan har så fel på brännaren är det knappast om den nu är inställd på högre temp än det du nu får upp pannan i ..jag tror det klickade till i huvudet nu ..det sitter väl en ratt på fronten som ska styra oljebrännaren ..och troligen är brännarens stöm inkopplad via den och om du nu vrider upp den ratten till högre tal ex 85 grader så borde brännaren gå dit du har ställt brännaren på ex 80 grader.
Om man nu tänker efter så borde brännaren kunna köra upp tempen på den lilla vattenmängd den pannan har så fel på brännaren är det knappast om den nu är inställd på högre temp än det du nu får upp pannan i ..jag tror det klickade till i huvudet nu ..det sitter väl en ratt på fronten som ska styra oljebrännaren ..och troligen är brännarens stöm inkopplad via den och om du nu vrider upp den ratten till högre tal ex 85 grader så borde brännaren gå dit du har ställt brännaren på ex 80 grader.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Ställ in matningsläge 5 (15 kw) och justera in fläktspjället så att du ligger nära det läge då det blir sotig rök.
Mät sedan rökgastemperaturen. Ska bli låg om det är pannan med 9 tuber.
Hur är det med pannans turbulatorer, är alla i?
Finns fungerande dragbegränsare?
Men som notti säger: Kontrollera att pannan är inställd för oljedift.
Mät sedan rökgastemperaturen. Ska bli låg om det är pannan med 9 tuber.
Hur är det med pannans turbulatorer, är alla i?
Finns fungerande dragbegränsare?
Men som notti säger: Kontrollera att pannan är inställd för oljedift.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Lärjunge!
Ja givetvis. Vettefasen hur jag tänkte.danei skrev:Det helt felaktigt. Och även om det stämmde så skulle det inte ge det här felfallet. Det verkar snarare som att brännaren går på låg effekt.AnaMatronic skrev:Problemet med en för stor pump kan vara att du inte får ut värmen i systemet pga. för högt flöde. Radiatorerna hinner helt enkelt inte lämna av värmen i vattnet under den tiden det är i radiatorn. Ett litet sidospår bara. Men det kan vara det som gör att du har lägre innetemp nu. Prova att vrida ner pumpen ett steg om det går. Vet inte om det kan ha med pannproblemet att göra dock.

Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Vad har du luftreglaget intällt på? Jag kör brännaren på läge 3 och luftspjällets spak på strax över 3 men man kan sänka luften tills det blir synlig rök från skorstenen och sedan öka luften tills röken inte syns igen. Tar en stund eftersom det är viss fördröjning innan ändringar slår igenom. Har du kännt på fläkthjulet så det går lätt, lagren på dessa brännares fläcktmotorer har viss tendens att få in damm som får dem att tröga.
CTC 171 B med Torsby Mini .
jag har 7 turbulatorer i. det är vad jag har.
luftspjället är inställt på 6-7 vid effektläge 4 på brännaren
vet inte hur mitt experiment med att minska effekt på pumpen samt strypt shuntventil har funkat, då jag är på jobet nu.
men "rörtipset" var ett bra riktmärke. har tyvärr inget jag kan mäta rökgastempen med
dragbegränsare finns och den fungerar är dock en gammal modell från 1971. har en annan liggandes, men den passar inte då anslutningen mot kökanalen är vinklad medans dragberänsaren kräver en rak. får väll ta fram svetsen och lösa det om det kan vara problemet?
jo panntermostaten har en ratt på fronten på pannan. denna går att justera, och detta har jag exprementerat med. pannan klarar att dra upp tempen på 65-70 grader men dett atar några timmar, vilket jag tycker är för mycket. och som sagt 80 grader har jag inte lyckats få upp den på sedan jag fick igång alla element
luftspjället är inställt på 6-7 vid effektläge 4 på brännaren
vet inte hur mitt experiment med att minska effekt på pumpen samt strypt shuntventil har funkat, då jag är på jobet nu.
men "rörtipset" var ett bra riktmärke. har tyvärr inget jag kan mäta rökgastempen med

dragbegränsare finns och den fungerar är dock en gammal modell från 1971. har en annan liggandes, men den passar inte då anslutningen mot kökanalen är vinklad medans dragberänsaren kräver en rak. får väll ta fram svetsen och lösa det om det kan vara problemet?
jo panntermostaten har en ratt på fronten på pannan. denna går att justera, och detta har jag exprementerat med. pannan klarar att dra upp tempen på 65-70 grader men dett atar några timmar, vilket jag tycker är för mycket. och som sagt 80 grader har jag inte lyckats få upp den på sedan jag fick igång alla element
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Eftersom jag kan bedömma, är det brännaren som ger för liten effekt. 7 turbulatorer på plats, skulle ge tillräcklig verkningsgrad till att pannan skulle kunna nå upp i 80 grader inom 20 - 30 minuter vid normalt värmebehov. Såvitt jag har förstått har du ju även provat att enbart värma pannan med radiatorkretsen utkopplat, och med lika nerslående resultat. Mitt råd är att kolla brännaren för funktion. Kolla att luckpackningen håller tätt - annars drar den tjyvluft och då går det inte bra med effekten. Kolla alla de där idiotiska "klart-att-det-inte-är-det" sakerna, hur irriterande det än är. Kanske är det något som förbisetts i farten 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ett bra ställe att börja, är med hur mycket pellets som går åt. Lura brännaren att tro att den har låga. och samla upp pelletsen som matas fram i ett kärl under 6 min. Väg sedan upp denna pelletsen på en hushållsvåg, och multiplicera med 10, och därefter med 4,8. Då får du en bild på vilken effekt brännaren ger. Börja där, så får du åtminstone en utgångspunkt 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
okej, ska testa detta..
Men har noterat att mängden pellets som matas in i brännaren ökar med ökat effektsteg på styrboxen.
ska se om jag kan lura till en låga, eller om jag får köra på timer. Har nämerligen problem med flamvakten, denna blir för varm så den har tendens till att smälta och sota igen totalt. vet inte om detta är ett tillverkningsfel eller bara jag som har ytterligare något fel på inställningen :S
men har beställt termometer till rökgasmätning samt vatten ut på radiatorerna nu, så jag kan se desa med. Kan vara bra att ha koll på dessa temperaturer med kanske.
rökgasen ska mätas mellan panna och draglucka eller?
och tempen ska vara? 200?
Men har noterat att mängden pellets som matas in i brännaren ökar med ökat effektsteg på styrboxen.
ska se om jag kan lura till en låga, eller om jag får köra på timer. Har nämerligen problem med flamvakten, denna blir för varm så den har tendens till att smälta och sota igen totalt. vet inte om detta är ett tillverkningsfel eller bara jag som har ytterligare något fel på inställningen :S
men har beställt termometer till rökgasmätning samt vatten ut på radiatorerna nu, så jag kan se desa med. Kan vara bra att ha koll på dessa temperaturer med kanske.
rökgasen ska mätas mellan panna och draglucka eller?
och tempen ska vara? 200?
Om flamvakten sotar igen och smälter är det definitivt för mycket mottryck i pannan, den kan helt enkelt inte klara den stora volym som brännaren trycker igenom pga. det höga effektnivå.
Om den samtidig har svårt att få upp temperaturen skulle jag tro att den går med ett kraftigt luftöverskott.
Om den samtidig har svårt att få upp temperaturen skulle jag tro att den går med ett kraftigt luftöverskott.
Är inte PK!
Är inte PK!