Effecta Överhettningsskydd?

Skriv svar
Navapel
Ungskog

Effecta Överhettningsskydd?

Inlägg av Navapel »

Hej alla,

som nybliven husägare och total nybörjare undrar jag om ni kan bistå lite. Jag har en Effecta 220 med en Effecta supra aero. Nyss när jag kom in i pannrummet var det svart på brännarens display, men pannan funkar, så ström finns uppenbarligen. Dessutom var det varmt som om den nyss eldat. Panntemperaturen låg på drygt 90 grader, vilket får mig att tro att överhettningsskyddet slagit till och brutit strömmen till brännaren från pannan (är det så det funkar?).

När jag tittar i manualen står det att man ska ta bort locket och trycka hårt på den röda piggen för att återställa överhettningsskyddet. Det enda jag har hittat är dock den lilla plastskruven på pannans kontrollpanel, men bakom den sitter en vit knapp och ingen röd pigg. Så vad har jag missat?

Överhettningsskyddet där matarröret går in i brännaren har jag också kollat, men det förstår jag mig inte heller riktigt på. Men jag prövade i alla fall att trycka in det och inget hände, fast om nu pannan varit för het bör det ju vara just pannans överhettningsskydd ... hur jag nu kommer åt det.

Några förslag?
spyrius
Prima virke

Inlägg av spyrius »

på min är det en röd pigg bakom svarta locket på manöverpanelen, säkerligen den som löst ut bara tryck in kostar inget att testa
effecta med automataskning bionordic brännare+mafaförråd
Navapel
Ungskog

Inlägg av Navapel »

Tack för svar, men antingen är jag väldigt korkad eller så har vi olika modeller (a, b, c?). Pannan på följande bild är inte identisk med min, men trea från vänster sitter i alla fall en sak som det står överhettningsskydd vid:

http://www.evenenergija.lt/assets/image ... burner.jpg

Är det den du menar? Skruvar jag av den på min finns det en vit knapp bakom, men det händer inget när jag trycker på den. Så kanske är det något annat fel?
Navapel
Ungskog

Inlägg av Navapel »

Elpatronen på 60 grader och pannan dito, men bara 15 grader inne i huset - är det normalt? Nåja, det blir till att ringa installatören så får de komma och kika.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Är pumpen ok?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Navapel
Ungskog

Inlägg av Navapel »

Nybörjare, som sagt. Hur många gånger jag än tryckte på den vita knappen så lyckades jag tydligen inte trycka på rätt sätt. Man lär sig saker varje dag ... Men hur svårt kan det vara? :)
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Men den fungerar nu?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Navapel
Ungskog

Inlägg av Navapel »

Ja, nu tuffar den på igen. Tack ändå för ert engagemang.

Fast man undrar ju varför överhettningsskyddet slog till, men jag lär mig väl vartefter hur det hela hänger ihop.

En mindre viktig fråga: Kan någon tala om hur man ställer klockan på aero-displayen? Jag kan absolut inte hitta den bland inställningarna.
Skriv svar