Hej
Har nyligen köpt ett hus som värms upp med en pelletsbrännare. Föra vinter gick det bra men till denna vinter har det uppkommit ett problem. Brännaren klarar inte av att värma upp vattnet till önskad temperatur.
Den föra ägare sa att jag skulle ha brännaren på 80 grader, det var bäst så för utrustningen och den höll längs på så (stämmer det?) Denna vintern orkar den dock bara upp till ca 67-68 grader. Det spelar ingen roll om jag sätter brännaren på effekt ett eller fyra. Den enda skillnaden blir att vid fyra går den snabbare upp till de graderna men sen stannar det.
I manualen till Janfire har jag läst att det kan bero på dålig pellets. Har samma leverantör denna vintern som föra vinter. Och jag tycker inte det ser ut som där är allt för mycket spån med. Är bioenergi från Luleå och vad jag har hört ska de ha bra pellets.
Står även att det kan bero på dåligt tryck i pannan, har dock gjort tändstickstestet och då reagerade lågan så som där står den ska vid bra tryck.
Kan även lägga till att både ac-tankarna och på pannas termostat visar samma grad antal, så det är inte bara termostaten så har fastnat vid 68 grader.
Så någon som har en bra fundering på varför jag inte får up vattnet till 80 grader?
Kommer inte upp i värme
Vad menar du med "stannar", antingen stannar ju brännaren för att den anser att den uppnått rätt temperatur, i alla andra fall stannar den på grund av något fel och felindikerar detta på ett eller annat vis, några andra alternativ finns inte ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Någon felindikering visar den inte så då är det väl att den anser att den är på rätt temp. Dock har den ju inte det, enligt mig då jag ar ställt den på att den ska upp till 80 grader. (Ett grått reglage som är kopplat till brännaren, markerat från 30 till 90 grader, står Danfoss på det)
Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
-
- Stor entusiast!
Prova att skruva upp termostaten från 80 till 85 eller 90 och se om tempen går upp lika mycket.
Det skiljer på min panna mellan inställd termostattemp och den temperatur den faktiskt jobbar upp till.
Det skiljer på min panna mellan inställd termostattemp och den temperatur den faktiskt jobbar upp till.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
moron: och sedan vill det vara en stor hjälp för alla om du faktisk följer reglerna o lägger in brännare & panna i signaturen, då behöver vi inte fråga varje gång.
Men om brännaren fungerar utan knussel kan det mycket väl vara så att gradskalan på termostaten inte är rätt, det skulle faktisk vara konstigt om den är det...
Har du något sätt att mäta panntemperaturen på?
Om du kan det kan du ju se skillnaden mellan vad pannans temperatur är och vad termostaten "klickar" mellan (stäng av brännaren under tiden), tar du mitten av "klicka på" och "klicka av" och jämför med panntemperaturen vet du på ett ungefär vilken felvisning termostaten har och kan använda detta sedan när du justerar.
Men om brännaren fungerar utan knussel kan det mycket väl vara så att gradskalan på termostaten inte är rätt, det skulle faktisk vara konstigt om den är det...
Har du något sätt att mäta panntemperaturen på?
Om du kan det kan du ju se skillnaden mellan vad pannans temperatur är och vad termostaten "klickar" mellan (stäng av brännaren under tiden), tar du mitten av "klicka på" och "klicka av" och jämför med panntemperaturen vet du på ett ungefär vilken felvisning termostaten har och kan använda detta sedan när du justerar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!