pelletsförbrukning osv

tesso
Gallringsobjekt

pelletsförbrukning osv

Inlägg av tesso »

nybörjare på detta med pellets och allt så vill kolla upp lite vad som är "normalt"

tycker pelletsförbrukningen är lite för hög just nu. sedan i början på oktober har vi snart gjort av med en hel pall pellets ( 6 säckar kvar samt kanske 3 st i tunnan) så en pall förbrukades på inte ens två månader och det har ju inte ens hunnit blivit kallt än (bor i värmland)

när vi flyttade in i juni värmde vi bara upp vattnet och elementen var avstängda, i augusti nån gång fick vi veta att vi hade för låg drifttemperatur på pannan så att elen satt in (vi hade då elförbrukning på över 850 kwh i månaden) vi höjde driften med ca 10-15 grader tror jag och då satt det fart på pelletsen.

problemet nu är att vi ligger fortfarande på samma elförbrukning men det går så mycket mer pellets. shunten på pannan som går till elementen står på det lägsta, dvs 1:an. elementen i sig står på medel ungefär.

vi har en till drifttemp ratt på pannan och den står på 80 grader tror jag ( den andra som jag pratade om ligger på 55 tror jag.

hoppas ni förstår mig, kan ju inte detta med alla benämningar ännu ;) min man är ganska ointresserad av detta så det får bli jag som kollar upp detta

finns det nåt vi kan göra, kolla upp, ändra???

tacksam för alla svar jag får

///
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Du kanske redan har kollat det men ändå: Har du kollat så att elen fortfarande ligger på när tempen sjunker i pannan?

Hur stort är huset och var bor du. Jag har eldat en pall sedan mitten på oktober med en ny panna. Men jag har ett stort dåligt isolerat hus så det kan variera jättemkt i förbrukning.

Sen finns ju alla frågor gällande brännarinställningar och dyl. Men det får de som kan den grejen fråga :)
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
tesso
Gallringsobjekt

hej

Inlägg av tesso »

hur kollar man hur tempen sjunker på pannan?? :S
sam sagt, väldigt okunning inom detta än så länge, hoppas dock att lära mig mer.

huset ligger på 115kvm i värmland
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Låter inte som någon speciellt hög förbrukning....

Från början av oktober tills nu är ca 6 veckor och din förbrukning 52 -6-3 st säcker ger ungefär 7 säckar i veckan vilket låter normalt. Nu har du ju inte skrivit om det är ett litet eller stort hus, antalet personer som förbrukar VV samt var det är beläget. Allt detta påverkar.

Fyll gärna i din profil med de uppgifter som finns under "forum regler" så blir det lättare för alla att svara så bra som möjligt.

Edit: Du hann visst svara på några frågor under tiden som jag skrev dem....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Prova Energikalkylen från Energimyndigheten. Den kan ge en fingervisning om hur du ligger till med förbrukningen. Kom bara i håg att detta inte är en exakt kalkyl, utan enbart en fingervisning :wink:

Annars håller jag med Roli i att det är ingen hög förbrukning. 1 säck pellets á 16 kg motsvarar 80 kWh energi, så slår man det ut på ett dygn med uppvärmning och varmvatten, så låter det inte så farligt. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här kan du se hur vissa hade det förra vintern.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 6rbrukning
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
tesso
Gallringsobjekt

=)

Inlägg av tesso »

vi är alltså 4 personer, två vuxna, två barn (4 och 1år) 115kvm 1 1/2 plan 60kvm biarea.

nää det kanske inte är så mycket då...bara det att de förra ägarna påstod att de förbrukade 4 pall om året och vi går in på vår 3:e efter bara 6 månader...men det visar då att man inte ska lita på allt man hör ;)

vi ska iallafall ringa sotaren som installerade brännaren så får vi se vad han säger.

är ändå fundersam över elen, känns inte som att det borde gå så mycket el (850 kwh i månaden på bara hushållsel) riktlinjerna verkar vara för hushållsel 5000kwh om året, och fortsätter vårat hamnar vi över 10000kwh/år

har en kompis som bor i ett hus med direktverkande el samt luftvärmepump, de ha inte satt på elen för värmen än(bara för vattnet) och de förbrukar ca 600 kwh i månaden. observera att de oxå har större hus än oss)

sammanlagt för oss med uppvärmning och el hamnar vi i kronor runt 2000:- i månaden, vi hade räknat med ca 1300-1600:- i månaden

ojoj, mycket nu :) hoppas ni örker lyssna på mitt dravvel ;P
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Är pelletsen billigare än elen,så ställ ner termostaten för elpatronen så den bara går in om pannan sjunker till under ca 50 grader.Då slipper ni i alla fall den delen av ström,utan pelletsen tar mellan 60 till 85 grader.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
tesso
Gallringsobjekt

ok

Inlägg av tesso »

ok, då ska vi kolla med sotaren, vi vet ej hur man gör det :S

tack för tipset
tesso
Gallringsobjekt

Inlägg av tesso »

nån som vet föresten vad pelletsen förbrukar i kwh, då kan jag ju räkna ut vad den kostar i kwh och jämnföra med elpriset
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

En pelletsbrännare förbrukar lite olika beroende på märke och modell, men standbyförbrukningen är försumbar. Normal drift 35 - 85 W, under upptändning 300 - 1100 W, upptändningstid 5 - 8 minuter. Vid normal kyla brukar brännaren gå ca 20 minuter per timme.

1 kg pellets innehåller ca 4,8 kWh energi, och hur mycket av den som kommer huset tillgodo beror på pannan och överiga anläggningens status :wink:

... om jag förstått frågan rätt?Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

tesso: svaren ville vara bättre och mer exakta om du följer reglerna o skriver in brännare osv i signaturen.

Generellt tar årets 3 kalla månader 50-55% av årets pelletsförbrukning. Förra vinter var ju en vargavinter och då gick det åt 11 pall för mig, normalt är 8 pall. Med 8 pall blir det alltså 4 pall på 3 månader, alltså 1,25 pall/månad.

Kan vara en idé att skriva orten också, kan ju vara att någon kan hjälpa till om det behövs.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Psst Icecap: Din ort i profilen är för mig ett landskap, men du behöver nog ingen hjälp :wink: :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

4 pallar om året! Jag gör av med 6-7 beroende på hur vintern är och det tror jag är tämligen normalt. 1 säck dagen går det nu men det kan variera beroende på hur mycket varmvatten man tar ut och hur varmt man vill ha så man får ta säljares uppgifter med en nypa salt...Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar