Jag har problem med att ställa in min Albin Polar 30-70kW med omvänd förbränning. Problemet började då vi renoverade vår skorsten. Jag har efter renoveringen fått ett mycket större drag. Dragbegränsaren öppnar helt och rökgastempen ligger för högt. Enligt tillverkaren skall rökgastempen vara 150-200 grader. Jag har 250-300 grader! De turbulatorer som suttit i konvektorrören är borttagna av förra ägaren. Nu till mitt problem....
När jag tänder pannan så fungerar den väldigt bra ett tag, sedan slutar den sekundära förbränningen att fungera under en tid (ca 40 minuter, då ryker det som fasen i skorstenen) för att sedan komma tillbaka.
Upplever det som att problemet blir mindre om jag eldar grövre vedträn. Har även noterat att (troligen) pga det höga draget så brinner det ojämnt i förbränningsrummet. Längre in i förbränningsrummet brinner det fortare, kan detta påverka. Tillverkaren poängterar att de ska vara en jämn glödbädd vilket de inte blir då?
1. Varför slocknar sekundärförbränningen? Rökgastempen är fortfarande hög.
2. I vilken ände börjar man när man ska trimma in en panna? Tänk att få en steg för steg lista de vore drömmen

3. Ska hela förbränningsrummet övertändas eller ej vid rätt inställning?
4. Är det någon som har ett exempel på hur turbulatorer ser ut, kan man tillverka själv?
Vore JÄTTE tacksam för förslag på lösning!!! Har grubblat allt för länge på detta nu utan att komma på en lösning.
/Henrik