Varför går det så mycket Pellets ??
Jag har inte följt denna tråd i detalj, men jag håller med elvis om att värmen inte bara försvinner.
Vad som händer är att förlusterna blir mindre då ledningstemperaturen minskas.
Värmeledningarna i våra hus ligger i allmänhet i golv, bjälklag eller i väggarna. Höjer man temperaturen i kretsen blir värmedeponeringen i väggar mm större. Eftersom ledningarna ofta ligger i ytterkanten av rummet, ökar förlusterna till omgivningen. Effekten syns inte på inomhusklimatet. Rumstemperaturen kan var lika hög, men golven tex blir lite varmare, speciellt nära väggarna där vi normalt inte uppehåller oss.
Vad som händer är att förlusterna blir mindre då ledningstemperaturen minskas.
Värmeledningarna i våra hus ligger i allmänhet i golv, bjälklag eller i väggarna. Höjer man temperaturen i kretsen blir värmedeponeringen i väggar mm större. Eftersom ledningarna ofta ligger i ytterkanten av rummet, ökar förlusterna till omgivningen. Effekten syns inte på inomhusklimatet. Rumstemperaturen kan var lika hög, men golven tex blir lite varmare, speciellt nära väggarna där vi normalt inte uppehåller oss.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
elvis!
Du menar alltså att våra mätmetoder är helt fel!
Då har tyvärr dom flesta av landets fjärrvärmenät också helt fel energiförbrukning då dessa mäts och regleras på samma sätt.
Du förstör ju inte energin, du bromsar upp den i radiatorerna, där energin skall tas ut i fastigheten. Den ska inte tillbaka lika välmående i pannan eller acktanken. Vad som händer har jag förklarat tidigare och orkar ej ta upp igen.
Som jag kan förstå är detta ett forum där man ska diskutera problem och även komma med tips och lösningar. Hämta råd och kanske även ge råd.
Det är tråkigt att du oftast bara är negativ till allt som diskuteras.
Du är då rakt inte realistisk, då skulle du deltaga mer i diskusionen och vara mer intresserad av att ta reda på fakta.
Du menar alltså att våra mätmetoder är helt fel!
Då har tyvärr dom flesta av landets fjärrvärmenät också helt fel energiförbrukning då dessa mäts och regleras på samma sätt.
Du förstör ju inte energin, du bromsar upp den i radiatorerna, där energin skall tas ut i fastigheten. Den ska inte tillbaka lika välmående i pannan eller acktanken. Vad som händer har jag förklarat tidigare och orkar ej ta upp igen.
Som jag kan förstå är detta ett forum där man ska diskutera problem och även komma med tips och lösningar. Hämta råd och kanske även ge råd.
Det är tråkigt att du oftast bara är negativ till allt som diskuteras.
Du är då rakt inte realistisk, då skulle du deltaga mer i diskusionen och vara mer intresserad av att ta reda på fakta.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 351
- Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
- Ort: järpen i vackra jämtland
Karla1 skrev:Som Vedprofilen har skrivit tidigare så vill han bara visa att mängden/hastigheten varmt vatten som pumpas runt i systemet har betydelse för upptagningsförmågan på energin. Ju högre hastighet på pumpen, ju varmare vatten tillbaka. Mer energi förlorad. Det är inte så konstigt med detta, om mätaren registrerar ett mindre tillbakaflöde så har du ju också strypt förbrukningen av energin. Du har fått det varma vattnet att stanna kvar i radiatorsystemet en längre tid, där det som mest gör nytta.
Du får samma problem i tankar som i en panna, då varmt vatten som pumpas tillbaka i botten av tanken eller pannan förstör skicktningen.
Därför upplever man att när det är ganska milt väder ute, som det har varit en tid nu, en högre förbrukning av bränsle. Detta försvinner mer och mer ju mer åt -5grader du kommer.
Exempel 1: 0- +5grader en tempdiff på fram och retur på 2 grader.
Exempel 2: 0- -5grader en tempdiff på fram och retur på 4 grader.
Mer temperaturskilldnad får du ju kallare det blir ute, till en viss gräns förstås. Vid en längre tid med minus 10 grader ute borde man ha en diff på minst 7- 10 grader. Annars så har man ett dåligt injusterat system.
Beror på hur bra automatik man har, reaktionsförmågan på systemet.
Det gäller att hitta den rätta balansen på varje enskilt system så man inte får kalla radiatorer. Det finns nog dom som kan ha en högre diff också utan att få problem.
OBS! Det finns en avhandling ute på nätet om man söker, där man förklarar hur man justerar in ett värmesystem med radiatorer. Ska försöka leta rätt på denna och lägga upp den här.
Mycket klokt skrivet!
Jag har nu vid ca 3-5 minus en tempdiff på 10c!!
Bättre kan jag inte få det anser jag.Sedan jag började att trimma på returen så räcker helt klart tankarna mycket längre.Nu har ju jag en kombi med laddomat 4030.MEN det kalla vattnet skall ju likförbannat in i botten på tankarna.Desto kallare desto bättre!!
Jag har provat att strypa ytterligare,men får då några element bara varma till hälften,så detta räcker gott för mej.Jag ser en liten besparing efter denna justering.
Skall bli kul att se hur det blir med pelletsbesparingen oxå nu då!
Ingen som vet en termostat med ställbar tempdiff??skulle vilja ha en som man kan ställa till brännaren.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Finns byggbeskrivning på sådana i detta forumet.lennart wiklund skrev: Ingen som vet en termostat med ställbar tempdiff??skulle vilja ha en som man kan ställa till brännaren.
Annars kan man ju alltid använda sig av E-kontrolls grejor, de kostar men då får man ju också tempen redovisad i "lysande siffror".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Karla1 skrev:elvis!
Du menar alltså att våra mätmetoder är helt fel!
Då har tyvärr dom flesta av landets fjärrvärmenät också helt fel energiförbrukning då dessa mäts och regleras på samma sätt.
Du förstör ju inte energin, du bromsar upp den i radiatorerna, där energin skall tas ut i fastigheten. Den ska inte tillbaka lika välmående i pannan eller acktanken. Vad som händer har jag förklarat tidigare och orkar ej ta upp igen.
Som jag kan förstå är detta ett forum där man ska diskutera problem och även komma med tips och lösningar. Hämta råd och kanske även ge råd.
Det är tråkigt att du oftast bara är negativ till allt som diskuteras.
Du är då rakt inte realistisk, då skulle du deltaga mer i diskusionen och vara mer intresserad av att ta reda på fakta.
Du kan inte jämföra ett fjärrvärmeverk med en villa.
I villan produceras värmen och skickas ut och kommer tillbaka som mer eller mindre varm retur INOM ett och samma klimatskal.
Dvs hur mycket energi som avgavs till elementen är av mindre vikt eftersom det återvinns genom att pannan inte behöver höja tempen så mycket på det returnerade vattnet.
I fjärrvärme-exemplet leds 110 gradigt vatten utan från värmekällan ner i marken tiotalt och hundratals kilometer. Då är det givetvis så att returen skall vara så kall som möjligt för att minimera förlusten eftersom det inte är något annat än förlust när man värmer gator och väger.
I villan stannar energin inom klimatskalet därför får du inte skillnader på 30% i förbrukning vid 4% minskning av cirkulationen som jag opponerat mig emot.
Får man fram dessa siffror så är det mätfel och tolkningsfel.
En villa med en Flödesmätare-energimätare på tillopp och retur är inte ett laboratorium oavsett hur dyr och fin mätaren är.
Man får inte en helhetsbild som man får i en labbrigg.
Kan du förstå skillnaden ?
JA, jag är negativ när jag ser rena felaktigheter som man hävdar är korrekta.
Har någon kommentar kring exemplet med elkassetten ?
Ökar/minskar förbrukningen med 30% där också vid ökning minskning av cirkpumpens flöde ?
Att det kan finnas någon vinst i det är möjligt men att de siffror som nämnts skulle stämma ens i närheten är fysiskt omöjligt.
Det har större betydelse före optimering av radiatorernas yta och diminsionering av dessa än vad det har för energiförbrukningen.
Hade du haft rätt hade fått Nobelpriset i VVS.
30% är omöjligt, jag är realistisk och har ännu inte sett ett enda vetenskapligt fakta som stödjer en sådan fantasisumma i en villas förbrukning pga flöde och tempdiff.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Elvis Elvis Elvis vad gör du?elvis skrev:Karla1 skrev:elvis!
Du menar alltså att våra mätmetoder är helt fel!
Då har tyvärr dom flesta av landets fjärrvärmenät också helt fel energiförbrukning då dessa mäts och regleras på samma sätt.
Du förstör ju inte energin, du bromsar upp den i radiatorerna, där energin skall tas ut i fastigheten. Den ska inte tillbaka lika välmående i pannan eller acktanken. Vad som händer har jag förklarat tidigare och orkar ej ta upp igen.
Som jag kan förstå är detta ett forum där man ska diskutera problem och även komma med tips och lösningar. Hämta råd och kanske även ge råd.
Det är tråkigt att du oftast bara är negativ till allt som diskuteras.
Du är då rakt inte realistisk, då skulle du deltaga mer i diskusionen och vara mer intresserad av att ta reda på fakta.
Du kan inte jämföra ett fjärrvärmeverk med en villa.
I villan produceras värmen och skickas ut och kommer tillbaka som mer eller mindre varm retur INOM ett och samma klimatskal.
Dvs hur mycket energi som avgavs till elementen är av mindre vikt eftersom det återvinns genom att pannan inte behöver höja tempen så mycket på det returnerade vattnet.
I fjärrvärme-exemplet leds 110 gradigt vatten utan från värmekällan ner i marken tiotalt och hundratals kilometer. Då är det givetvis så att returen skall vara så kall som möjligt för att minimera förlusten eftersom det inte är något annat än förlust när man värmer gator och väger.
I villan stannar energin inom klimatskalet därför får du inte skillnader på 30% i förbrukning vid 4% minskning av cirkulationen som jag opponerat mig emot.
Får man fram dessa siffror så är det mätfel och tolkningsfel.
En villa med en Flödesmätare-energimätare på tillopp och retur är inte ett laboratorium oavsett hur dyr och fin mätaren är.
Man får inte en helhetsbild som man får i en labbrigg.
Kan du förstå skillnaden ?
JA, jag är negativ när jag ser rena felaktigheter som man hävdar är korrekta.
Har någon kommentar kring exemplet med elkassetten ?
Ökar/minskar förbrukningen med 30% där också vid ökning minskning av cirkpumpens flöde ?
Att det kan finnas någon vinst i det är möjligt men att de siffror som nämnts skulle stämma ens i närheten är fysiskt omöjligt.
Det har större betydelse före optimering av radiatorernas yta och diminsionering av dessa än vad det har för energiförbrukningen.
Hade du haft rätt hade fått Nobelpriset i VVS.
30% är omöjligt, jag är realistisk och har ännu inte sett ett enda vetenskapligt fakta som stödjer en sådan fantasisumma i en villas förbrukning pga flöde och tempdiff.
Mvh
Du förstår inte vad jag menar!!
Jag fågade dig om shunt placering på acktankar det var inte ditt område!
Men värmeverk det kan du???
Vi talar inte om värmeverk? Det som karla1 försökte förklara för dig var, att vi använder samma mätmetod samt samma värmemängdsgivare som vilket värmeverk som helst använder.DVS. Hos villa ägare som har fjärrvärme. Dessa mätare samt givare är även kalibrerade.Alltså ett ganska bra Labb!
Jag besökte fjärrvärmeverket i dag samt frågade om jag fick titta på förbrukningen på några fjärrvärme villor.Jag fick narurligt vis ljuga och säga att det var ett skol arbete.Detta ordnade sig.
3 st Villor avläste vi via fjärravläsning på datorn naturligt vis. OBS att detta är (Ögonblicksförbrukning)
Villa 1 hadde 1,9 kw
Villa 2 hadde 3,3 kw
Villa 3 hadde 4,6kw
Jag frågade hur nätet fungerar, man mäter från centralen inuti fjärrvärme villan som inte alls har 110 grader utan oftast 60-70 grader denna årstid in, sedan mäter man precis som jag gör bara framledningstemperaturen in sedan returtemperaturen ut, där sitter värmemängsgivaren. Här mäter man i Kw timmar vad man skall betala som frärrvärme kund.Här ser man flödet samt temperatur skillnaden mellan dessa två som sedan går tillbaka till ditt Fjärrvärmeverk eller mina acktankar eller din pelletspanna eller kör in det i din värmepump också då har man ett fullbordat system.Sedan berättade jag om mina tester med flöden OSV.( Hemma alltså )Låga flöden mera vinst. Helt korrekta värden säger drift chefen på EON .Villa som villa/Hus till hus.OAVSETT OM MAN HAR FJÄRRVÄRME ELLER INTE.
Dom vill även ha så höga flöden samt höga temperaturer som möjligt inne i fjärrvärme husena då tjänar dom mera pengar.
Denna årstid är katastrof sa han.
Beträffande el kasetten tänker jag inte ens ut tala mig om.
Nu skriver inte jag ett enda ord mera om detta.
Denna tråd är avslutad.......
Vill Elvis yttra sig eller någon annan.Öppna en ny tråd.
God Jul & Gott Nytt År
Ved Profilen..
Senast redigerad av Ved Profilen den tis 19 dec, 2006 23:34, redigerad totalt 1 gånger.
Vad ska man söka på då? Eller kan du länka direkt?Roli skrev:Finns byggbeskrivning på sådana i detta forumet.lennart wiklund skrev: Ingen som vet en termostat med ställbar tempdiff??skulle vilja ha en som man kan ställa till brännaren.

Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.

KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Att du vill ha ha temp diff på brännaren förstår jag?lennart wiklund skrev:Karla1 skrev:Som Vedprofilen har skrivit tidigare så vill han bara visa att mängden/hastigheten varmt vatten som pumpas runt i systemet har betydelse för upptagningsförmågan på energin. Ju högre hastighet på pumpen, ju varmare vatten tillbaka. Mer energi förlorad. Det är inte så konstigt med detta, om mätaren registrerar ett mindre tillbakaflöde så har du ju också strypt förbrukningen av energin. Du har fått det varma vattnet att stanna kvar i radiatorsystemet en längre tid, där det som mest gör nytta.
Du får samma problem i tankar som i en panna, då varmt vatten som pumpas tillbaka i botten av tanken eller pannan förstör skicktningen.
Därför upplever man att när det är ganska milt väder ute, som det har varit en tid nu, en högre förbrukning av bränsle. Detta försvinner mer och mer ju mer åt -5grader du kommer.
Exempel 1: 0- +5grader en tempdiff på fram och retur på 2 grader.
Exempel 2: 0- -5grader en tempdiff på fram och retur på 4 grader.
Mer temperaturskilldnad får du ju kallare det blir ute, till en viss gräns förstås. Vid en längre tid med minus 10 grader ute borde man ha en diff på minst 7- 10 grader. Annars så har man ett dåligt injusterat system.
Beror på hur bra automatik man har, reaktionsförmågan på systemet.
Det gäller att hitta den rätta balansen på varje enskilt system så man inte får kalla radiatorer. Det finns nog dom som kan ha en högre diff också utan att få problem.
OBS! Det finns en avhandling ute på nätet om man söker, där man förklarar hur man justerar in ett värmesystem med radiatorer. Ska försöka leta rätt på denna och lägga upp den här.
Mycket klokt skrivet!
Jag har nu vid ca 3-5 minus en tempdiff på 10c!!
Bättre kan jag inte få det anser jag.Sedan jag började att trimma på returen så räcker helt klart tankarna mycket längre.Nu har ju jag en kombi med laddomat 4030.MEN det kalla vattnet skall ju likförbannat in i botten på tankarna.Desto kallare desto bättre!!
Jag har provat att strypa ytterligare,men får då några element bara varma till hälften,så detta räcker gott för mej.Jag ser en liten besparing efter denna justering.
Skall bli kul att se hur det blir med pelletsbesparingen oxå nu då!
Ingen som vet en termostat med ställbar tempdiff??skulle vilja ha en som man kan ställa till brännaren.
Hur är dina acktankar kopplade?
Jag tänkte på en bättre lösning med dubbel termostat till brännare i stället för ställbar difftermostat.
Ex. Brännaren startar vid kall bottentemp på tank vid inställt värde och stannar när panna värmt färdigt vid inställt värde, allting bottnar i hur din annläggning är kopplad.
Tur att någon förstår vad vi menar!!
VedProfilen..
Här är ett ställe där "hållkretsen" redovisas (finns fler): http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... =termostatBassman skrev:Vad ska man söka på då? Eller kan du länka direkt?Roli skrev:Finns byggbeskrivning på sådana i detta forumet.lennart wiklund skrev: Ingen som vet en termostat med ställbar tempdiff??skulle vilja ha en som man kan ställa till brännaren.
"Start" och "stopp" i skissen representeras av två olika termostater.
Om givarna till dessa termostater placeras på samma ställe så får man en termostat med ställbar hysteres.
Placeras däremot givarna på olika nivåer i t.ex. en acktank så har man en "starttemp" i toppen och en "stopptemp" i botten för brännaren.
Skulle skissen i länken ovan vara lite "svår" att förstå så kan jag skicka över en lite tydligare beskrivning i pdf-format om jag får en mejladress.
Annars går det bra att fråga här också
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu är man här igen, såg på en annan tråd att nån hade skrivit att de hade satt givaren till autoshunten fel, att den INTE ska sitta returen utan framledningen, Jag tror mig veta att min &-så sitter på returen. är detta alltså fel?
Kan detta göra nåt med min förbrukning
Kan detta göra nåt med min förbrukning
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Hej.pekkapikk skrev:Nu är man här igen, såg på en annan tråd att nån hade skrivit att de hade satt givaren till autoshunten fel, att den INTE ska sitta returen utan framledningen, Jag tror mig veta att min &-så sitter på returen. är detta alltså fel?
Kan detta göra nåt med min förbrukning
Ja det kommer att bli katastrof höjning av förbrukningen.
Shuntautomatiksgivaren känner av den vattentemperatur som du skall köra ut på radiatorkretsen till huset.När du har ställt in automatiken rätt kanske du skall köra ut vid -5 grader kallt ca 40 grader till huset beror naturligtvis på vilket hus du har detta är olika.Jag själv kör ut ca 35 grader vid -5 grader.
Men om givaren sitter fel, alltså på returen då känner givaren av kallare vatten då kommer shunten att shunta ut varmare vatten till huset än vad du behöver, kanske 55 grader ut då kommer termostaterna på radiatorena (om du har dessa) att sköta värmen i huset inte shunt automatiken.
Ett annat problem också är att du kommer aldrig att få det att fungera om givaren sitter fel.
Slutsatts alltså mycket högre förbrukning.
Flytta givaren till framledningen och börja med att försöka få in rätt shunt kurva/kurvor..Detta kommer att ta tid det är slutligen du själv som vet vad ditt hus förbrukar i värme.
Ved Profilen
Oj,Oj, jag ska genast gå hem och kolla detta, och fixa det givetvis. Tror att ni skrev nåt om termosaterna på elementen tidigare, men är det så att de skall stå på ca 20 grader ( om det är det man vill ha ) eller ska de stå på max och låta shunen sköta allt?
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Egentligen tycker jag så,att termostaterna skall stå på max samt låta shunten sköta rätt framledningstemperatur.pekkapikk skrev:Oj,Oj, jag ska genast gå hem och kolla detta, och fixa det givetvis. Tror att ni skrev nåt om termosaterna på elementen tidigare, men är det så att de skall stå på ca 20 grader ( om det är det man vill ha ) eller ska de stå på max och låta shunen sköta allt?
Jag har så.
Men ställer man ner termostaterna på,vi säger läge 4 eller som dina termostater sänk dessa till 17-18 grader då är det lättare att få rätt temperatur i alla rum när man injysterar, men med lite högre framledningstemperatur samt något högre förbrukning.
Sträva efter att få 20 grader i huset med så lite framledningstemperatur från pannan/acktankarna som möjligt samt prova gärna med att köra radiator pumpen på lägsta hastighet.
Jag kan även påstå i detta inlägg att dom som har pumpen på returledningen från radiarorsystemet, har pumpen fel placerad den skall sitta på framledningen.
En radiatorpump i huset skall pumpa fram vatten till radiatorena inte sitta på sug sidan,då är risken att man får luft i systemet i följd av korrition /rost angrepp etc. Detta beror på att vattnet blir syresatt.
En fel placerad pump förstör även skiktningen i acktankarna om man har sådana.
Ved Profilen.
Hej
för högt flöde med för varm retur förstör även skiktningen i acktankarna om man har sådana.
Kent
Kent
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Re: Hej
Klokt skrivet.Kwc skrev:för högt flöde med för varm retur förstör även skiktningen i acktankarna om man har sådana.
Kent
Alldeles korrekt.
Du har gått rätt skola.
Detta har jag/vi skrivit hela tiden!!
God Jul.
Ved Profilen