Varför går det så mycket Pellets ??
Varför går det så mycket Pellets ??
Hallå! Jag undrar om någon vet vad jag ska göra? Har ett nyköpt hus på ca 90m2 boyta + 60 m2 källare, jag gör av med minst 700 kg pellets/måndad, trots att brännaren är helt ok justerad enligt fackman. Vad kan jag göra?
Har troligen ganska dåligt isolerade fönter på nedervåningen, kan det göra någon stor skillnad?
Har även en shuntautomatik, som jag ej riktigt ver hur den ska vara inställd, kan detta göra nåt med förbrukningen. kör nu med dag/natttemp, med daglig temp på ca 20 grader inomhus.
HJÄLP MIG NÅGON OM DET FINNS FÖRSLAG!
Är tyvärr inte så tekniskt!
/Johan
Har troligen ganska dåligt isolerade fönter på nedervåningen, kan det göra någon stor skillnad?
Har även en shuntautomatik, som jag ej riktigt ver hur den ska vara inställd, kan detta göra nåt med förbrukningen. kör nu med dag/natttemp, med daglig temp på ca 20 grader inomhus.
HJÄLP MIG NÅGON OM DET FINNS FÖRSLAG!
Är tyvärr inte så tekniskt!
/Johan
700 kg låter ganska mycket för ett så litet hus? Jämför med dem som beskriver sin förbrukning under november månad, de ligger på kanske 500 kg, men i större hus. Dålig isolering - fönster m.m. - gör att värmen läcker ut, så det kan vara en viktig förklaring. Särskilt fönster är viktiga, minsta drag kan ge stort värmeläckage. Dåligt isolerade rör i källaren kan vara en annan förklaring: själv har jag väldigt dåligt isolerade rör framför allt i pannrummet, med resultatet att källaren är vårt varmaste rum! Måste åtgärdas, jag vet ... och sen detta med att isolera vinden, det lär vara en en av de viktigaste faktorerna enligt vissa.
Som en jämförelse kan jag säga att vi förbrukar drygt en säck om dagen just nu, det blir väl ca 600 kg/månad. Då håller vi 19 grader i bostaden. Huset är på 110 kvm+källare, byggt av siporexblock och saknar i stort sett isolering, dessutom har vi tagit upp en vägg på övervåningen så det snudd på blåser rakt in! Vi saknar dessutom isolering under tak och på delar av vinden (vilket inte gick att se förrän vi rivit en vägg), och jag vågar knappt tänka på hur mycket värme som sticker den vägen.
Kan tillägga att jag bor på Gotland och att vi tack och lov har haft 6-9 grader varmt sista månaden, dock har det blåst av h-e (och då blåser det faktiskt in på sina ställen!).
Det finns många trådar här och på byggahus.se om detta, bra tips om vad som kan vara problemet och hur man löser det - tätar fönster, isolerar rör, vind m.m. Hoppas du hittar något!
Som en jämförelse kan jag säga att vi förbrukar drygt en säck om dagen just nu, det blir väl ca 600 kg/månad. Då håller vi 19 grader i bostaden. Huset är på 110 kvm+källare, byggt av siporexblock och saknar i stort sett isolering, dessutom har vi tagit upp en vägg på övervåningen så det snudd på blåser rakt in! Vi saknar dessutom isolering under tak och på delar av vinden (vilket inte gick att se förrän vi rivit en vägg), och jag vågar knappt tänka på hur mycket värme som sticker den vägen.
Kan tillägga att jag bor på Gotland och att vi tack och lov har haft 6-9 grader varmt sista månaden, dock har det blåst av h-e (och då blåser det faktiskt in på sina ställen!).
Det finns många trådar här och på byggahus.se om detta, bra tips om vad som kan vara problemet och hur man löser det - tätar fönster, isolerar rör, vind m.m. Hoppas du hittar något!
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Re: HJÄLP MIG NÅGON!!!
Hej Johan.pekkapikk skrev:Hallå! Jag undrar om någon vet vad jag ska göra? Har ett nyköpt hus på ca 90m2 boyta + 60 m2 källare, jag gör av med minst 700 kg pellets/måndad, trots att brännaren är helt ok justerad enligt fackman. Vad kan jag göra?
Har troligen ganska dåligt isolerade fönter på nedervåningen, kan det göra någon stor skillnad?
Har även en shuntautomatik, som jag ej riktigt ver hur den ska vara inställd, kan detta göra nåt med förbrukningen. kör nu med dag/natttemp, med daglig temp på ca 20 grader inomhus.
HJÄLP MIG NÅGON OM DET FINNS FÖRSLAG!
Är tyvärr inte så tekniskt!
/Johan
Vad har du för panna och brännare?
Ved Profilen
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Hej,GunnarM skrev: Huset är på 110 kvm+källare, byggt av siporexblock och saknar i stort sett isolering,
En lite bisak bara. Siporex och Ytong är ganska bra ur isoleringsynpunkt faktiskt. Leca däremot är kass.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Aha!!! så det är du som är skyldig till den milda temperaturen UTOMHUS då ?byggt av siporexblock och saknar i stort sett isolering, dessutom har vi tagit upp en vägg på övervåningen så det snudd på blåser rakt in! Vi saknar dessutom isolering under tak och på delar av vinden (vilket inte gick att se förrän vi rivit en vägg), och jag vågar knappt tänka på hur mycket värme som sticker den vägen.

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tackar för svarne jag fått, ska försöka att svar på lite frågor: Huset är 1,5 plans i puts, & det ligger i Dalarna ( Falun ) Pannan är av märket Värmebaronen Star, och det jag kan se på brännaren, så står det Nymo på den. Huset är byggt 1950. Vad vi har för isolering på vinden vet jag tyvärr ej nu, ska kolla!!!!
Varmvatten förbrukar vi inte alls mycket.
Det här med att isolera rören, är det bra??? Vad köper man sådant tro???
/Johan
Varmvatten förbrukar vi inte alls mycket.
Det här med att isolera rören, är det bra??? Vad köper man sådant tro???
/Johan
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1185
- Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
- Ort: Norra Sörmland
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Jag tycker att du skall börja med kolla hastigheten på pumpen till värmesystemet. Den bör stå i läge 1.Nästan alla villa system har för höga flöden. Sedan skall du jystera shunt automatiken(kan du inte själv be någon som förstår sig på din automatik att hjälpa dig med detta).pekkapikk skrev:Tackar för svarne jag fått, ska försöka att svar på lite frågor: Huset är 1,5 plans i puts, & det ligger i Dalarna ( Falun ) Pannan är av märket Värmebaronen Star, och det jag kan se på brännaren, så står det Nymo på den. Huset är byggt 1950. Vad vi har för isolering på vinden vet jag tyvärr ej nu, ska kolla!!!!
Varmvatten förbrukar vi inte alls mycket.
Det här med att isolera rören, är det bra??? Vad köper man sådant tro???
/Johan
Men du kan inte ordna rätta shunt kurvor när det är så milt väder ute.När man ordnar detta måste det vara 10-15 grader kallt ute.Se till att du har rätt temperatur från pannan så att inte du kör ut för mycket på radiator systemet ,termostaterna på elementena skall inte sköta om värmen i huset bara känna av överskotts värme.
Sedan skall du inte ha natt sänkning på värmen,det har jag själv testat det kostar bara en massa energi.Den värmen man förlorar i huset under natten skall man sedan värma upp igen. Det är bäst att ha samma temperatur inomhus hela tiden.
Sedan med isolering byggår osv är ett annat kapitel men börja med det jag skrivit.
Pannan du har är i alla fall inte dålig.
Ved Profilen.
Hallå där
Tackar för alla svar, gärna fler förslag tar man ju emot såklart.
Tänkte lite på svaren från VedProfilen, är ju som jag skrev tidigare tyvärr helt novis när det gäller det här med pannor ( skönt att höra däremot att det är ok med pannan i alla fall ) men var någonstan ser jag lägerna på pumpen, om jag ska kolla att den står i rätt läge?
Sen undrar jag bara om det här med elementen, jag har fått från 2 st fackmän 2 olika svar på vad elementen ska stå på när man kör med shuntautomatik. en säger att man ska ha elementen på max och låta regulatorn sköta värmen. Den andra säger att man ska ha elementen på gradering 3, ( har från 1 till 6 på mina element) då detta tydligen ska vara ungefär 20 grader.
/ Johan
Tänkte lite på svaren från VedProfilen, är ju som jag skrev tidigare tyvärr helt novis när det gäller det här med pannor ( skönt att höra däremot att det är ok med pannan i alla fall ) men var någonstan ser jag lägerna på pumpen, om jag ska kolla att den står i rätt läge?
Sen undrar jag bara om det här med elementen, jag har fått från 2 st fackmän 2 olika svar på vad elementen ska stå på när man kör med shuntautomatik. en säger att man ska ha elementen på max och låta regulatorn sköta värmen. Den andra säger att man ska ha elementen på gradering 3, ( har från 1 till 6 på mina element) då detta tydligen ska vara ungefär 20 grader.
/ Johan
Och bägge svar är skapligt rätt, det ena kräver dock en mycket bra trimning av shuntstyrningen samt innesensor som sitter det helt rätta ställe. Dessa kriteria är dock nära nog omöjliga att få till helt rätt varför jag vill rekommendera termostaterna på 3 - beroende på hur varmt det ska vara.
Jag har termostater som jag ställer individuellt och det kör bra, jag har ingen shuntstyrning (än) så när det blir kallt blir det full kräm och på sommaren blir det att stänga av den + cirkulationspumpen.
Visst, kanske lite mer spillvärme.... men är det problemet kan jag riva upp vindsgolvet och byta kutterspånen till "riktig" isolering, där tjänar jag definitivt mycket mer energi än en shuntstyrning kan ge mig.
Jag har termostater som jag ställer individuellt och det kör bra, jag har ingen shuntstyrning (än) så när det blir kallt blir det full kräm och på sommaren blir det att stänga av den + cirkulationspumpen.
Visst, kanske lite mer spillvärme.... men är det problemet kan jag riva upp vindsgolvet och byta kutterspånen till "riktig" isolering, där tjänar jag definitivt mycket mer energi än en shuntstyrning kan ge mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Prima virke
- Inlägg: 39
- Blev medlem: lör 12 nov, 2005 22:58
Gjorde 20 stickprov under rubriken "pelletsförbrukning november"
4:a av dessa var strax över 3 kg/kvm. 2 st var under 2 kg/kvm. Övriga låg mellan 2 och 3 kg/kvm.
700 kg på 150 kvm ger 4,66 kg/kvm under November vilket får mej att misstänka en felräkning eller ett skämt med forumet ?
Sitter själv i ett hus från -56 mindre än 10 mil från Falun och har två sportande tonåringar som duschar ofta. Visserligen med nytt tak och därmed förbättrad isolering men med orginalfönstren i källare och bottenvåning. Komfortstyr innetemperaturen upp och ned under dygnet beroende på natt o dag och tid då familjen förväntas vara hemma. Värmer 175 kvm boyta +115 kvm källare och varmvatten för 4 personer och gjorde av med 665 kg under November vilket ger 2,3 kg/kvm.
Om 4,66 kg/kvm är rätt måste det betyda "problems big time" då det ju Falu-fallet är mer än dubbla arean och just inget varmvatten jämfört med mitt eget resultat och huvuddelen av de tidigare nämnda stickproven.
Utgår från att Falu-huset har glas i fönstren och någon form av isolering i taket.
För att hitta den 100%iga skillnaden skulle jag då börja med att:
-kontrollräkna pelletsförbrukningen
-undersöka att vattenmätaren verkligen står stilla när alla kranar är stängda så att inte varmvattnet kontinuerligt läcker någonstans
-sedan kalla in ett proffs på inställningar och diskutera rökgastemperatur draglucka och förbränningsoptimering.
/Clearsmoke
4:a av dessa var strax över 3 kg/kvm. 2 st var under 2 kg/kvm. Övriga låg mellan 2 och 3 kg/kvm.
700 kg på 150 kvm ger 4,66 kg/kvm under November vilket får mej att misstänka en felräkning eller ett skämt med forumet ?
Sitter själv i ett hus från -56 mindre än 10 mil från Falun och har två sportande tonåringar som duschar ofta. Visserligen med nytt tak och därmed förbättrad isolering men med orginalfönstren i källare och bottenvåning. Komfortstyr innetemperaturen upp och ned under dygnet beroende på natt o dag och tid då familjen förväntas vara hemma. Värmer 175 kvm boyta +115 kvm källare och varmvatten för 4 personer och gjorde av med 665 kg under November vilket ger 2,3 kg/kvm.
Om 4,66 kg/kvm är rätt måste det betyda "problems big time" då det ju Falu-fallet är mer än dubbla arean och just inget varmvatten jämfört med mitt eget resultat och huvuddelen av de tidigare nämnda stickproven.
Utgår från att Falu-huset har glas i fönstren och någon form av isolering i taket.
För att hitta den 100%iga skillnaden skulle jag då börja med att:
-kontrollräkna pelletsförbrukningen
-undersöka att vattenmätaren verkligen står stilla när alla kranar är stängda så att inte varmvattnet kontinuerligt läcker någonstans
-sedan kalla in ett proffs på inställningar och diskutera rökgastemperatur draglucka och förbränningsoptimering.
/Clearsmoke
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Re: Hallå där
Hej igen!pekkapikk skrev:Tackar för alla svar, gärna fler förslag tar man ju emot såklart.
Tänkte lite på svaren från VedProfilen, är ju som jag skrev tidigare tyvärr helt novis när det gäller det här med pannor ( skönt att höra däremot att det är ok med pannan i alla fall ) men var någonstan ser jag lägerna på pumpen, om jag ska kolla att den står i rätt läge?
Sen undrar jag bara om det här med elementen, jag har fått från 2 st fackmän 2 olika svar på vad elementen ska stå på när man kör med shuntautomatik. en säger att man ska ha elementen på max och låta regulatorn sköta värmen. Den andra säger att man ska ha elementen på gradering 3, ( har från 1 till 6 på mina element) då detta tydligen ska vara ungefär 20 grader.
/ Johan
Jag tycker att fackman med gradering 3 har mäst rätt men inte riktigt,man måste ju injystera radiatorsystemet som jag skrev tidigare.
Låt säga att det är 5 grader kallt ute då kanske du skall köra ut från pannan ex 45 grader ut på radiatorsystemet för att hålla 20 grader inne. Det är alltså viktigt med temperaturgivare(Termometrar) på framledning samt returledning så att man ser temperaturskillnaden.(Detta avgör naturligt vis ditt hus ).Om det är 35 grader kallt ute kanske du skall köra ut 55 grader.
Du kanske kör ut 50 grader från pannan redan nu, när det inte är så kallt ute,då bestämmer termostaterna på elementena inomhustemperaturen.
Då är det inte riktigt. Då pumpar onödig hög temperatur på vattnet runt i elementstammarna i stället för att ha rätt temperatur redan från pannan. Detta påverkar pelletsförbrukningen avskyvärt.Du skall alltså köra ut så låg temperatur från pannan till huset som möjligt för att erhålla 20 grader inuti huset.
Du måste veta vad ditt hus behöver i sk. framledningstemperatur.
Vet du tidigare förbrukning på huset från dom tidigare ägarna?
P/s Din fråga om pumpen då har du en spak på pumpen som du kan vrida på om du inte har en gammal pump 1 till 3 går inte att missa.
Ved Profilen.
-
- Fröträd
- Inlägg: 89
- Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
- Ort: Bohuslän
- Kontakt:
[quote="Ved Profilen"][/quote]
Jag tycker att du skall börja med kolla hastigheten på pumpen till värmesystemet. Den bör stå i läge 1....
Vedprofilen...vad är anledningen till att cirkulationspumpen skall gå på 1 ?
/Paddington (som hittills kört på maxfart utan att funderat på varför...
)
PS Ursäkta att jag snodde tråden en liten kort stund

Jag tycker att du skall börja med kolla hastigheten på pumpen till värmesystemet. Den bör stå i läge 1....
Vedprofilen...vad är anledningen till att cirkulationspumpen skall gå på 1 ?
/Paddington (som hittills kört på maxfart utan att funderat på varför...

PS Ursäkta att jag snodde tråden en liten kort stund



Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.