Vad tror ni om denna Biomatic?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det var mycket koksning efter endast 1 dags körning. Vår skånske mentor inom suovtningens ädla konst, Lasse eller LO som han har som nick här på forumet, hade mindre i sin EcoTec A3 efter 1 ton pellets. Eftersom matningen motsvarar kring 14,7 kW, så tycker jag du skall försöka ställa upp fläkten till 36 % Det vill sannolikt leda till lägre fyllningsnivå i koppen med eftersom det leder till snabbare avbränning av den frammatade pelletsen. Att dra ner på matningen tycker jag inte om eftersom man faktiskt kan behöva 15 kW effekt om det kommer en köldknäpp eller fem till. Siffran 36 har jag från Ariterm eftersom det var fabriksinställningen på 15 kW brännare för ett tag sedan. Fläktnivån beror ju på vad fläkten har för kapacitet och vad brännarkoppen har för slitsar. Och om en bit är borta, så får du högre kapacitet där, så att lågan blir "skev" i betydelsen att den vill luta sig bort från där det blåser mera. Den skadade delen bör du nog byta så snart det är möjligt :wink:

Efter att ha studerat primärringen i förstoring, ser jag att den nog sjöng lite på sista versen i vilket fall som helst. Den har en del sprickbildningar som invarslar att den är på upphällning. Själva brännarkoppen verkar okej - men den utsätts ju inte för samma belastning hellre.

Om du vill uppgradera till 20 kW så kan du ju lika så gärna ta det nu eftersom du ändå måste byta ut den skadade delen av brännaren :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Jag kommer försöka öka fläkten tills tittglaset inte sotar längre för det borde den väl inte göra ö.h.t.? Speciellt inte efter 1 timme som normalfallet har varit förut. Om du läser tidigare i tråden så har jag t.o.m kört 100% fläkt och den sotade ändå men nu är det ny fläkt och rengjord primärring.

Lägre än 15 KW vill jag absolut inte köra då huset kräver ännu mer än det när det är riktigt kallt, helst vill jag få upp den i 20 KW.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

I sådana fall skall matningen upp i 695 gram/10 minuter. Jag har för mig att vid 20 kW skall fläkten ligga på kring 40 %, men där är det att försöka sig fram :wink:

Synglaset kommer alltid att bli lite "tonat", men inte svart och definitivt inte efter en timme när du få ordning på sakerna. Det är inte någon häxkonst att få denna brännaren att brinna rent - även om vissa här på forumet försöker framställa det så.

Vi vet hur mycket pellets som behövs för att uppnå just den nödvändiga effekten, då är det bara att låta fläkten gå upp till den möter matningen där "sweetspoten" är: Där det brinner rent, inte sotar, men inte hellre bildar svetslåga som fördärvar metallen :)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Men för 20 KW måste jag väl ha större kopp och ring eller vad det nu behövs för grejer, detta är en -03a och jag har för mig att det skiljer på årsmodeller. Tror André skrev det tidigare i tråden.

Tycker dock inte att jag får bort beläggningarna i pannan som jag vill utan det sitter ett lager kvar fast jag kört med viska på borrmaskin men jag måste få ordning på förbränningen innan det är någon idé att börja med sådant.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

36% fläkt som är i fabriksinställning är alltid för mycket, 33% till 15 kW har det då varit på alla Bequem/biomatic jag justerat iaf vilket även verkade stämma bra för killen (Vatsug?) med Ecoflexen som fått sin panna kontrollerad med instrument nyligen..

Enligt bilderna har jag aldrig sett så igen murande slitsar :wink:
När man rengör brännaren så sug igen askan först med grovis/dammsugare, Använder man t.ex sked o skrapar man upp askan så trycks det snarare in aska o skit i slitsarna.. Även efter dryga 80 tons förbrukning är dessa slitsar öppna om man suger igen askan o det är helt rent inne i primärringen..

Nu syntes det inte på bilderna riktigt hur koppen ser ut, Det är bara 3 slitsar på 15 kW koppen i framkant medans 20 kW koppen är det slitsar varvet runt.. Det är bara koppen som skiljer mellan 15/20 kW brännare..

Jag har 15 kW kopp men det skiljer inget i fläktvärden på vare sej dom som kör med 20/25 kW kopp..

Det är nog inte nått vidare att köra med bitar borta i koppen, Luften tarr lättaste vägen så det blir troligen dålig spridning av luften i koppen är jag rädd
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vid 20 kW krävs 50% fläkt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Nu ska vi se om vi pratar samma språk, de slitsar som jag sett sitter i den jag kallar primärringen, där själva skruven kommer in kallar jag kopp och där såg jag inga slitsar.
Menar du att det bara är primärringen som skiljer eller hur ska jag tolka det? :scratch:'

Tror det bara var 3 slitsar i primärringen på kortsidan så det tyder ju på 15 KW modellen alltså.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt riktigt så är det primärringen som det är 3 slitsar för 15 kW, Tror det är 13 slitsar på 15 kW o 18 på 20 kW..
Det är lika många slitsar på 25 kW men där är slitsarna 0,5 mm bredare om jag minns rätt
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Kände inte du nån som hade en 20 KW ring liggande förresten?
Men kanske bäst att kolla med forco först om vad det är som ingår i deras uppgraderingssats, konstigt nog är 20 KW uppgraderingssatsen dyrare än 25 KW satsen så man undrar ju vad som skiljer.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Som sagt var: Du måste ju byta delar, så då kan du lika så gärna byta till 20 kW koppen på en gång. Beträffande koksbeläggningen i pannan, så var det uppe i december ifjol - 2010, alltså: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... f59ef7232c

Förvisso är detta en kombipanna, men jag tror att flambehandling av koksning slår mekaniska medel vilken dag som helst. Ny brännarkopp, korrekt inställning och en rejäl köldknäpp med långa gångtider, en eller två sotningar och problemet är borta. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

bezt skrev:Kände inte du nån som hade en 20 KW ring liggande förresten?
Men kanske bäst att kolla med forco först om vad det är som ingår i deras uppgraderingssats, konstigt nog är 20 KW uppgraderingssatsen dyrare än 25 KW satsen så man undrar ju vad som skiljer.
Jo en kompis har en 20 kW kopp liggande :wink:

Det är inte omöjligt att det även ingår byte av skruv men de vet jag inte om det ska behövas, Det kan du ju testa på din brännare genom att öka matningen till 90% o kolla vad den drar under 10 min..
Kommer den upp närmare 700 gram så går den köra med 20 kW effekt då är det bara primärringen
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Borde inte vara några problem med 700 gram eftersom jag matar 510 gram med 54% men jag ska testa imorgon.

bergatorparen: Svärfar som är sotare sa att man kunde spruta på diesel och köra med gasolbrännare mot beläggningarna så kan de lossna. Får ta ett kort och visa hur kanalerna ser ut efter sotning.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag tordes inte riktigt föreslå det - men om svärfar sotarn sagt det, är det okej. Jag gick mer på Icecaps mer moderata linje :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

bezt skrev:Borde inte vara några problem med 700 gram eftersom jag matar 510 gram med 54% men jag ska testa imorgon.
Då är det inga problem med endast byte av primärring, Du lär väl nå mot 700 gram/10 min med ca 80% matning vilket tyder på att du har bra pellets nu :wink:
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Bra pellets eller också är internskruven utbytt mot något stöddigare.
840 g på 10 min vid 90% matning kom jag upp i så det borde ju bara vara att byta primärringen i sånt fall.
Vet inte vad det skulle vara annars mer att byta.
Större kopp kanske?

Matar nu 54% och 37% fläkt och tittglaset sotar inte lika mycket så det bådar gott, verkar som det mest berodde på slitsarna som var igensatta och de kanske ska vara ännu bredare än vad jag gjort de så kanske det hade räckt med 33% fläkt även hos mig.

Kan du André kolla med din kompis vad han vill ha för ringen så vore det trevligt.
Skriv svar