saknar mothållsplåt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Plåten sitter nere i internförrådet på sidan mot slussen, Den är vinklad något in mot förrådet o är för att inte pellets ska falla rakt ner i slussen..
Internförrådet måste vara istort helt tomt för att se plåten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rastapopoulos
Ungskog

Inlägg av Rastapopoulos »

Åf1 var här och bytte slussvingarna, hela hjulet byttes mot den nya impellervarianten.
De gamla slussvingarna var kraftigt böjda, nästan som ett hakkors, men själva gummit såg inte så slitet ut i mina ögon.

Eftersom han fortfarande hävdar att varken plåt eller tejp behövs lät jag honom hållas (hoppas på definitivt besked från Ariterm) och körde igång brännaren igen utan tejpning.

Nu gick pannan kanske 12 timmar innan den larmade "Blockering pellets". Jag kunde inte se nåt fel direkt, internförrådet var fullt av pellets, så jag startade om och såg då att den interna skruven inte gick. Jag försökte hjälpa till genom att vrida på slusshjulet (det stora hjullet med pinnarna på). Det gick väldigt trögt så jag slog av pannan och började felsöka. Jag monterade bort toppanslutningen och upptäckte att det satt en "propp" med mosad pellets längst ut på doserskruven, alltså utanför mothållsplåten som inte finns på min brännare.
Jag petade loss proppen och sen gick matningen lätt igen.
Körde igång brännaren men fick snart samma larm igen. Den här gången var det värre. Jag hittade ingen propp den här gången, ändå gick det inte att dra runt matningen. Lossade kedjan och provstartade och upptäckte att drivmotorn rasat!! :cry:

Nu börjar detta bli ganska irriterande... :evil:
Thermia Biomatic 20+ dec -05. 130+80 m2.
2005-2007 Laxå. 2007-2009 Vida. 2009-2010 Laxå.
Rastapopoulos
Ungskog

Kollade på gamla slusshjulet, det är inte bara gummit som är böjt utan även plåtblecken är böjda. Ska det vara så? Det känns som att lite väl stora krafter varit inblandade...
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Jag har lite olika bilder på min brännare här om det hjälper. :roll:
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Snokez:

Om man tittar på en av dina bilder "Sluss.jpg" så ser ju inte den bearbetade ytan på ena sidan av slussvingarna speciellt bra ut. Hela ytan är ju inte slät. Den har inte blivit bra i gjutprocessen. När den sedan blir bearbetad så finns det inte tillräckligt med material.
När din del har bearbetats färdigt så saknas det lite material "mitt i" där den mittre delen av vingarna skall täta. Övergången mellan "rå" och slät yta sliter på vingarna som efter en tid inte tätar så bra. Vilket ökar risken för att få rök bakåt i brännaren.

Min erfarenhet från A3:an ger att kommer det rök bakåt till vingarna så har iallafall mina vingar blivit hårdare och med det så minskar tätningen ytterligare....... materialet verkar inte "tycka" om den vita stickande röken som kan ta sig bakvägen när slussvingarna börjar bli otäta/gamla/slitna mm mm.

Kanske fungerar det lika på Thermiamaskinen ?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Rastapopoulos skrev:Kollade på gamla slusshjulet, det är inte bara gummit som är böjt utan även plåtblecken är böjda. Ska det vara så? Det känns som att lite väl stora krafter varit inblandade...
Så ska det definitivt inte vara, Detta blir pga att plåten inte finns o det packar fullt i slussen som du har råkat ut för redan..
Om dina vingar bara va böjda så hade dom bara varit o vända på, Men nu hade själva infästningen blivit knäckt så då blev de ju ett måste med byte..

Efter 70 ton vet jag att inget annat än slussvingarna ska vara böjt..

Hoppas verkligen du får bra svar från Ariterm, Tycker åf1 skulle bjuda på en ny motor o ge dej inköpspris på ombyggnadssattsen för kedjedrift..
Typ 1500:- för kedjedriften, Du behöver bara toppskruv kedja o drev då du redan har nya slussen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Roli,
Jag såg det när jag rev isär den. Tänkte precis som du skriver att det kan inte vara rätt, borde vara en slät yta,
men samtidigt kan jag väl inte göra så mycket åt det nu... :roll:

Om man inte försöker lägga igen det med något material och slipar det jämt.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag fick också tanken att man kanske skulle lägga i något och sedan slipa det jämnt. Men jag vet inte riktigt vad som skulle vara bra.

Det måste ju bli en fin yta som inte sliter allt för mycket på vingmaterialet....
"Tätar" du gjutskadan så borde ju slussen bli tätare. Kanske det skulle fungera med någon 2-komponent typ plastic padding eller likvärdigt?? :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rastapopoulos
Ungskog

snokez:
Tack för bilderna på slussvingarna, så ser det inte ut hos mig.
Några bilder på hur slusshjulet ser ut när det matats med pellets utan en bromsande mothållsplåt finns här.

snokez, Roli:
Kvalitetsbrister i slussens gjutning kanske ni kan diskutera i annan tråd, den här handlar ju om mothållsplåtens vara eller icke vara...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ajaj där har det gått tungt så att din motor pajade är inte konstigt, Detta pga att slussen gått överfull..
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Som jag förstått det så verkar jag inte ha någon mothållsplåt. Är det något de medvetet tagit bort i tillverkningen, eller är det något som har tillkommit?

Bör man skaffa en mothållsplåt innan man får mer problem? I så fall är det lika bra att fixa det när man ändå måste ha isär brännaren för rep. :roll:
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

snokez skrev:Roli,
Jag såg det när jag rev isär den. Tänkte precis som du skriver att det kan inte vara rätt, borde vara en slät yta,
men samtidigt kan jag väl inte göra så mycket åt det nu... :roll:

Om man inte försöker lägga igen det med något material och slipar det jämt.
Det ser likadant ut i min brännare med obearbetad del på slussväggen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ingto
Prima virke

Inlägg av ingto »

Jag har en slaktad brännare tillverkad 2000. Brännaren jag kör nu är tillverkad 2005. Bägge har mothållsplåten. En tanke dök upp: det har skrivits en del om några delade doserhus/slusshus som kom ut på marknaden och ställde till problem. Kan det vara dessa som saknade plåten?
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
Rastapopoulos
Ungskog

snokez skrev:Som jag förstått det så verkar jag inte ha någon mothållsplåt. Är det något de medvetet tagit bort i tillverkningen, eller är det något som har tillkommit?
Jag har jagat Ariterm för att få ett definitivt svar på detta, dom har inte lyckats hitta någon hos tillverkaren som kan bekräfta att det funnits någon version av brännaren som saknat mothållsplåten.
Deras slutgiltiga besked är att plåten ska sitta där den alltid har suttit.

Min installatör (=åf1) har som sagt tagit bort plåten och ersatt den med tejp och någon acceptabel förklaring till detta har jag inte kunnat få ur honom.

snokez, om jag var du skulle jag lossa på toppanslutningsplåten och titta om det sitter tejp på undersidan.
Rastapopoulos
Ungskog

ingto skrev:...några delade doserhus/slusshus som kom ut på marknaden och ställde till problem. Kan det vara dessa som saknade plåten?
Kan du förklara närmare vad som skiljde dessa brännare från nuvarande.
Min brännare har följande separata delar uppifrån och ner:
1. Toppanslutningsplåt, ligger som ett lock ovanpå hela underliggande del. Mothållsplåten sitter svetsad på undersidan av denna.
2. Gjutet stycke som doserskruven går i (=internförråd).
3. Gjutet stycke innefattande sluss och brännarskruv.

Jag har uppfattat det som att 2 och 3 numera är ett stycke. Enligt Ariterm är det dock samma toppanslutningsplåt för båda versionerna så detta borde inte ha med mothållsplåtens försvinnande att göra.
Skriv svar