saknar mothållsplåt
-
- Ungskog
saknar mothållsplåt
Sedan oktober har min Thermia Biomatic 20+ (installerad 2005-12) sotat kraftigt och slukat pellets i rasande fart, även vid milt väder. Dessutom har det kommit rök bakvägen genom slussen, framförallt vid uppstart.
Den återförsäljare (åf1) som gjorde installationen har inte varit till nån större hjälp, har sällan tid att komma och hjälpa mig och när han väl kommit hit har han inte kunnat avhjälpa felet.
Till slut tröttnade jag och kontaktade en annan återförsäljare (åf2). Med hans hjälp upptäcktes följande:
Mothållsplåten vid doserskruven saknas, i stället hade där suttit en bit silvertejp (!!!) som förmodligen skulle fylla motsvarande funktion. Denna hade efter fyra års drift gett upp och hängde som en trött slamsa. Enligt åf2 leder avsaknaden av plåt till två problem:
1. slussen står under konstant pelletstryck vilket sliter ut slussvingarna i förtid.
2. pelletsmatningen chokar brännaren vilket orsakar den kraftiga sotningen.
Jag vill ha felet åtgärdat av åf1 eftersom jag inte accepterar att jag fått en tejpad brännare.
åf1 hävdar nu att åf2:s analys är nonsens, plåten har ingen funktion och påverkar inte vare sig matning eller tryck på slussvingarna. Att plåten är borttagen och ersatt av tejp säger han att detta gjordes på inrådan från dåvarande Thermia. Att det ryker beror på att slussvingarna är utslitna men att det är normalt slitage. Varför det sotar kan han inte förklara.
Vem jag ska tro på? Nån mer än jag som saknar mothållsplåten?
Hoppas nån på forumet kan hjälpa mig, Ariterms support är ju hopplös att nå... har suttit i 2x2 timmar telefonkö men kommer inte fram och vet inte om dom vill prata med mig eftersom jag är privatperson. Har även försökt maila dom men får inget svar.
Den återförsäljare (åf1) som gjorde installationen har inte varit till nån större hjälp, har sällan tid att komma och hjälpa mig och när han väl kommit hit har han inte kunnat avhjälpa felet.
Till slut tröttnade jag och kontaktade en annan återförsäljare (åf2). Med hans hjälp upptäcktes följande:
Mothållsplåten vid doserskruven saknas, i stället hade där suttit en bit silvertejp (!!!) som förmodligen skulle fylla motsvarande funktion. Denna hade efter fyra års drift gett upp och hängde som en trött slamsa. Enligt åf2 leder avsaknaden av plåt till två problem:
1. slussen står under konstant pelletstryck vilket sliter ut slussvingarna i förtid.
2. pelletsmatningen chokar brännaren vilket orsakar den kraftiga sotningen.
Jag vill ha felet åtgärdat av åf1 eftersom jag inte accepterar att jag fått en tejpad brännare.
åf1 hävdar nu att åf2:s analys är nonsens, plåten har ingen funktion och påverkar inte vare sig matning eller tryck på slussvingarna. Att plåten är borttagen och ersatt av tejp säger han att detta gjordes på inrådan från dåvarande Thermia. Att det ryker beror på att slussvingarna är utslitna men att det är normalt slitage. Varför det sotar kan han inte förklara.
Vem jag ska tro på? Nån mer än jag som saknar mothållsplåten?
Hoppas nån på forumet kan hjälpa mig, Ariterms support är ju hopplös att nå... har suttit i 2x2 timmar telefonkö men kommer inte fram och vet inte om dom vill prata med mig eftersom jag är privatperson. Har även försökt maila dom men får inget svar.
Thermia Biomatic 20+ dec -05. 130+80 m2.
2005-2007 Laxå. 2007-2009 Vida. 2009-2010 Laxå.
Du kan nog glömma att Åf1 kommer att sätta dit en mothållsplåt eftersom de är snabba med att man tar en extra försäkring mot olycksfall men när det gäller så skiter de fullständigt i en om man inte har ett sätt att övertala honom.
Ta och snacka med Åf2 istället och hör med han om inte han kan fixa det åt dig.
Spar på nerverna det kommer säkert gå bra och kostnaden är nog inte så stor för den plåten.
Det att det går åt mycket pellets även på sommaren tror jag inte beror på plåten för brännaren styrs av matningen som du själv kan ställa efter önskemål,så om du har lite uppgifter på hur din inställning av brännaren är så kan man säkert se ifall en del av felen beror på det.
Ta och snacka med Åf2 istället och hör med han om inte han kan fixa det åt dig.
Spar på nerverna det kommer säkert gå bra och kostnaden är nog inte så stor för den plåten.
Det att det går åt mycket pellets även på sommaren tror jag inte beror på plåten för brännaren styrs av matningen som du själv kan ställa efter önskemål,så om du har lite uppgifter på hur din inställning av brännaren är så kan man säkert se ifall en del av felen beror på det.
Senast redigerad av Brynäs den ons 27 jan, 2010 23:06, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
-
- Ungskog
-
- Ungskog
Eftersom problemen kom plötsligt efter att pannan gått fint i nästan 4 år har jag svårt att tro att inställningarna är felet. Tejpbitens kapitulation känns som en troligare orsak till att problemen började...
Mina effektinställningar var fram tills problemen började:
Hög skruv 55%, fläkt 36%
Låg skruv 50%, fläkt 34%
Sen dess har det laborerats lite grand av åf1 och åf2, tyvärr har ingen rökgasanalys gjorts ännu.
Idag är inställningarna:
Hög skruv 60%, fläkt 36%
Låg skruv 50%, fläkt 34%
Mina effektinställningar var fram tills problemen började:
Hög skruv 55%, fläkt 36%
Låg skruv 50%, fläkt 34%
Sen dess har det laborerats lite grand av åf1 och åf2, tyvärr har ingen rökgasanalys gjorts ännu.
Idag är inställningarna:
Hög skruv 60%, fläkt 36%
Låg skruv 50%, fläkt 34%
Frågan är hur bra drag du har i skorstenen ifall draget är sämre så blir även förbränningen sämre i brännaren.
När jag ser dina inställningar så tycker jag att den borde inte sota så mycket eftersom matning mot fläktvärden är väldigt lågt.
Jag har 70% mot 34% men har ett väldigt bra drag i skorstenen.
Att du inte har plåten där tror jag inte att det påverkar förbränningen för om du tittar i sprängskissen till brännaren så ligger pelletsen hela tiden mot skruven vare sig du har plåt eller ej,den fördelar pelletsen bara så att allt inte skall rasa ner mot slussvingarna sen synkas allt i förhållande mot matarskruven som matar in pellets.
Funkar fläkten ok?
Är draget bra i skorstenen?
Är spjället i pannan tillräckligt öppen så att det blir tillräckligt drag?
Har du motdragslucka?
Många saker som kan påverka detta.
Hoppas det är fler som har samma brännare och haft liknande problem hör av sig så tror jag det löser sig.
När jag ser dina inställningar så tycker jag att den borde inte sota så mycket eftersom matning mot fläktvärden är väldigt lågt.
Jag har 70% mot 34% men har ett väldigt bra drag i skorstenen.
Att du inte har plåten där tror jag inte att det påverkar förbränningen för om du tittar i sprängskissen till brännaren så ligger pelletsen hela tiden mot skruven vare sig du har plåt eller ej,den fördelar pelletsen bara så att allt inte skall rasa ner mot slussvingarna sen synkas allt i förhållande mot matarskruven som matar in pellets.
Funkar fläkten ok?
Har du motdragslucka?
Många saker som kan påverka detta.
Hoppas det är fler som har samma brännare och haft liknande problem hör av sig så tror jag det löser sig.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
-
- Ungskog
Jag tolkar sprängskissen och syftet med konstruktionen som att det är den övre skruven, benämnd doserskruven, som ska sköta doseringen av pellets. Slussen skall vara en säkerhet mot bakbrand, och där pellets faller ner i den takt doserskruven avgör. Den nedre skruven, benämnd brännarskruven för sedan vidare det den matas med 3 x doserskruvens hastighet för att skapa en säkerhetszon.
Brännarskruven har alltså 3 gånger så hög kapacitet som doserskruven så om den får chansen kommer den att skruva vidare all övermatning den kan tänkas få.
Då är frågan om mer pellets slinker genom doserskruven om mothållsplåten saknas? Jag tycker det känns så
Brännarskruven har alltså 3 gånger så hög kapacitet som doserskruven så om den får chansen kommer den att skruva vidare all övermatning den kan tänkas få.
Då är frågan om mer pellets slinker genom doserskruven om mothållsplåten saknas? Jag tycker det känns så
-
- Ungskog
Om jag tittar ner i toppanslutningen efter att ha tömt övre skruven på pellets kan jag se ner i slussen. Då borde väl pellets också kunna falla samma väg ner i slussen utan att skruven får en chans att reglera det?Brynäs skrev:... Att du inte har plåten där tror jag inte att det påverkar förbränningen för om du tittar i sprängskissen till brännaren så ligger pelletsen hela tiden mot skruven vare sig du har plåt eller ej,den fördelar pelletsen bara så att allt inte skall rasa ner mot slussvingarna sen synkas allt i förhållande mot matarskruven som matar in pellets.
Faktum är att det ser ut att vara helt fullpackat med pellets i slussen. Om slussen är full med pellets är väl bakbrandsskyddet borta, eller?
Hur ser det ut i era slussar, får dom mycket pellets?
Fläktproblem är ju en möjlig problemkälla, om fläkten går trögt av nån anledning så är det ju omöjligt att veta hur mycket luft 34% eller 36% nu motsvarar.Brynäs skrev:Funkar fläkten ok?
Har du motdragslucka?
Draget verkar var sig likt sen installationen gjordes. Jag har motdragslucka inställd på ca 15 Pa och den vippar som den alltid gjort vad jag kan bedöma.
Såvitt jag vet har Thermia Biomatic 20 pannan inget övrigt ställbart spjäll, det är fläkten som gäller. Lufttillförsel till pannrummet är god, jag har en ventil med större dimension än rökkanalen.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Va tvungen o gå ner till pannan nu då den gick o blockera givarna för att köra tomt i internförrådet o visst satt de en pålt som va vinklad in mot förrådet/mot pannan om man så vill, Man ser då inte ner i slussen..
Utan denna plåt som jag inte han se om den va skruvad el svetsad så blir det som åf2 säger o så ska det inte vara..
Internskruven ska peta fram pellets till slussen, Det ska inte ramla ner av sej själv direkt in i slussen för då går slussen full vilket ökar trycket på vingarna o sedan kommer brännaren mata pellets som ett tok..
Det är nog därför värdena på 55% matning o 36% fläkt används för då går inte matningen så mycket utan bara halva tiden men effekten kanske motsvarar 20 kW o då räcker inte 36% fläkt utan närmare 50% fläkt krävs...
Någon risk för bakbrand tror jag inte det är för det kommer nog inte så mycket pellets genom slussen att det inte blir en bruten kedja av pellets i nedre skruven som matar till koppen..
Hör med åf2 om plåten, Antingen att han fixar det el att du kan sätta dit den själv..
Då åf1 inte gjort en rökgasanalys ännu så verkar han måttligt seriös..
Får du dit plåten så kommer du kunna få till förbränningen själv
Har du bara en hushållsvåg så fixar du det..
Med 15 kW effekt ska brännaren dra 520 gram /10 min vilket kräver 33% fläkt, Min låget är lämpligt att köra med 10 kW vilket gör 350 gram/10 min o kräver 24% fläkt..
Tycker du pannan ser för sotig ut så öka fläkten i både låg/hög 1%
Som du har det med pellets som åker rakt ner i slussen är din lika som en Ecotec A3
Utan denna plåt som jag inte han se om den va skruvad el svetsad så blir det som åf2 säger o så ska det inte vara..
Internskruven ska peta fram pellets till slussen, Det ska inte ramla ner av sej själv direkt in i slussen för då går slussen full vilket ökar trycket på vingarna o sedan kommer brännaren mata pellets som ett tok..
Det är nog därför värdena på 55% matning o 36% fläkt används för då går inte matningen så mycket utan bara halva tiden men effekten kanske motsvarar 20 kW o då räcker inte 36% fläkt utan närmare 50% fläkt krävs...
Någon risk för bakbrand tror jag inte det är för det kommer nog inte så mycket pellets genom slussen att det inte blir en bruten kedja av pellets i nedre skruven som matar till koppen..
Hör med åf2 om plåten, Antingen att han fixar det el att du kan sätta dit den själv..
Då åf1 inte gjort en rökgasanalys ännu så verkar han måttligt seriös..
Får du dit plåten så kommer du kunna få till förbränningen själv

Har du bara en hushållsvåg så fixar du det..
Med 15 kW effekt ska brännaren dra 520 gram /10 min vilket kräver 33% fläkt, Min låget är lämpligt att köra med 10 kW vilket gör 350 gram/10 min o kräver 24% fläkt..
Tycker du pannan ser för sotig ut så öka fläkten i både låg/hög 1%
Som du har det med pellets som åker rakt ner i slussen är din lika som en Ecotec A3

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Ungskog
Re: saknar mothållsplåt
Som sagt, åf1 hävdar alltså att det var på inrådan från Thermia som man ersatte plåten med en bit tejp...
Jag pratade med Ariterm support och dom kunde varken bekräfta eller dementera detta eftersom dom inte hade någon som var med för 4 år sedan. Dom skulle kolla med Thermia Finland och återkomma.
Nu har det hänt mer elände sen sist men det får jag berätta om i morgon.
Jag pratade med Ariterm support och dom kunde varken bekräfta eller dementera detta eftersom dom inte hade någon som var med för 4 år sedan. Dom skulle kolla med Thermia Finland och återkomma.
Nu har det hänt mer elände sen sist men det får jag berätta om i morgon.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Låter iaf väldigt konstigt, Va igår kväll förbi o kollade hur det va i en biomatic 20+ installerad april -06 o tillverkad i jan -06, Den hade plåt iaf..
En möjlighet skulle ha att dom gjorde så va för att stiften knäcktes o man trodde de berode på att det gick för tungt då pelletserna som va för långa tvingades klippas av mot plåten.. Men de tycker jag man hörde talas om mer kring 07/08
Nyare pannor/brännare borde ju då även varit utan plåt tycker man..
Berätta gärna om vad nuvarande problem är
En möjlighet skulle ha att dom gjorde så va för att stiften knäcktes o man trodde de berode på att det gick för tungt då pelletserna som va för långa tvingades klippas av mot plåten.. Men de tycker jag man hörde talas om mer kring 07/08

Nyare pannor/brännare borde ju då även varit utan plåt tycker man..
Berätta gärna om vad nuvarande problem är
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Min Biomatic 20+ installerades i dec -06. Jag har inte sett eller tänkt på att det sitter någon
plåt mellan brännarens förråd och övre skruven.
Finns det någon som har en bild på plåten?
plåt mellan brännarens förråd och övre skruven.
Finns det någon som har en bild på plåten?

Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.