Problem eftter pelletsbyte

Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Intressanta uppgifter måste jag säga, både från Icecap, Torsten och Bebop.

Torsten, visst är det så att jag missuppfattade dig. Nu efter din förklaring så klarnade det och nu låter det vettigt. Om brännaren är igång när ungarna börjar bada så räcker den dåligt till på låg effekt, men som jag tolkar dig så behöver det absolut inte vara så. Jag ska ta upp frågan med den installatören som jag har bokat.

Att köpa in en årsförbrukning är för mig en omöjlighet eftersom jag kan få plats med max tre pallar. Jag brukar för bekvämlighetens skull köra och hämta en halv pall åt gången (har 750-släp) och det har åtminstone för mig som lekman i ämnet sett ut att fungera OK. Men, är det verkligen inte så att om man håller sig till samma tillverkare så ligger förbränningen på en rimlig nivå även om den "rör sig" lite åt ena eller andra hållet?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det var fasen vad hårda svar det blev från flera håll i denna tråden, efter en fråga om hjälp från Thomas P..

Några så överhängande säkerhetsrisker för bakbrand etc. med det fenomen som han beskriver känner jag inte att det är med Viking Bio.

Efter att ha kört ganska många varianter under åren, utan att ha gjort några större justeringar vad gäller bränsle/luftmängd så vill jag påstå att det är mycket små variationer i kvalité mellan de större leverantörerna. (Undantaget det skitparti på 20 säckar med Neova som jag tycks vara så gott som ensam om att ha köpt på ByggMax i Jönköping tidigare i vinter).

Viking Bios ojämna matning gör ju att den i grunden får en ojämn och ostabil förbränning. Jag känner inte att en instrumentinjustering kan tillföra mycket mer än vad VB givna råd gällande låga, rökgastemp och rökutseende gör.

Thomas,
Har du gjort det där sexminuterstestet som finns beskrivet av Lövet i en tråd (i VB forumet)? Det ger dig ju en hint om hur stor bränslemängd du har.

Verkar StoraEnso-pelletsen innehålla mycket spån? Spåndränerar du?

Det kan ju vara ett skitparti du stött på (som jag med Neovas). Har du köpt mycket? Om så är fallet så tycker jag du ska reklamera till S.E. och låta dem analysera, för så stora differenser i kvalitén ska det inte vara.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Håller du dig till samma tillverkare och de levererar från samma fabrik och de inte bytt någon maskin så kan det emellanåt stämma. Men det är inget man ska ta för givet tyvärr.
Det kan skilja på fukthalt och densitet från gång till gång tycker jag.
Tyvärr är pelletsbränslets standard alldeles för vid, det borde specas upp för att undvika problem som dina.

Min erfarenhet av Stora Enso är pelletsen är mycket fin och innehåller väldigt lite spån. Haft problem med Såbi och Neova genom åren, men Stora Enso är toppen.

Fått ett lass på 10 pallar Vida pelelts som hade på tok för hög fukthalt, näst intill omöjligt att ställa in vettig förbränning.
Leveransen på 10 pall året innan var bra utan några som helst brister.
Så viss skiljer det.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Fast så känslig på bränslekvalité som du vill framhäva Bebop, är inte Vking Bio.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Jag har inte framhävt att Viking Bio är känslig på bränslekvalitet. Tror mig inte nämnt de orden på i år.

All förbränning av fastbränsle oavsett utrustning är känslig för variationer i bränslets kvalitet med avseende på fukthalt och densitet.
Densiteten påverkar luftbehovet och fukten påverkar verkningsgraden kraftigt.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

GoForIt Pellets skrev:
Några så överhängande säkerhetsrisker för bakbrand etc. med det fenomen som han beskriver känner jag inte att det är med Viking Bio.
Om glöd och eld kommer ut ur fallröret när brännaren går är det väl början till en bakbrand som kunnat gått väldigt illa.
Der är många hus som brunnit ned de senaste 10 åren pga. att dåligt inställda pelletsbrännare givit upphov till bakbrand.
GoForIt Pellets skrev: Fast så känslig på bränslekvalité som du vill framhäva Bebop, är inte Viking Bio
Problemet handlar väl inte om pelletskvalitet utan om huru många gram pellets som inmatas vid en matningscykel från pelletsskruven.
Kan variera beroende på pellets täthet, strävhet och längd.
Har själv köpt kvalitetspellets där hos samma fabrikat pelletsen ena gången hade en medellängd på 1cm och nästa gång 2,5-3cm.
Fukt kan också spela en roll om pelletsen legat ute länge.

Hur ställer du själv om brännaren till en ny pelletssändning?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Torsten skrev: Om glöd och eld kommer ut ur fallröret när brännaren går är det väl början till en bakbrand som kunnat gått väldigt illa.
Der är många hus som brunnit ned de senaste 10 åren pga. att dåligt inställda pelletsbrännare givit upphov till bakbrand.
Viking Bio har ett överhettningsskydd monterat på fallröret som i så fall först borde lösa ut. Dessutom så är ju matningsslangen avbrännbar, så att eventuell eld inte ska kunna nå matarskruven. Jag vet ju inte Thomas p:s enskilda situation, men att faran skulle vara så påtaglig som jag uppfattade att du gjorde sken av, håller jag inte med om.
Torsten skrev: Problemet handlar väl inte om pelletskvalitet utan om huru många gram pellets som inmatas vid en matningscykel från pelletsskruven.
Kan variera beroende på pellets täthet, strävhet och längd.
Har själv köpt kvalitetspellets där hos samma fabrikat pelletsen ena gången hade en medellängd på 1cm och nästa gång 2,5-3cm.
Fukt kan också spela en roll om pelletsen legat ute länge.

Hur ställer du själv om brännaren till en ny pelletssändning?
Jag upplever inte den skillnaden på längd när man jämför en större mängd, oavsett leverantörer jag testat. Förbränningen i Viking Bio är ändå så ojämn på grund av matningen att det inte inverkar i det stora hela.

Jag justerar som sagt brännaren väldigt sällan. Kan inte minnas när jag gjorde det sist, före nu med den där Neovaskiten. Jag kollar lågans färg, rökgastemp och rökens utseende i skorstenen.
Skriv svar