Jag slangade ur oljan. Sedan kapade jag av en hörn och vickade på tanken så att de sista lirarna kom ur.
När den var helt tom lämnade jag manluckan öppen och öppnade fönstren i rummet. Jag hjälpte till med en liten fläkt för att få cirkulation ner i tanken. På ett par veckor var lukten borta. Jag kapade först med sticksåg, men gick över till vinkelslip. Det tog klart längre tid än jag räknat med. Plåten står kvar i garaget än... Jag ska sälja den till skroten, men har inte riktigt kommit till skott. Men nu har jag dessutom en naken panna som måste bort så det får bli en vända snart.
Bortforsling av oljetank
Re: Bortforsling av oljetank
Efter 5 år så åkte oljetanken ut idag och en yta extra som kommer att bli perfekt för en garderob.
Tack o lov så slapp man göra jobbet,två killar som använde tigersåg och 4 timmar plus 15 tigersågsblad senare så var åbäket ute ur källaren nu är det bara skrotnisse som ska komma imorgon eller övermorgon sen kommer den att vara historia efter det.
Oljelukten blev inte så farligt som jag trodde öppnade alla luftintag plus alla luftuttag och efter några timmar så känns det bättre.
Tar säkert någon dag till men det viktigaste är att tanken är ute ur huset.
Tack o lov så slapp man göra jobbet,två killar som använde tigersåg och 4 timmar plus 15 tigersågsblad senare så var åbäket ute ur källaren nu är det bara skrotnisse som ska komma imorgon eller övermorgon sen kommer den att vara historia efter det.
Oljelukten blev inte så farligt som jag trodde öppnade alla luftintag plus alla luftuttag och efter några timmar så känns det bättre.
Tar säkert någon dag till men det viktigaste är att tanken är ute ur huset.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Hmmm... jag klarade det på 5 timmar med tigersåg och 5 blad - ensam. Då var alla bitar i "passar i skuffen" storlek och kastat ut genom källarfönstret. Det var innan skrotpriserna skenade iväg så jag dumpade det på återvinningsstationen (soptippen) i omgångar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Redan för ett par år sedan var jag i kontakt med brandchfen i kommunen och frågade honom vad som gällde när man skulle skära ner en oljetank som fanns i källaren i ett bostadshus. Han sa då att det tidigare varit så att man rekommenderat tigersåg eller nibler, men att man sedan några år tillbaka endast rekommenderade nibbler pga att det vid några tillfällen inträffat bränder där man använt tigersåg och bladet blivit väldigt hett och det därigenom hade börjat brinna i tanken. Det var inte vanligt med det händer några gånger per år i Sverige att tigersågen orsakar denna typ av brand.
Jag blev då lite fundersam, hade tänkt rengöra tanken själv och kapa den i bitar med tigersågen.
Men i somras skulle det bli av, 3 kubiks oljetanken med måtten 1m x 1m x 3m skulle ut från källaren! Lejde dom som sköter om slamtömningen, en kille kom hit med slambilen och så körde han högtryckstvätt inne i tanken och sög ut allt skit, det var ett par cm tjockt med olje-gägga på botten av tanken. Efter tvätten luktade det knappt olja. Vi tog sedan tigersågen och kapade upp tanken i bitar så att det gick att få dem genom dörröppningarna i källaren. Tvättningen, kapningen och att bära ut bitarna tog ungefär 3 timmar.
Skulle jag gett mig på att försöka tvätta bort det där olje-gägget hade jag nog fått hålla på i flera dagar. Har för mig jobbet med bilen gick på 2000:- och sedan gick själva kapningen på 1500:- (eller om det var tvärtom) och då hade dom försäkring som täckte om det skulle gå galet och börja brinna.
Jag blev då lite fundersam, hade tänkt rengöra tanken själv och kapa den i bitar med tigersågen.
Men i somras skulle det bli av, 3 kubiks oljetanken med måtten 1m x 1m x 3m skulle ut från källaren! Lejde dom som sköter om slamtömningen, en kille kom hit med slambilen och så körde han högtryckstvätt inne i tanken och sög ut allt skit, det var ett par cm tjockt med olje-gägga på botten av tanken. Efter tvätten luktade det knappt olja. Vi tog sedan tigersågen och kapade upp tanken i bitar så att det gick att få dem genom dörröppningarna i källaren. Tvättningen, kapningen och att bära ut bitarna tog ungefär 3 timmar.
Skulle jag gett mig på att försöka tvätta bort det där olje-gägget hade jag nog fått hålla på i flera dagar. Har för mig jobbet med bilen gick på 2000:- och sedan gick själva kapningen på 1500:- (eller om det var tvärtom) och då hade dom försäkring som täckte om det skulle gå galet och börja brinna.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)