Bortforsling av oljetank

teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Bortforsling av oljetank

Inlägg av teufel »

Hej!

Bytte till pellets för ungefär två år sedan, men har egentligen bara plomberat inkommande oljeledning till huset från ladan där oljetanken står.

Men nu börjar vi vilja sukta efter det utrymme som oljetanken upptar.

Vad är rimligt att betala för att få bli kvitt oljetanken? Behövs det något mer än att plombera oljeledningen även i den ändan?
Någon ni skulle rekommendera i Göteborgsområdet för bortforsling?


Mvh Patrick
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har sett priser runt 5000:- men du kan göra det själv ganska enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Jag fick det gratis mot att demontören fick kvarvarande olje-slurk på botten...
Ring till någon lite skutt vetja. Vår kille har en liten lapp på en pizzeria :-)
Han är demontör till yrket och sanerare av diverse skadliga byggmaterial.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Eller bygg om till acctank.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

En tigersåg (Tex Julas för 199:-) och riktiga blad. Blad brukar kosta ca 100:-/st i verkstadsaffärer. Det hantverkarna handlar. De brukar låta en returnera de blad som inte gått åt.

Sedan hörselskydd, lite sågspån (el liknande) och en dags sågande sen är det klart. Brukar finnas priser ner till 2000-2500.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Absol,kattsand,tigersåg och vinkelslip körde jag, och så skickade jag iväg familjen till sommarstugan...det låter helt galet när man sågar i en så stor resonanslåda :shock:

En del kör med nibbler, fast det bet inte på min atom-säkra-oljetank,4mm tjock plåt och bottenplattan fick jag bära ut i ett stycke, den var 8mm :shock: ...vägde en del, men gamla styrkelyftar-takterna sitter i ännu 8)

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag körde min tank så tom det gick, bytte till pellets, sågade av påfyllningsröret och murade igen hålet i sockeln.

Sedan tog jag en BilTema tigersåg med Hitachi sågblad och öppnade den så jag kom åt, skopade upp den bottenrest som fanns o hällde på dunk, skrapade upp bottensatsen så gott det gick.

Strödde på gnagarströ (pappersbaserat) och lät det verka medan jag öppnade mer, skar i bärbara bitar som även passade i skuffen.

Rensade det siste ur tanken och skar resten i bitar, kom till återvinningsstationen eftersom, bottensatsen som miljöfarligt avfall.

Det gick åt 3 sågblad, en billig påse hamsterströ, en skrotad grovis som hink till skiten (fick den av en som skulle kasta den på sopstationen) samt ett par turer till sopstationen och kanske en halv dags sågande & bärande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Hur länge sitter oljelukten kvar? Tänkte tömma och rengöra min. Men inte demontera.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Efter jag fick ut sista biten var huset luktfritt efter kanske 1-2 dygn.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Oljelukten i en rengjord tank, försvinner nog aldrig...

Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Jag eldade tills oljan tog slut, sedan stoppade jag in pellets.
Efter ett par månader ringde jag en firma som tog 3000kr för demontering och bortforsling, det gjordes med nibbler på 5-6tim. (3 kubiks tank)

Med ROT avdrag blev det 1500kr då såklart. Tankkontroll i Väst, eller nåt sånt heter dom. Dom bör väl ta jobb i 031 för jag bor typ 25 minuter bort..
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Bortforsling av oljetank

Inlägg av Ola Häggström »

Jag vill tacka för alla tips som förekommit i denna och andra trådar om oljtetanksdemontering på egen hand.

En handpumpad oljesug från Biltema gav 170 liter "traktordiesel" till grannen, kvalitetsblad till en billlig tigersåg gjorde susen (utom där jag träffade hyllor och stag invändigt), slipdammet från golvslipandet i september fick suga i sig bottenslagget efter att jag öppnat ett stort fönster på långsidan stort nog för att både skyffla in och ut dammet. Givetvis fanns pulversläckare på armlängds avstånd.
Som akademiker är det bra för mitt självförtroende när jag lyckas med praktiska projekt.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Danielmotala
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 11 nov, 2006 14:28
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Bortforsling av oljetank

Inlägg av Danielmotala »

Fick tanken demonterad och bortforslad för 2 250 kr efter ROT från en firma som jag hittade på Blocket. Det tog bara 1,5 timme för dem! Smidigt.
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Bortforsling av oljetank

Inlägg av Vednisse »

Jag anlitade en auktoriserad firma som lämnade intyg ifall kommun ville ha det. Valde denna firma dels för att det var bråttom och att de låg på samma pris som de som annonserade i tidningar/blocket.
Kostade 2700kr minus det de betalade för oljan som var kvar, tror slutsumman blev 2200kr (inget ROT-avdrag). Det var under perioden man själv fick söka och det missade jag.

Det tog ca:2h för en 3kubikare, jag var inte hemma när de gjorde det. Dom ringde för närmare vägbeskrivning och när jag kom hem drygt 2h senare var de inte kvar, ingen oljelukt alls...hittade tre små små bitar från nibblingen på golvet det var allt.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Bortforsling av oljetank

Inlägg av Dave »

Ola Häggström skrev:Jag vill tacka för alla tips som förekommit i denna och andra trådar om oljtetanksdemontering på egen hand.

En handpumpad oljesug från Biltema gav 170 liter "traktordiesel" till grannen, kvalitetsblad till en billlig tigersåg gjorde susen (utom där jag träffade hyllor och stag invändigt), slipdammet från golvslipandet i september fick suga i sig bottenslagget efter att jag öppnat ett stort fönster på långsidan stort nog för att både skyffla in och ut dammet. Givetvis fanns pulversläckare på armlängds avstånd.
Som akademiker är det bra för mitt självförtroende när jag lyckas med praktiska projekt.

Men nu är det så att Ola ville göra det själv, mest för att få tillfredställelsen av att man klarar det!
Bra gjort Ola! :cheers:
Plus att för pengarna du sparade kan du köpa något gott till dig /familjen, jag sålde min olja,separat innan jag monterade ner tanken, dyrare än jag köpte den, då jag vet att dessa firmor inte betalar något, det låter bara bra på fakturan.

Det var just från en demonteringsfirma som min kompis hade, som jag köpte oljan av...har aldrigt haft en så billig uppvärmning,miss thoose days!

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar