Matarskruv vill inte röra sig!?

Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Men nu är det väl en horisontalmatad flisstoker med förrådet på ryggen och inte en pelletsbrännare med skruv vi talar om?
Kan det vara att det vid anslutningen till pannan sitter en säkerhetsbrytare som måste tryckas in av pannan för att matningsskruven ska snurra.
Är apparaten ordentligt intryckt mot pannan?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
jimsan
Späd planta

Inlägg av jimsan »

nu blev det lite många olika möjligheter(bara bra).
för det första så blir motorn inte vrm jätte snabbt och inte jätte varm utan vad jag tycker är en normal arbets temp.!
har försökt lossa kåpan till motorn och så vidare men den vill inte loss sitter precis som ett sväng hjul på en moped/cross ungefär. släpper lite men inte mer utan måste nästan skruva av den med ett specielt verktyg.
vad jag kan se så sitter det ingen säkerhets knapp eller dylikt som skall tryckas in/ner på brännar röret. finns ju knappt någon fakta att få om denna modell som jag har inte ens i manuallerna eller installations boken. allt finns på nätet som finns i dessa böcker..sitter en hel gjuten sak i främre kopplings dosan till fläkten och så vidare vet inte om detta kan vara kondensatorn för det finns inget annat som jag kan se vara annat än kablar till styr dosan.
pellets brännare veto talkkari 1989 450 l, 40 kw
äldre panna vet ej märke med shunt styrning.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Kan du inte ta ett kort på skruven och lägga in här?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
jimsan
Späd planta

Inlägg av jimsan »

nej tyvärr min mobil vill inte som jag vill så det går inte riktigt men ksa se om jag kan länka till en hemsida med bilder och infon om denna brännare med skruv
jimsan
Späd planta

Inlägg av jimsan »

en sida med mått och en bild påå vad det är för något.:http://www.ala-talkkari.fi/?lang=2&yks=1&kax=0
och här är en annan med lite fler bilder bland annat på styr centralen.:http://www.energiteknik.net/Braennare.html
Skriv svar