Radiatortermostat i garaget läcker!

foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hehe :), jag må erkänna att jag aldrig läste FAQ, jag gick på tro att man kunde bli kopplad till någon butik där "kunnig personal" finns, men antagligen så kunde man bara prata med "kundtjänst" gällande andra frågor.

Så både dåligt av mig och av dom tycker jag, man borde kunna bli kopplad till butikerna ;)

Liten update; får inte delar förrän på måndag och termostaten/ventilen har börjat läcka IGEN, sedan jag luftade hela systemet, men när allt har åkt ur elementet så droppar det väl inte mer :D
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

foxmulder90 skrev:
Liten update; får inte delar förrän på måndag och termostaten/ventilen har börjat läcka IGEN, sedan jag luftade hela systemet, men när allt har åkt ur elementet så droppar det väl inte mer :D
Går det inte att stänga av på stammen och eller returen på radden"till på måndag?
när och om allt rv åkt ur radden lär du få kalla raddar ovan denna radd"... :wink:
Och det blir ju inte så Raddirian raddira precis... :cyclopsani:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Vårt hus är enplans med källare och bredvid (2 meter) ligger garaget med ett stort element, det läcker nu hela tiden och jag undrar om det "går bra" tills på måndag? :(

Letade igenom varenda affär här lokalt men ingen hade någonting(!) men jag får absolut delarna på måndag vet jag (utbytesinsats samt termostat).

Har skruvat dän allting och försökt fixa felet men det behövs helt enkelt nya delar då det gamla är sönder, så jag kan inget göra förrän efter helgen :(
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Är det nålen som lossnat?
Vad är det för märke på ventilen...? Är det ny packbox som beställts till på måndag?...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Om du skruvar av locket på returen så sitter det en skruv med ett spår för rak mejsel inne skruv ner den tills det tar stopp,därefter vrid termostaten till stängt läge och tömm ut vattnet från elementet genom luftningsskruven det kan hjälpa att minska läckaget lite.
Men om det bara droppar lite lätt från termostaten så behöver du inte oroa dig till Måndag ställ ett kärl under sen kan du byta den på Måndag.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Det är en termostat av märket NAF 57/64 och jag fick råd från mma.se att beställa en utbytesventil (tror jag det heter) av storlek 10 mm, sedan använda deras termostat MTW 28, det går inte att skruva isär termostaten så man kommer åt fjädern.

Jag har öppnat upp för returen och skruvat men det gjorde ingen skillnad, men lustigt nog så har det slutat läcka nu (och systemet är helt fullt då jag luftade allting igen)..

Jag vet att vi har en liknande termostat i ett förråd i källaren, så den termostaten vågar man ju inte vrida på nu, alla andra termostater är fullt fungerande och ser lite mer moderna ut.

Konstigt tycker jag att elementet är nytt i garaget (från förra ägaren) men dom bytte aldrig termostaten, när man ändå byter ut ett skitstort element så borde man gjort detta, men men :x
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Har nu monterat termostaten och utbytesventilen och därefter luftat systemet, gick superbra och superenkelt :)

Men nu råkade jag på ännu ett tråkigt problem, var i pannrummet medans brännaren startade, och den startade bra och fint, MEN fläkten orkar knappt dra runt mera, skit också!!

Så jag beställde en ny fläkt från Baxi idag, 1 300:- :(

Tänkte först beställa en billigare Torin-fläkt men Baxi använder något speciellt, 24V med ett varvtal som inte stämmer med övriga fläktar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Skall man tjäna en hacka på reservdelar, får man passa på att använda "custom" och inte "stock". Värmebaronens fläkt kostar ungefär det samma kring 1300 - 1400 kronor. Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Jo fast jag vågade inte riktigt beställa en anna fläkt nu, har rekommenderade inställningar för min brännaren på denna pannan så jag vill inte experimentera med fläkten :)

Beställde även en lite nyare version som enbart passar till Eurofire Millenium 3, den jag har nu passar även till äldre Millenium 2.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

He - he. Jo, jag tänkte från fabrikörens sida: Användar man "stock" i sina produkter, får man ju ingen reservdelsförsäljning :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Aha, men jag har faktiskt varit fräck och frågat Torin i england och Baxi, och dom kan egentligen sälja fläktarna för 600-700:- och ändå tjäna på dom, men dom verkar vara giriga och vill tjäna så mycket dom bara kan :/

Baxi använder helt vanliga Torin-fläktar på 24V men jag fick aldrig ett speciellt nummer så jag kunde beställa den billigare, men men, så är det tyvärr :)
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Fick fläkten idag, trevlig, snabb och (dyr) service av Baxi som vanligt! ;)

Givetvis tuffar den gamla fläkten på men man blev lite orolig när den nästan kärvade en dag :D
Skriv svar