Radiatortermostat i garaget läcker!

foxmulder90
Lärjunge!

Radiatortermostat i garaget läcker!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Känns som att jag har skapat många nya trådar på sistone, men startar en till :)

Var och köpte lite pellets idag och lastade in i garaget, och till min förvåning fick jag se att termostaten i elementet droppade. Klockan är ju efter 18.00 nu så jag fick inte tag på en ny termostat :(

Har försökt skruva åt alla möjliga håll men det tycks inte sluta, så termostaten är troligen sönder :(

Vad kan man göra i det här läget? just nu droppar det inte jättemycket, fick det "nästan" att sluta tror jag.

Om det läcker ut vatten i radiatorsystemet, blir det svårt för pelletsbrännaren att komma upp i rätt temperatur i sådana fall? Dvs. om systemet inte är fyllt?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Ställ en hink under,så ser du hur mycket det läcker ut.
Läcker det vid stiftet eller nån förskruvning?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Pelletsbrännare kommer att gå upp i temperatur men du kommer så småningom få problem med att få ut värmen i elementen då det blir luft i de delar som ligger högst i ditt värmesystem. Till slut lyckas inte cirkulationspumpen att "dra runt" vattnet i systemet och värmen försvinner i elementen, men så länge du har kvar vatten i pannan så kommer brännaren att värma vattnet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Var i ventilen läcker det? Är det i själva ventilpaketet eller är det i gängningen. Hursomhelst finns det botmedel men jag hade rekommenderat en rörläggare. Det är ventilen som läcker, inte termostaten. Termostaten innehåller bara en mkt liten mängd vätska i värsta fall. (vanligtvis alkohol eller ett vax).

Det ska läcka ut ganska mkt. vatten innan du har problem med systemtrycket. Så du behöver inte drabbas av panik.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Det läckte mest när jag höll på att skruva (givetvis), men nu har det avtagit ganska bra, kanske 1 droppe på 2 minuter eller ingenting alls.

Men detta är inte varaktigt, får hoppas att det håller tills imorgon eller något :(

Jag har aldrig tänkt på hur vattensystemet hänger ihop riktigt;

Min panna har ju en behållare på 105 liter, stämmer följande;

Tar jag vatten (varmt) ur kranen så tas det direkt ur pannans vattenbehållare?

Radiatorsystemet: hör det ihop med vattenbehållaren i pannan? eller går det bara vid "sidan" och värms upp på det viset?

Mvh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

När du tappar varmvatten sker det via en värmeväxlare som värms av vattnet i pannan. Det är alltså 2 separata system som bara utväxlar värme från pannan till varmvattnet.

Hur värmeväxlaren sedan ser ut beror på pannan, i min är det en rörslinga som är skruvat fast inne i pannans vattenvolym, andra har externa plattvärmeväxlare osv.

Vattnet i pannan/elementen är det samma och man ska inte gärna byta/fylla på i onödan, det ger syre med in vilket ger rost, normalt är vattnet "inaktivt" för att syret är förbrukat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Tappvanntet och pannvattnet är separerat. Tappvattnet ligger vanligtvis i en varmvattenberedare i pannan. En annan lösning är att det ligger en värmeväxlare i pannan som värmer tappvarmvattnet efterhand som det förbrukas. Det är syrerikt och skall inte vara i radiatorsystemet.

Pannvattnet har du i radiatorsystemet.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej o tack för svar!

När jag imorgon ska byta termostaten, hur bör jag då gå tillväga? Antar att man inte bara kan skruva dän den gamla och dit med den nya, utan man måste väl stänga av vattnet eller liknande?

Stänger man av huvudledningen eller något annat? Ska allt pannans vatten ut eller hur gör man? :(
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Har du möjlighet att lägga upp en bild på radiatorn?

I Vissa fall finns det avstängningsventiler i radiatorkopplet. Då är det bara att stänga dem och sedan byta.

I vilket fall bör du stänga av så nära radiatorn som möjligt för att slippa fylla på så mycket vatten efteråt. Matas radiatorn underifrån och rören inte fortsätter direkt uppåt så kan det räcka med att du stoppar pumpen medan du byter. Det beror på från system till system helt enkelt.

Känner du dig osäker tycker jag att en rörmontör är ett bra alternativ. Då kan du slippa en massa dyra extrakostnader som kan uppstå om du skulle råka göra fel.
Senast redigerad av AnaMatronic den tis 16 nov, 2010 21:10, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OM det går stänger du av för elementet.

Annars stänger man av för automatisk påfyllning om man har det, stänger av cirkulationspumpen och gärna en kran vid den om det finns (t.ex. på min panna sitter det en kran på omse sidor av pumpen).

Om det är i garaget och lite vatten på golvet inte är ett större problem är det då bara att byta snabbt och effektivt, ju mindre vatten som rinner ut, ju bättre.

Evt. kan du ha ett par proppar att stoppa i, ett par täljda träpinnar kan göra underverk.

Ska det gängtejp (eller bättre: lin) på nya ventilen fixar du detta innan du skruvar isär, gör helt enkelt det snabbt att byta vid att gör klar så mycket som möjligt och ha all verktyg precis vid handen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej och tack för svar alla!

Elementet är i garaget och är nybytt (tyvärr inte termostaten givetvis), så lite vatten på golvet gör absolut ingenting.

Så här ser det ut i princip (OBS, ej min bild):

http://www.fyndtorget.se/users_images/43956.jpg

Mvh
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Liten update:

Var lite krångligare än vad jag trodde att bara KÖPA delarna, men det gick med rådgivning från mma.se ;)

Eftersom det alltid är ventilen det läcker ur så behövde jag en passande utbytesinsats, kallad NAF 57/64, och till den så ville jag givetvis ha en modern termostat och inte det gamla sletna vredet.

Eftersom det lokalt skulle kosta sjukt mycket så beställde jag via Internet, sammanlagt 493:- inkl. frakt, kanske lite dyrt men enbart termostaten skulle kosta det här i stan.

Blir enkelt att skruva dän allting, 2 st muttrar varav jag stänger av cirk-pumpen medan "arbetet" pågår.

PS, dum som man är så ringer man Rinkaby Rör och rådfrågor först, men där finns inte en enda kunnig person utan dom verkar vara en renodlad webshop.

Ni som behöver hjälp med "reservdelar" till radiatorer/element så rekommenderar jag starkt mma.se i Markaryd ;)
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

MMA är suveräna till att börja med. Man får alltid den hjälp man behöver av dem och de har riktigt bra termostater som passar på i princip alla ventiler med en konverter imellan.

Men att Rinkaby Rör skulle vara värdelösa kan jag inte hålla med dig om. Och det är absolut ingen renodlad webshop. Det är en av få återförsäljare som säljer direkt till konsument utan att ta okristliga priser. De har dessutom kunnig personal i butiken i Rinkaby.

Jag kan dra en parallell. Företaget jag arbetar på har rabatt på Onninen (grossist) som ligger på 20 procent. De kan ändå inte sälja produkterna lika billigt till oss som Rinkaby rör kan.

Jag tror att du har haft lite otur i kontakten med dem bara. Eller är de svåra på telefon men bra i butiken...
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Värdelösa skrev jag inte ;)

Men det är som du skriver, dom har ingen telefonsupport när det gäller tekniska frågor helt enkelt, utan man får besöka deras butiker.

Men helt klart att MMA är kanonbra! :D
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

När det gäller Rinkabyrör så framgår det på deras hemsida under rubriken "hjälp" / "vanligaste frågorna" vad som gäller.

Fråga: "Kan jag få hjälp med vilka kopplingar eller dylikt jag behöver?"

Svar: "Vi har ingen konsultation eller rådgivning per telefon. Däremot erbjuder vi rådgivning och personlig service i våra butiker. Har du ingen möjlighet att besöka oss rekommenderar vi dig att kontakta en lokal rörmokare/installatör."
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar