Hjälp!!!akut med pannhjälp/tips

stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

hade det funnits ved bulkförråd med automatiskt imatning hade jag inte tvekat :lol:
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Hmm. Just vad jag funderade på för sisådär 9 år sedan. Det är inte så alldeles hopplöst som man skulle kunna tro, fastän: Dyrt kommer det bli :(
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

lennart wiklund skrev:GÅR DET VERKLIGEN ATT FÅ UT FÖR EN 21 ÅR GAMMAL PANNA PÅ HEM ALT ALLRISKFÖRSÄKRING??
Jag vill egentligen inte vara den som kommer med de dåliga nyheterna, men svaret är troligen inte. Jag kollade med mitt försäkringsbolag (LF) och de gör åldersavdrag; såpass att min panna som fyllt 19 är värd 0:-

Men kolla med ditt försäkringsbolag ändå, de kan ju ha olika villkor.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Kan någon förklara för mej varför en panna med inbyggd varmvattenberedare,dvs en sk kombipanna är så mycket sämre??är dom verkligen det??
om jag tittar på min gamla diompanna från 89-el 90,detta är en sk kombi med varmvattenberedare inbyggd.Eldar denna mot 2st 500l tankar.tre ilägg så är tankarna laddae till 90-95c.Då skickar jag även ut samtidigt som jag laddar, värme till radiatorerna.ok visst blir det en hel del värmeförluster när vattnet tas tillbaka till pannan från tankarna.Men är det såååå mycket sämre mot för en ren vedpanna??
Blir ju en hel del ombyggnad av befintliga rör,kopplingar osv.
På en "ren vedpanna,sätter man då shunt till radiatorer i topp på acctankarna?hur blir skiktning när kallt radiatorvatten pumpas ner i botten på accar,funkar detta till 100%kan tänka mej att cirkpump på radiatorer måste gå på låg fart??eller tänker jag fel?
Värmebaronen har ju sin vedolux med inbyggd beredare=minimala omdragningar för mej.Sedan har vi kalmarpannan v33.Men då med total ombyggnad av tankar,samt rör,även shunt som måste kopplas osv.

Man kan väl inte vad jag förstå prata några större vedbesparingar på att ha en "ren"vedpanna,eller??
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nej, strängt taget inte. Focus har en dubbelpanna, ved+pellets. Pelletsdelen är samma som för PE20, men med veddel bredvid - precis som Värmebaronen Biomax, Nibe Alpha Combi och CTC 2200. Skillnaden i verkningsgrad, är enligt Metrotherm själv, 3 %. Dubbelpannan gav alltså 3 % mindre verkningsgrad än den rena pelletspannan.

Värmebaronens Vedolux är ju en mycket bra panna. Ta bort ett lock i luckan och haka på pelletsbrännaren. Dock bör du ha en större brännare än Viking Bio om du skall elda pellets rutinmässigt. En Baxi Eurofire 30 är ett bra alternativ. Köper du en ny panna av detta slag, så finns risken att du "glömmer" att elda pellets. Med Vedoluxen kommer du att behöva elda 1 - 2 gånger per dag när det är riktig vinter. Välj den pannan som innebär minst ingrepp i ditt befintliga system. Värmebaronen gör riktiga grejor och de har bra support. De är inte billigast alla gånger, men de tänker till och du är garanterat att det du köper är av svenskt ursprung. Jag är inte så säker med många av de andra alla gånger. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
lennart wiklund
Lärjunge!

precis så tänker jag Bergatorparen!!minsta ingrepp i systemet.Vedolux med inbyggd vvberedare.Då kan jag använda min befintliga laddomat samt mina rena tankar på 1000l ev komplettera med en extra tank till.
Denna minimala värmeförlust som ev försvinner av att hålla pannan varm jämt är nog befintligt.Dock så är den pannan ganska dyr.men jag tror ev det är bästa alternativet för oss,som det är kopplat.

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

lennart wiklund: en kombipanna är en panna som man kan elda ved och olja i, alltså med 2 eldstäder. Det har INGET med VV beredningen att göra!

Och orsaken till en låg verkningsgrad är att de är en mängd kompromisser som ger en dålig helhet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lennart wiklund
Lärjunge!

Naturligtvis har du rätt där ang kombipanna,förstår inte varför jag snöat in på detta ordet...

http://www.varmebaronen.se/html/vedolux ... armva.html

Blir nog den här pannan. Har pratat med en energirådgivare på värmebaronen idag.Verkar vara fin support.Nu var han av den sorten att han inte kastade skit på andra panntillverkare,snarare talade han om vad som var bra hos andra,osv.Doch höll han på den svenska tillverkningen,samt talade om VAD för material som var i pannan.Detta är ju något som vi inte vet ang dessa tjeck samt polackpannor.Baxis pannor gjörs även dom tydligen i turkiet!!låter märkligt enligt mej...
ok den är ju dyrare än andra pannor,frågan är om prisbilden följer kvaliteten...
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Värmebaronen ska väl ha bättrat sig på senare år gällande support osv. Tidigare var det obefintligt, de ville inte ens prat med privatpersoner alls (knappt återförsäljare).
Deras pannor är välbyggda men på tok för dyra i förhållande till utvecklingen, Vedoluxen är iofs. snudd på modern (15år gammal teknik).

Jag bodde nästan granne med fabriken tidigare, fick tjata mig till att ens få titta på pannan jag var intresserad av. Det var stenåldersteknik och kostade mer än Baxi innova 30 gjorde då och på den tiden var Baxin "delux uberkvalitet" nu verkar det inte vara så längre.
Jag köpte en Nibe3000 istället för halva pengen, visst var den ingav inget större kvalitetsintryck och det gick en hel del reservdelar så länge jag bodde kvar.
Men som sagt Värmebaronen har välbyggda pannor, många har varit tveksamma till de böjda tuberna....men det verkar hålla om man kollar hos försäkringsbolagen.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
lennart wiklund
Lärjunge!

Lutar nu mera åt att det blir värmebaronens vedolux cu.Men pelletsbrännare......
Min gamla järhäst av märket Janfire Minor går ju inte att använda,tyvärr.Denna brännare har nu varit med sedan 2000,då jag köpte den begagnad.Har bara gått,gått och gått...snacka om kvalitet!

En Flex-A skall väl gå att ansluta till denna panna??vad säger du Bergatorparen?funkar det?
Vill ju köra på detta koncept då janfire verkar bara gå...
Ok Viking Bio ser ju bra ut...men vilket pris ny..en flex hittar man ju beggad för 3-5tusen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Visst kan man använda Flex A i Vedolux CU. Det bara att skruva dit en monteringsplåt för Flex A, haka på brännaren och köra. Flex A har en fördel över Viking Bio, och det är att den har 4 effektlägen, vilket gör den smidigare - i synnerhet i de perioder då det behövs mindre effekt. Annars kan du i princip köra de flesta brännare i denna pannan. Denna pannan klarar ju brännarens hela effektregister utan problem :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Bonnen
Prima virke

Inlägg av Bonnen »

Tar du en Vedolux 40 UB så tag ingen brännare som ger mindre än 25 kW, jag kör själv med en brännare som ger 23 kW det ger en rgt. på ca 110 grader när pannan är nysotad, för man vill ju inte öppna förbigångsspjället för att släppa ut värmen direkt i skorstenen på min VB är brännaren sidomonterad går bra att beställa hos VB när jag köpte pannan kostade 3000 kr extra . Är väldigt nöjd med pannan.
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
lennart wiklund
Lärjunge!

bergatorparen skrev:Visst kan man använda Flex A i Vedolux CU. Det bara att skruva dit en monteringsplåt för Flex A, haka på brännaren och köra. Flex A har en fördel över Viking Bio, och det är att den har 4 effektlägen, vilket gör den smidigare - i synnerhet i de perioder då det behövs mindre effekt. Annars kan du i princip köra de flesta brännare i denna pannan. Denna pannan klarar ju brännarens hela effektregister utan problem :wink:
eller så gör jag helt enkelt om min Minor!!det går ju att kapa bort hela förrådet på denna samt montera skruv från stora pelletsförrådet!
Skriv svar