Hjälp!!!akut med pannhjälp/tips
-
- Lärjunge!
Hjälp!!!akut med pannhjälp/tips
Vilken fin julklapp!!
Min gamla diom vedpanna har sprungit läck,upprostad nertill under rostret.Vi har provat att svetsa den,men får den ej tät!!
Nu behöver jag snabbt en ny panna!
Jag måste för ekonomins skull ha en vedpanna med inbyggd varmvattenberedare,detta då jag har två rena tankar,samt laddomat 4030
Pannan måste även passa till min Janfire minor....
Så jävla illa tajmat,då förrådet nyss är fyllt med pellets.Har inte råd att köpa ny brännare...+skruv får att en enklare installation av brännare.Har tittat på en värmebaronen vedolux med inbyggd beredare,men går det att stoppa in en janfire minor i nedre luckan??
lennart
Min gamla diom vedpanna har sprungit läck,upprostad nertill under rostret.Vi har provat att svetsa den,men får den ej tät!!
Nu behöver jag snabbt en ny panna!
Jag måste för ekonomins skull ha en vedpanna med inbyggd varmvattenberedare,detta då jag har två rena tankar,samt laddomat 4030
Pannan måste även passa till min Janfire minor....
Så jävla illa tajmat,då förrådet nyss är fyllt med pellets.Har inte råd att köpa ny brännare...+skruv får att en enklare installation av brännare.Har tittat på en värmebaronen vedolux med inbyggd beredare,men går det att stoppa in en janfire minor i nedre luckan??
lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Här är väl en panna med kopparberedare. Hur gammal den är framgår inte.
http://www.blocket.se/gavleborg/Ctc_v20 ... ?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/gavleborg/Ctc_v20 ... ?ca=10&w=3
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Lennart:
Kan du inte lägga en plåt över det område som är dåligt och täta på det sättet, bara så du kan förlänga funktionen tills det blir varmare.....
Men det kanske är svårt att få dit en plåt samt svetsa runt hela plåten då det är inne i pannan.
Kan du inte lägga en plåt över det område som är dåligt och täta på det sättet, bara så du kan förlänga funktionen tills det blir varmare.....
Men det kanske är svårt att få dit en plåt samt svetsa runt hela plåten då det är inne i pannan.

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nu framgår det inte om du ser efter ny eller gammal panna, men det som finns av begagnade pannor på Blocket.se just nu är i stort sett skräp som det inte är mödan värd att ens försöka installera. Om du får lite pengar via försäkringen, och kan lägga till lite själv och kanske låna lite, så har jag ett förslag som är billigt och bra: Focus PE 20 från BilligtVVS.se Den har egen pelletslucka på sidan, och kan även utrustas med vedeldarpaket så att man kan elda ved i den.
På tal om Värmebaronen Vedolux, så tvivlar jag på hur lyckad det är med pelletsbrännare i nedre luckan. Förvisso måste keramiken ut, frågan är bara hur avgaserna beter sig i det utrymme som då öppnar sig. Vill det sig illa så blir det slutet för pelletsbrännaren. Det samma kan man säga om CTC V20 - som långt på väg har samma konstruktion. Skall man elda pellets i dessa pannor, så är det väl övre luckan som gäller - men flamriktare på brännaren.
Håller tummarna på att du får hjälp att fixa detta problemet så det inte blir "Blue Christmas" - i betydelsen blåfrusen
På tal om Värmebaronen Vedolux, så tvivlar jag på hur lyckad det är med pelletsbrännare i nedre luckan. Förvisso måste keramiken ut, frågan är bara hur avgaserna beter sig i det utrymme som då öppnar sig. Vill det sig illa så blir det slutet för pelletsbrännaren. Det samma kan man säga om CTC V20 - som långt på väg har samma konstruktion. Skall man elda pellets i dessa pannor, så är det väl övre luckan som gäller - men flamriktare på brännaren.
Håller tummarna på att du får hjälp att fixa detta problemet så det inte blir "Blue Christmas" - i betydelsen blåfrusen

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Synd att inte de finns tank med beredare/slinga, Lättare att få en bra/effektiv anläggning då
Ev går det ju köpa en panna utan beredare o montera dit en tappvattenautomat?

Ev går det ju köpa en panna utan beredare o montera dit en tappvattenautomat?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tänkte närmast på att flytta vv uttaget till tanken, Koppla TVA mot tanken/laddröret samt även shunten..
Om utrymme finns o turen att hitta en 500/750 l tank till med beredare/slingor att ställa dit vore det ju det bästa o billigaste..
En kompis gjorde övertrycksfritt system med oljetanken ihop kopplad mot en acktank på 500 L med dubbla slingor o köpte en Calmar v33 samt laddomat 21, shuntstyrning o motdragslucka..
Monterade allt själv o de gick på ca 60000:- totalt vilket blev mycket bra då han fick 3700 L acktanksvolym, Acktankarna är isolerade 40 cm i sidorna o 50 i toppen så han eldar bara 2 ggr/mån på sommaren
Om utrymme finns o turen att hitta en 500/750 l tank till med beredare/slingor att ställa dit vore det ju det bästa o billigaste..
En kompis gjorde övertrycksfritt system med oljetanken ihop kopplad mot en acktank på 500 L med dubbla slingor o köpte en Calmar v33 samt laddomat 21, shuntstyrning o motdragslucka..
Monterade allt själv o de gick på ca 60000:- totalt vilket blev mycket bra då han fick 3700 L acktanksvolym, Acktankarna är isolerade 40 cm i sidorna o 50 i toppen så han eldar bara 2 ggr/mån på sommaren

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Men Focus PE20 är ju ingenting om man ska värma en hel villa med ved på vintern. Mer att betrakta som nödeldning. Det som säljs begagnat är som sagt inte heller annat än tillfälliga lösningar.
En ny panna med varmvattenslinga kostar ju mer än en utan slinga så varför inte lägga de slantarna på en tappvattenautomat i stället så blev det rätt från början. Att elda ekonomiskt med ved sedan sparar ju in på pelletskostnaden.
En 30 kW Maga vedpanna kostar ungefär som en Focus PE20 och då får man effektiv vedeldning på köpet.
http://www.blocket.se/hassleholm/MAGA_V ... ?ca=10&w=1
Laddomaten går säkert att byta till en "vanlig" för alltid är det någon som mixtrar med vedeldning i urgamla kombipannor och har skaffat fel laddomat.
En ny panna med varmvattenslinga kostar ju mer än en utan slinga så varför inte lägga de slantarna på en tappvattenautomat i stället så blev det rätt från början. Att elda ekonomiskt med ved sedan sparar ju in på pelletskostnaden.
En 30 kW Maga vedpanna kostar ungefär som en Focus PE20 och då får man effektiv vedeldning på köpet.
http://www.blocket.se/hassleholm/MAGA_V ... ?ca=10&w=1
Laddomaten går säkert att byta till en "vanlig" för alltid är det någon som mixtrar med vedeldning i urgamla kombipannor och har skaffat fel laddomat.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja o de hade blivit ändå billigare om han hunnit köpa en beg 750 l tank med slingor som gick för 5000 mot 13000 som han fick betala för en ny, Hade ju även fått 3950 l acktank vilket aldrig är fel..
Exp.kärlet gjorde han av beg vvberedare som han fick gratis då den va paj..
Tror han betalade ca 30000 för v33an
Exp.kärlet gjorde han av beg vvberedare som han fick gratis då den va paj..
Tror han betalade ca 30000 för v33an
-
- Lärjunge!
tack för svar alla vänner!Pannan verkar nu vara tät när den är varm
inget blött i morse då jag tände upp,peppar peppar.Vi kan om jag har tur elda med denna till sommaren.Har tittat på focuspannan.Frågan är vad ett vedeldarpaket kostar,samt vad är det?hittar inget på sidan.Jag tror nog när jag tänker efter,skippar en kombipanna,bygger ut med en extra tank med slinga för tappvarmvatten.jag har ju redan två rena tankar.Då är det nog bättre att skippa en panna som pumpar tillbaka vattnet,helt klart.
Min janfire minor kan jag sälja för en billig peng.Hellre en bättre panna med bra verkningsgrad,samt en tank till med vv slinga.sedan får jag väl titta efter en bättre ev nyare brännare som passar.Som jag har förstått så är det väl merparten runda dockningshål för brännare på nya pannor..
Vad skall vi då tro om en focuspanna om jag köper nytt??
är det mest panna för pengarna måntro.Effeckta ligger ju ganska bra i pris,lika så Baxis pannor.går det elda pellets i en baxi Bonus,eller i en solo innova?
Alla tips tages imot tacksamt för mest prisvärda nyköp!!Skall vara enkelt att elda både ved/pellets.GÅR DET VERKLIGEN ATT FÅ UT FÖR EN 21 ÅR GAMMAL PANNA PÅ HEM ALT ALLRISKFÖRSÄKRING??
God jul alla från ett kallt jämtland.nu minus 31c...

Min janfire minor kan jag sälja för en billig peng.Hellre en bättre panna med bra verkningsgrad,samt en tank till med vv slinga.sedan får jag väl titta efter en bättre ev nyare brännare som passar.Som jag har förstått så är det väl merparten runda dockningshål för brännare på nya pannor..
Vad skall vi då tro om en focuspanna om jag köper nytt??
är det mest panna för pengarna måntro.Effeckta ligger ju ganska bra i pris,lika så Baxis pannor.går det elda pellets i en baxi Bonus,eller i en solo innova?
Alla tips tages imot tacksamt för mest prisvärda nyköp!!Skall vara enkelt att elda både ved/pellets.GÅR DET VERKLIGEN ATT FÅ UT FÖR EN 21 ÅR GAMMAL PANNA PÅ HEM ALT ALLRISKFÖRSÄKRING??
God jul alla från ett kallt jämtland.nu minus 31c...
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Nu hoppar du lite fram och tillbaka mellan vedpannor och kombipannor. Ska du ta varmvattnet från tanken så ska du väl ha en riktig vedpanna med liten vattenvolym. Kombipanna blir ju betydligt dyrare och har stor vattenmängd.
Focus PE20 är en pelletspanna med möjlighet till nödeldning med ved vid låg effekt. Knappast något att lägga pengarna på om pelletspriserna stiger. Stor vattenvolym har den också.
Calmar V33 kan fås me ett pelletsurtag i sidan men som i alla riktiga vedpannor måste man ta ur keramiken om man ska elda med pellets.
Runda dockningshål för brännare är det nog bara Diom och Ulma som har haft. Normalt är väl att man sätter brännaren i en pannlucka.
Focus PE20 är en pelletspanna med möjlighet till nödeldning med ved vid låg effekt. Knappast något att lägga pengarna på om pelletspriserna stiger. Stor vattenvolym har den också.
Calmar V33 kan fås me ett pelletsurtag i sidan men som i alla riktiga vedpannor måste man ta ur keramiken om man ska elda med pellets.
Runda dockningshål för brännare är det nog bara Diom och Ulma som har haft. Normalt är väl att man sätter brännaren i en pannlucka.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nästan helt rättTorsten skrev: Kombipanna blir ju betydligt dyrare och har stor vattenmängd.

Kombiapanna är dyra ineffektiva o inte så mycket att elda ved med..
Pe 20 är för nödeldning av ved, Vet själv hur det är att elda ved med 55 l vedutrymme i pannan o 20 kW effekt då det är kallt, Ladda pannan typ 3 ggr för att ladda 500 l tanken då det är -20° ute o det tar ca 6 tim..
Calmar v33 funkar utmärkt med både ved/pellets o den har rätt liten vattenvolym, Man behöver inte alls ta ur keramiken

Dom jag vet av kör med uppgraderade bequem till 25 kW o dom sbänger bara in brännaren i pelletsluckan o startar, Shifta mellan ved/pellets hinner man göra i en reklampaus om man har pannan i huset/källaren..
Men man bör nog ha 500 l till, Minst 1500 l acktank då värmer den hela volymen på ett ilägg
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag tror, att vi skall titta lite närmare på en aningen avancerat panna: CTC V40. Inte en Ferrari i pannrummet - men en JAS Gripen!

Hos Lundbergs Värme kostar den lite drygt 40 000 kronor. Vem vill elda pellets för dyra pengar när man kan få ett sådant muskelknippe i pannrummet? 91 % verkningsgrad, 40 kW. Här talar vi om en panna som kan värma stort hus i kallt klimat för en ringa penning. Jag har trott att denna pannan var svindyr. Döm om min förvåning när jag såg vad den kostade
Och, ja: Den HAR spaksotning.´Här är mer info

Hos Lundbergs Värme kostar den lite drygt 40 000 kronor. Vem vill elda pellets för dyra pengar när man kan få ett sådant muskelknippe i pannrummet? 91 % verkningsgrad, 40 kW. Här talar vi om en panna som kan värma stort hus i kallt klimat för en ringa penning. Jag har trott att denna pannan var svindyr. Döm om min förvåning när jag såg vad den kostade

Och, ja: Den HAR spaksotning.´Här är mer info
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25