2010 blev ett energikrävande år...
-
- Pannrumshärskare!
-
- Ungskog
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Tack, det samma.Jomil skrev:Bergartorparen, det är den globala medeltemperaturen som ökar. Där ingår aven europas kalla vinter.
Gott nytt år förresten!
Om så är fallet, så måste det ha varit otroligt mycket varmare än normalt de flesta andra ställen - vilket jag betvivlar eftersom temperaturerna här har legat under och i många stycken mycket under det normala. De har ertappats med brallorna nere, men härdar fram med att förfalska väderdata. Det finns en indikator, som är så gott som ofelaktig: Ju mer energi som stängs inne i jordatmosfären, ju varmare bli oceanen och landmassiverna, vilket leder till extremväder. Vi har inte sett extremväder i den omfattningen under 2010, som tidigare år. Orkansäsongen i USA har inte bjudit på de stora, spektakulära uppvisningarna - ej hellre har vi sett något utöver det normala vare sig i Asien eller Afrika. I Oceanien vet jag inte hur det sett ut. Nu kan man säga att de två senaste årens köldattacker är extremväder, men jag minns då att det var så när jag växte upp med på 1960 talet: En salig kompott av väder varierande från -42 som är det kallaste jag upplevd till över +30, varvad med somrar och vintrar som regnade bort. Ser man på Jordens klimatiska historia - och då menar jag de verkliga data som samvetsgranna vetenskapsmän tog fram innan klimathysterin, så ser man att det finns inget "normalklimat". Det har varierat från "Snöbollsjorden" för drygt 4 miljarder år sedan till en riktig bagarugn för sisådär ett par miljarder år sedan då den globala medeltemperaturen en kort period låg på +32(!!) grader Celsius - och mig veterligt fanns inga människor på den tiden. Summa summarum så skall det mycket till för att det skall bli onormalt i jämförelse med vad som varit tidigare i Jordens historia

Glöm inte: I kärlek, politik och affärer är det mesta tillåtet - vilket IPCC är ett levande bevis på - och låt oss inte glömma Per Holmberg

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Med tanke på hur få år tillbaka man mätt, så kanske det bara är en naturlig variation. Jag funderar på om den globala krisen med slowmotion i byggande m.m, skulle vara anl till dessa 2 kalla vintrar.
Hörde nått om vikingatiden som skulle påverkat klimatet. Vad var det om? Högg de ner massa skog eller nått?
Hörde nått om vikingatiden som skulle påverkat klimatet. Vad var det om? Högg de ner massa skog eller nått?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Det som jag tycker är lite lustigt i sammanhanget är den statistik som finns om vädret,är att det skrivs att det här är den kallaste/varmaste temperaturen sedan t.ex.1915,1955 1875 o.s.v.Alltså har det varit sånt här väder tidigare och är inget nytt 

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Taxen: nja... det du pratar om är lokala rekord som knappast är representativt för det globala klimatet.
Jag vill minnas att då "de" började prata om den globala uppvärmningen för kanske 10 år sedan var det någon som sa att det paradoxalt nog ville betyda kalla vinter här i norden, alltså precis som nu.
Att människans aktiviteter har påverkat klimatet är ställd bortom all tvivel, stridsfrågan är bara hur mycket vi har påverkat och hur mycket som kommer av solens anormalitet (står om detta i senaste "Illuderat Vetenskap").
Hur mycket eller lite påverkning vi än har gjort kan vi likaväl sträva efter att få klimatneutrala energimetoder ändå, om vi håller på i den nuvarande takten kommer våran påverkan att leda till allvarliga(re) problem förr eller senare.
Jag vill minnas att då "de" började prata om den globala uppvärmningen för kanske 10 år sedan var det någon som sa att det paradoxalt nog ville betyda kalla vinter här i norden, alltså precis som nu.
Att människans aktiviteter har påverkat klimatet är ställd bortom all tvivel, stridsfrågan är bara hur mycket vi har påverkat och hur mycket som kommer av solens anormalitet (står om detta i senaste "Illuderat Vetenskap").
Hur mycket eller lite påverkning vi än har gjort kan vi likaväl sträva efter att få klimatneutrala energimetoder ändå, om vi håller på i den nuvarande takten kommer våran påverkan att leda till allvarliga(re) problem förr eller senare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Inte konstigt med högre förbrukning, -08 5,3° medeltemp -09 4,2° o -10 2,8°
Stämmer nog bra som dom äldre säger att ca 5000 kWh kan de skilja för en villa beroende på årstemp
Stämmer nog bra som dom äldre säger att ca 5000 kWh kan de skilja för en villa beroende på årstemp
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hur många år skiljer det mellan första tempmätningen och istiden?
http://www.google.se/search?q=vikingarn ... =firefox-a Ingen som har kollat lite om klimat och vikingatiden?
http://www.google.se/search?q=vikingarn ... =firefox-a Ingen som har kollat lite om klimat och vikingatiden?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Där talar vi hundratals miljoner år. Här är en grafisk illustration jag använde på min blogg för lite över ett år sedan:

Annars stämmer det som Icecap säger att man förutsåg kallare vintrar till följd av den globala uppvärmningen genom att den termohalina cirkulationen som bland andra Golfströmmen är del av, tvingas djupare till följd av smältvatten från glaciäris - vilket leder till den raka motsatsen av ett annat postulat av lite nyare datum: Att klimatzonerna på Jorden kom att suddas ut, såsom på Venus. Men titta på grafen, så ser du att vi just nu är inne i en sval period, och att det förvisso sker en viss uppvärmning - men om vi jämför med det som ligger till vänster på X-axeln, så ser vi att det är på tiden. Men vad är normalt? Jag tror jag skall låta norske Leif Juster förklara det lite närmare:
http://www.youtube.com/watch?v=GE-f3dy4zkM
Normalen är en period som är utvald som ett bänkmärke. Om vi bara tänker oss en period från 1961 - 1990, och kallar det för en normalperiod, så vill "normalen" vara snittet på en given dag under denna period. Om snittet av temperaturen för 2. januari är -5 grader, så är det den snitt temperaturen som man jämför idag med, så att: På Bergatorp är det idag -7,9 grader mot normalt -5 grader - ergo 2,9 grader under "normalen". Sedan kan man ju fråga sig hur normal normalen egentlig är - alltså hur representativ den är i ett längre perspektiv? Reguljära temperaturmätningar har man inte haft mer än i 150 år med de nuvarande mätningsförfarandena - så det mot 4 500 000 000 år? Hmm!

Annars stämmer det som Icecap säger att man förutsåg kallare vintrar till följd av den globala uppvärmningen genom att den termohalina cirkulationen som bland andra Golfströmmen är del av, tvingas djupare till följd av smältvatten från glaciäris - vilket leder till den raka motsatsen av ett annat postulat av lite nyare datum: Att klimatzonerna på Jorden kom att suddas ut, såsom på Venus. Men titta på grafen, så ser du att vi just nu är inne i en sval period, och att det förvisso sker en viss uppvärmning - men om vi jämför med det som ligger till vänster på X-axeln, så ser vi att det är på tiden. Men vad är normalt? Jag tror jag skall låta norske Leif Juster förklara det lite närmare:
http://www.youtube.com/watch?v=GE-f3dy4zkM
Normalen är en period som är utvald som ett bänkmärke. Om vi bara tänker oss en period från 1961 - 1990, och kallar det för en normalperiod, så vill "normalen" vara snittet på en given dag under denna period. Om snittet av temperaturen för 2. januari är -5 grader, så är det den snitt temperaturen som man jämför idag med, så att: På Bergatorp är det idag -7,9 grader mot normalt -5 grader - ergo 2,9 grader under "normalen". Sedan kan man ju fråga sig hur normal normalen egentlig är - alltså hur representativ den är i ett längre perspektiv? Reguljära temperaturmätningar har man inte haft mer än i 150 år med de nuvarande mätningsförfarandena - så det mot 4 500 000 000 år? Hmm!

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
[quote="André"]Inte konstigt med högre förbrukning, -08 5,3° medeltemp -09 4,2° o -10 2,8°
vart hittar man såna här uppgifter? vore lite kul att se för sin egen hemort på årsbasis. hitta medeltemp för mora dec 2009 = -7 med 25,4 som kallast och dec 2010 = -13,4 med 29,9 som kallast(detta är lite missvisande för egen del då jag bor i en håla som är betydligt kallare än vad mätstation visar men en liten fingervisning iaf) det går åt fel håll
vad kan man göra som mest skyndar på växthuseffekten? alla tips är välkommna! 
vart hittar man såna här uppgifter? vore lite kul att se för sin egen hemort på årsbasis. hitta medeltemp för mora dec 2009 = -7 med 25,4 som kallast och dec 2010 = -13,4 med 29,9 som kallast(detta är lite missvisande för egen del då jag bor i en håla som är betydligt kallare än vad mätstation visar men en liten fingervisning iaf) det går åt fel håll

eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
www.temperatur.nu Välj ort och "egen period". Tyvärr går den inte så långt tillbaka.
Bra talat Bergatorparen, jag har också tvivlat skarpt på klimatmupparnas svammel, med tanke på att vikingarna levde i ett någorlunda bekvämt klimat på Grönland av alla ställen. Så vitt jag kan förstå så hade de varken oljepannor eller petroleumdrivna bilar för att åstadkomma det klimatet.
Varför hör man så relativt sällan av t.ex. Per Holmberg på vintern men ett evigt tjat hela sommaren? Nej, det här snacket är inte trovärdigt längre.
Hur skall vi förresten åstadkomma kapacitet för att ladda alla elbilar, kan man undra. Det kräver ju inte bara en ökad kapacitet i kraftverken. Vad som är långt svårare att förstå är hur infrastrukturen skall klara det.
Varför hör man så relativt sällan av t.ex. Per Holmberg på vintern men ett evigt tjat hela sommaren? Nej, det här snacket är inte trovärdigt längre.
Hur skall vi förresten åstadkomma kapacitet för att ladda alla elbilar, kan man undra. Det kräver ju inte bara en ökad kapacitet i kraftverken. Vad som är långt svårare att förstå är hur infrastrukturen skall klara det.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Illuminati, det konsortium som står bakom det hela, har sagt rakt av att de vill lösa "problemen" genom att reducera världsbefolkningen från dagens 6,6 miljarder till vad de anser vara mer "hanterbara" 500 miljoner. Hur? Genom sjukdomar, sägs det. 6 200 000 000 färre innevånare på Jorden? Och sedan pratar man om Holocaust? Men det är klart: 500 miljoner fördelat på 7 kontinent vill ju inte ta i anspråk så stor och omfattande infrastruktur som 6,7 miljarder. Och Illuminati finns i allra högsta grad: Windsorfamiljen, Rockefeller och Rothchild familjarna utgör den hårda kärnan. Och Illuminati namnet har de hittat på själva. Fackelbärarna betyder det, och de har satt agendan under större delen av den civliserade tiden. Det bottnar i två saker: För det första anser de sig stå på toppen av mänskligheten eftersom de anser sig så "duktiga", och därnäst så är det ju så att den som har makten, är den som överlever när alla andra svälter och död. Det bygger helt enkelt på väldigt grundläggande mänskliga instikter - som dock psykopatiserats och förvanskats så att denna grupp setter sig själva framför hela människosläktet. Vore det inte för detta konsortium, så skulle vi levd lugna liv med små bekymmer. Vi skulle eldat med kol, koks, torv och ved och inte haft större bekymmer än sot och aska. Illuminati illustrerar risken med att bli så mentalt avancerat som människan: Mänskliga hjärnan är så invecklat att det bokstavligen är miljoner saker som kan gå fel, och kan det gå fel, så är det precis det som sker 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25