Brännarskiten funkar inte...
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Om din PellX är en 1994 års modell, så är det mer än troligt att den är slutkörd. Man kan byta elektronik och få den att tuffa på ett tag till, men jag skulle i ditt ställe snarare skaffa en ny brännare. Om det är en 25 kW version av CTC 1100 du har (6 konvektionstuber), så skulle jag titta närmare på en BAXI Eurofire. Min egen panna är en 40 kW design, så jag kör med Värmebaronen Viking Bio, men 25 kW pannan är för trång för Viking Bio. Nu skiljer det inget i kostnad mellan dessa två brännare hellre. Det som skiljer är att BAXI har flera justeringsmöjligheter, och lättare kan anpassas till en mindre panna 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Prima virke
Nu har jag äntligen tid att gå ner igen... Döm om min förvåning den funkar fortfarande.. Gått sen halv 7 i morse nytt rekord för de senaste 2 månaderna.
Angående hysteres kan ställa mellan 10 - 25grader såg jag nu, kollade upp lite mer info.. Så min brännare var inte från 94... Tänkte helt fel när jag satt på jobbet...
Min riktiga info är den som synes i min profil från o med nu..
Funktionsomkopplare för inställning av panntemp, fläkt låg(används ej), fläkt hög, driftdos, startdos.
stapel med 10gröna dioder.. osv.. så kanske ni vet lite bättre vilken verision jag har.. nu skall jag se om pannan stannat så att jag kan mäte hur många volt som går över fläkten i drift.
PS. I min frustration drog jag bara ner fläkt hastigheten helt på måfo, i morse.. o kanske har jag sån jä*la tur att det funkar.. Iså fall så blir det ju till att köpa en massa lotter... Den turen kan ju inte bara finnas, visserligen kanske inte den förbränner så bra.. men men den stannar iaf inte.. Brukar ligga på ca 130kwh per vecka hela huset... men iår har den siffran varit 483. Inte roligt, särskilt inte när el räkningen dimper ner i lådan.. Åter kommer med askfärg, o volt över fläkt osv.
Angående hysteres kan ställa mellan 10 - 25grader såg jag nu, kollade upp lite mer info.. Så min brännare var inte från 94... Tänkte helt fel när jag satt på jobbet...
Min riktiga info är den som synes i min profil från o med nu..
Funktionsomkopplare för inställning av panntemp, fläkt låg(används ej), fläkt hög, driftdos, startdos.
stapel med 10gröna dioder.. osv.. så kanske ni vet lite bättre vilken verision jag har.. nu skall jag se om pannan stannat så att jag kan mäte hur många volt som går över fläkten i drift.
PS. I min frustration drog jag bara ner fläkt hastigheten helt på måfo, i morse.. o kanske har jag sån jä*la tur att det funkar.. Iså fall så blir det ju till att köpa en massa lotter... Den turen kan ju inte bara finnas, visserligen kanske inte den förbränner så bra.. men men den stannar iaf inte.. Brukar ligga på ca 130kwh per vecka hela huset... men iår har den siffran varit 483. Inte roligt, särskilt inte när el räkningen dimper ner i lådan.. Åter kommer med askfärg, o volt över fläkt osv.
Tegelvilla 100kvm boyta+100kvm biyta.Byggår -65, Karlskrona. 3glas fönster.
CTC 1100 famliy 25. -99a.
Tigex 25.
PellX p21. 20kW (Gordic Enviroment) -04 eller 05a.
ESBE Series 90c, shunt inne o ute givare.
Tigex 25.
-
- Prima virke
Hmm skorsten.. tja som en skorsten.. 
njea. Det är la en skorsten, kommer inte ihåg hur hög den är, men går nerifrån källarn igenom bostadsplan o vind o nån meter över taket..
Ganska bred innuti de första meterna från botten, sen de sista ca 4meterna tror jag det var så är det ett stål/järn eller nåt sånt rör.. ca kanske 10-12cm i diameter.
Nu kollade jag fläkten.. den stod på 205volt, skruvade ner den till 191volt.. tror jag läste nåt om 180 volt här på forumet, men pellets tillverkarn rekommenderade att köra fläkten något mer än "vanlig pellets". och eftersom den verkar kört rätt bra med 205volt så testar jag lite med 191 nu då. Innan i morse stod den säkert på 220v. kollade ju aldrig då, bara vred ner..
340gram/6min pellets (5.2kw/kg)
hoppas hoppas........

njea. Det är la en skorsten, kommer inte ihåg hur hög den är, men går nerifrån källarn igenom bostadsplan o vind o nån meter över taket..
Ganska bred innuti de första meterna från botten, sen de sista ca 4meterna tror jag det var så är det ett stål/järn eller nåt sånt rör.. ca kanske 10-12cm i diameter.
Nu kollade jag fläkten.. den stod på 205volt, skruvade ner den till 191volt.. tror jag läste nåt om 180 volt här på forumet, men pellets tillverkarn rekommenderade att köra fläkten något mer än "vanlig pellets". och eftersom den verkar kört rätt bra med 205volt så testar jag lite med 191 nu då. Innan i morse stod den säkert på 220v. kollade ju aldrig då, bara vred ner..
340gram/6min pellets (5.2kw/kg)
hoppas hoppas........
Tigex 25.
Tigex 25.
Och jag antar att Tigex'en står öppen fullt ung. hela tiden?
Den brukar ju vara hopplöst underdimensionerat och med de temperaturskillnader det har varit i denna tropiska sommaren kan detta ställa till mycket problem.
Den brukar ju vara hopplöst underdimensionerat och med de temperaturskillnader det har varit i denna tropiska sommaren kan detta ställa till mycket problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Prima virke
Om den öppna ibland är det alltså inget drag i skorstenen värd att nämna eller den är gravt feljusterat.
Båda delar är ett problem som definitivt kan inverka på stabiliteten i resten av systemet (läs: brännaren)
Båda delar är ett problem som definitivt kan inverka på stabiliteten i resten av systemet (läs: brännaren)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Prima virke
jag får studera den.. kanske är det så att nu på vintern står den öppen..
men jag vet iaf att den fladdrar under drift..
men jag vet iaf att den fladdrar under drift..
Tigex 25.
Tigex 25.
Re: Brännarskiten funkar inte...
Några stopp i veckan!!ClabbeBula skrev: ... Allt har funkat ganka bra, nåt eller några stopp i veckan har det väl varit....

Ok kanske inte den mest effektiva panna efter att ha kört den i två månader utan att sota. Men den tuffar på utan driftstopp.

peppar, peppar, ta i trä...

Hoppas att du får ordning på brännaren.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
-
- Lärjunge!
Att den stoppar på överhettning kan ju vara att det blivit för trångt någonstans eller för lite luft. Då försvinner inte tillräckligt mycket upp i skorstenen utan det värmer på bakåt och löser ut skyddet.
Jag hade ruggiga problem med min veckorna efter uppstart i höstas tills jag insåg att det var överhettning. Av en händelse kom min Ir termometer i brevlådan och jag testade lite runt pannan och upptäckte att det närmade sig 70 grader på fallröret, vred upp fläkten pyttelite och det hjälpte ett kort tag men med nästan vit låga..
Så dagarna efter det sotade jag ur pannan och upptäckte (efter nästan 2 år i huset..), ett nytt ställe runt spjället man kunde sota på, det hade jag aldrig rört så det gick nästan att hacka loss kakor av aska. Sänkte även fläkten lite då och sedan dess har jag inte haft ett enda driftstopp, sedan tidigt oktober.
Jag hade ruggiga problem med min veckorna efter uppstart i höstas tills jag insåg att det var överhettning. Av en händelse kom min Ir termometer i brevlådan och jag testade lite runt pannan och upptäckte att det närmade sig 70 grader på fallröret, vred upp fläkten pyttelite och det hjälpte ett kort tag men med nästan vit låga..
Så dagarna efter det sotade jag ur pannan och upptäckte (efter nästan 2 år i huset..), ett nytt ställe runt spjället man kunde sota på, det hade jag aldrig rört så det gick nästan att hacka loss kakor av aska. Sänkte även fläkten lite då och sedan dess har jag inte haft ett enda driftstopp, sedan tidigt oktober.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
-
- Prima virke
Ta i pellets.. Men det verkar som det funkar, 24timmar nu utan driftstopp.
Nytt rekord sen i somras..
Men tycker inte att den eldar på så bra, så jag får nog gå ner o öka pellets mängden lite granna...
kör den på ca 17kwh... skall nog försöka öka upp den till närmare 19, så den klarar av dushen.. Fick iaf dusha varmt en stund igår, tills det blev pissljummet, o man fick typ stå under en liten liten stråle, för att hållla den ljummen, drog man på så blev det kallt.
Nytt rekord sen i somras..
Men tycker inte att den eldar på så bra, så jag får nog gå ner o öka pellets mängden lite granna...
kör den på ca 17kwh... skall nog försöka öka upp den till närmare 19, så den klarar av dushen.. Fick iaf dusha varmt en stund igår, tills det blev pissljummet, o man fick typ stå under en liten liten stråle, för att hållla den ljummen, drog man på så blev det kallt.
Tigex 25.
Tigex 25.
Inte skall du väl behöva köra med så stor effekt nu,när det inte är så kallt
Hur skall du då köra när/om det blir -20 grader.Kråkorna blir väl glada som du kör nu,för nånstans måste värmen ta vägen.

Hur skall du då köra när/om det blir -20 grader.Kråkorna blir väl glada som du kör nu,för nånstans måste värmen ta vägen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Entusiast!
Hmmm, redan 17kW är rätt mycket i en CTC1100... Vad är rökgastempen? Har Du några turbulatorer i?
//Highlander
//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump