Ny gammal Biomatic 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Som jag skrev i en kapad tråd så mätte jag takhöjden till 1,87 samt så finna det ett gammalt fundament för oljepannan som är nedsänkt ytterliggare ett par centimeter. Uppskattar efter andra ingrepp i källargolvet att en sänkning på 5 centimeter låter sig göras utan större problem . Nuvarande höjd mätts till 155 centimeter till centrum rökrör. Detta innebär att rökrörshöjden inte kommer att behöva justeras vilket är positivt.

När jag nu läst om pannan här och där på dels detta forumet men även andra så ser jag att det förmodligen finns två förbättringar man kanske inte vill vara utan och då frågar jag mig när dessa kom.

Pannorna som säljs är från 2007 och tydligen så är ändringar gjorda dels i skruven inne i brännaren men även i rökkanalerna. Skruv med kedjedrift vill man väl ha då drevdriften verkar problematisk. Rökrör "bakom" typ utan spakrensning i "det ovala hålet" bakom de 4 andra tuberna (jag skriver vad jag läst bara) vill jag ju inte heller ha så frågan är när dessa förändringar kom. Kan ju rent av vara så att dessa pannorna är billigare just för att det var problem med dessa tidigare pannor och problem är det minsta jag vill ha. Mina "problem" idag är att jag behöver sota var tredje fjärde dag vid vinterdrift för en bra förbränning (max 7-8 dagar har jag testat men då är de bra mycket aska)- en åtgärd jag är trött på men som iofs bara tar mellan 5 -10 minuter.. Ja de totala tiden är ju längre då man måste låta pannan kallna först så.. jo lite pul e de allt.

Om jag inte är hemma på en längre tid får frun och resten av familjen problem som det är idag idag. Ettåringen eller tvååringen när inte upp, :lol: 11 och 13 åringen "kan inte" :shock: och 18 åringen har inte tid :roll: samt de två 20 åringarna orkar inte :evil:. (iofs jättebra då deras flytt hemifrån nu påskyndas :P )
Hrm lite kul får man ha men åter till allvaret:

Har skrivit till säljaren men ännu inte fått svar. Undrar ju oxå om det medfäljer en skruv från förråd 1 eller 2 meters då alltså

Som kuriosa känns de bra likväl som Bionordic forumet, att det inte är så många Biomatic ägare "online" detta innebär att det inte verkar vara så mycket strul då just strul är anledningen till att man söker på nätet 8) :wink:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Jag har en "gammal" Biomatic, utan spaksotning etc.... Men den funkar rätt bra :D Visst har jag fått bytt lite grejer. Men inget allvarligt.
Jag är nyss hemkommen från en tre veckor lång semester. Och grannen har bara fyllt på med pellets i veckoförrådet. 8) Inget behov av att göra något annat.

För de pengar du kan köpa denna panna för, så finns det ju gott om utrymme för att köpa de kittet som finns för att bygga om brännaren till kedjedrift :)

Spaksotningen och rökkanlaerna har jag ingen koll på....
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Den nyare modellen kostar dig cirka 20 000 mer. ( I runda slängar) Då får du automatisk sotning. Dvs du slipper rycka i spaken en gång per dag.

Du får kedjedrift. Som det tydligen inte finns på de gamla.

Kanske får du något mer för de 20 000 men jag vill inte vara den som påstår att det är värt pengarna.

Behöver du verkligen en ny externskruv. Är de något fel på den du har idag?

Jag kör med en Ecotec-skruv och hade innan dess en Janfire-skruv. Båda fungerade tillfredsställande för mig.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kedjedrift kan den mycket väl ha annars är det snabbt ombyggt, Problemen som fanns med slusshus/internskruv va på pannorna från hösten -05..
Tror ombyggnad till kedjedrift kostar ca 2000:- om den inte har det o tar ca 1 tim att byta utan att stressa men även med gamla matningen kan du köra några år innan de börjar jävlas om de nu gör det..

Min brännare installerades feb -05 o hade ändå mindre stift än dom som va på senaste modellerna o har inte haft problem med dessa, Inga som lossnat el slagit stopp men har iof alltid kollat så backspärren varit rätt justerad..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lars Bergström
Stor entusiast!

Re: Ny gammal Biomatic 20+

Inlägg av Lars Bergström »

Hej,

Jag har också köpt en Biomatic 20+ från 2006 men inte hämtat den ännu. Blev lite intresserad av den där spaksotningen. Ingår det manuell spaksotning fram till 2007 och efter 2007 så är det automatisk?

Vart sitter den manuella spaksotningen? Hur fungerar den och hur fungerar den automatiska?

Jag kommer ha ca 200 cm takhöjd. Kommer det att bli något problem att sota tuberna?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Re: Ny gammal Biomatic 20+

Inlägg av M.Lindskog »

@Lars Bergström:
viewtopic.php?f=39&t=9976

Tredje & femte bilderna uppifrån. Runda knoppen upptill, till höger är "spaken". Man drar den upp & ner, spiralformade turbulatorer som skrapar av aska/sot på tubväggarna.

Sotning av tuber sker genom att skruva loss den rektangulära lucka som knoppen sitter i. Turbulatorerna lyfts ur genom att hela paketet (lucka, knopp/spak, turbulatorer) dras rakt upp. Turbulatorerna är flexibla, dvs de går att böja utan att de deformeras. Jag har själv lågt i tak & det går att sota med en flexibel viska, även om det blir lite trångt & bökigt. Flest svordomar blir det när hela paketet ska ner på plats igen...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar