Förbrukning i ny panna vs kombi?

Skriv svar
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Roster och brännarrör är en hög utgift för de som är så envisa att de absolut ska ha en brännare med runt rör. Jag har kostat på min brännare 385:- på fem år.
Elpriserna skenar och eldistributionen ska moderatiseras ytterligare med kraftiga ledningar till kontinenten och baltstaterna.
Elbolagen kan ta ut vilka priser som helst så länge det är en av dem skapad elbrist i Sverige- Värmepumparna har haft sina bästa tider redan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

JH skrev:Folk säger att det är Ariterm biomatic 20+ som gäller men varför då?
Vad gör den så mycket bättre än VB?
Det som gör den så mycket bättre än VB, är för det första att den är bättre konstruerad med automatsotning, samt avsevärt mer smidigt elektronik som medger två olika värmesystem kopplade på pannan samtidigt - alltså: Radiatorvärme har egen krets och golvvärme har egen krets.

Brännaren - Ariterm BeQuem, är i de fall den sköts rätt, mer hållbar än Viking Bio. Förvisso måste brännarkoppen på denna brännaren rengöras från koksning ca 1 gång per månad, eller 1 - 1,5 ton pellets - vad som inträffar först, men utöver det så har den långa underhållsintervaller och låga underhållskostnader.

Summa summarium så kommer man att lägga ca 1/3 så mycket tid på underhållsarbeten på Biomatic+ 20, som på VB Pellmax (att det inte blir mindre beror på att det tar lite tid att rengöra brännarkoppen på Aritermen)
En annan sak är att Ariterm enbart de senaste 2 - 3 åren investerad stora summor i att utveckla och förbättra sina produkter, medan VB har fuskat fram en "ny" panna med delar från befintliga pannor. Ariterms brännare har genomgått en sådan förbättring de senaste åren att de som har de äldre utgåvorna skulle knappt tro att det är samma brännaren. Så visst är Ariterms alternativ en bra bit dyrare, men man får vad man betalar för. http://www.ariterm.se/75_Ariterm_Biomatic
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Problemet som är vanligt vid BV är att pumparna är underdimensionerat. Om en pelletspanna som kör 12kW precis klarar jobbet när det är kallast kan en BVP knappast vara lägre dimensionerat heller.

De flesta ligger dock runt 7-9kW och när det krisar kör de med direktverkande el, såklart då elen är dyrast...

Den låga effekten gör att det fungerar - för det mesta, men inte när kvicksilvret blir fast och näshåren frysar fast, borrhålet blir inte så djupt heller och pumpen blir billigare liksom driften.

Så det är en avvägning man ska göra, jag har fördelen att jag enkelt kan öka effekten med ett par knapptryckningar, jag kan byta panna om jag vill och inget av det blir sådär våldsamt dyrt.

Elpriserna kommer att öka - som allt annat och kollar man statistiken från försäkringsbolagen havarerar många VP efter 3.4 år. Min pelletsbrännare kan jag laga själv...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Tror att förbrukningen beror på att pannan har en verkningsgrad på 50% ihop med brännaren som inte riktigt mår som den ska.

Rörisen som vill installera BV är otroligt duktig, egentligen vill han borra 2st hål a 134m, 16Kw vp med en 300l volymtank + flödesdokumenterande ventiler mm mm, blir nog en 200m borra, 12Kw vp med volymtank.

Sen är man så otroligt ekonomisk så man vill inte köpa BV om det inte är en hel del billigare än pellets.
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Vi har en röris på orten som säljer värmebaronens pannor och som vi har bra kontakt med, det blir så mycket smidigare då än att ta hit en röris 4mil bort som installerar Ariterm.

Hur är verkningsgraden på de olika pannorna?
Kikar man på hur turbulatorerna är så ser det ut som att "rökgaserna" har en bit längre att gå i ariterms än i värmebaronens.

Angående elpriset så följer troligen pelletspriset samma kurva uppåt?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Pelletspriserna har legat i stort sett stabilt, medan elpriserna har ökat.

Jag skall hålla med om att det är smidigare att ha en lokal röris som man kanske känner och har bra kontakt med jämfört med att släpa hem en som håller till 4 mil borta.

Jag har inte lyckats få tag i några siffror på VB Pellmax's verkningsgrad, men jag vet att Biomatic ligger mellan 92 och 94 % när allt är korrekt inställd. Baserad på min kännedom till VB, så tror jag nog vekningsgraden ligger kring 90 % beroende på färre och grövre rör än Biomatic. Det skiljer alltså kring 3 % uppslattningsvis (jag vet inte - gissar), vilket är försumbart.

Viking Bio jobbar bra, men det är alltså detta problemet med inre brännarröret som VB är så ovilliga att fixa. Man kunde använda ett korrekt material, så skulle det inte vara något problem, men all den tid man använder rör som inte är avsedda för ändamålet, så uppstår korngränsfrätning som får det att gå hål i röret. Räkna kallt med att du får byta rör efter varje 15 ton eldad.

Det var dock inte enkelt det här:

Man kan köpa en panna med brännare lokalt, som installerad och klar kostar mindre än en bättre panna från en leverantör 4 mil borta. Då är frågan: Ett brännarrör som du byter själv går på 1700 - 2000 kronor beroende på var du köper det. Hur många brännarrör får du för prisskillnaden mellan de två pannorna? Om vi räknar rörbyte vart annat år, hur långt in i framtiden kommer du med de rören? Räkna att pannan har en normerad livslängd på kring 20 år, och brännaren 10 - 15 år. (Det är inte samma som att de brakar ihop på dagen och timmen 20, respektive 10 - 15 år efter installation. De kan hålla mycket längre eller mycket kortare, beroende på en lång rad faktorer)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Om du har 50% verkningsgrad på pannan så optimera. Det kommer att säljas en del bra begagnade brännare på Blocket de närmaste månaderna.
Både uppåtbrinnande och framåtbrinnande fungerar bra. Sälj den gamla till någon rörfantast så kanske du ekonomiskt t.o.m går jämnt ut. Kör du brännaren på full effekt som installatören lämnade det en gång så är nog 50% verkningsgrad realistiskt.

Värmebarnens pannor blir väl inte mycket bekvämare än du har det nu?
Vad är det för fel på CTC Ecoflex?
Tar många år att tjäna in en ny panna på minskad pelletsförbrukning särskilt om du inte gör installationen själv.

Att elpriser och pelletspriser följs åt är en myt på samma sätt som myten att man inte tjänar något på nattsänkning eller myten om att man alltid tjänar enorma pengar på att installera innegivare till shuntstyrningen.
Stora Enso pellets.
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Hur jag har det nu ska vi inte prata om, måste nästan köra på minsta matningen som går för att det inte ska tjocka igen i "fallröret".

VB:s Pellmax nya har nattsänkning och behöver endast rengöras en gång i månaden vintertid enligt deras hemsida.

Verkningsgraden ska tydligen ligga på 80-91% uppmätt effekt enligt vår lokala röris.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

VB Pellmax är förvisso inget tekniskt underverk, men om du känner att den är lösningen, så har du för vad det är värd, mitt stöd. Du får bättre värmekomfort, bättre varmvattenkomfort och kännbart bättre eldningsekonomi. Att miljön gynnas med är väl inte direkt någon nackdel hellre? :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Först och främst/eller i åtanke iaf, tycker jag du skall fundera på isolering och tätning av huset nu i sommar ..För det är ju bortkastade pengar att elda med dörren öppen (och helst i dessa tider .. :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Tjockar det till i fallröret kanske du har spjället stängt. Spaken uppe till vänster ska vara helt utdragen så är spjället öppet.
Pannan i sig gör mycket litet motstånd så kanske något har fastnat i skorstenen.
Alla moderna pannor har bra verkningsgrad så där behöver du inte jämföra några siffror.
Gör en genomgång av vad du har för rökgastemperatur vid pannan vid skorstenstoppen och mät vilken effekt brännaren går på så vet du ungefär var felet ligger.
Billigare att reparera ett fel än att köpa nytt.
Effektmätning är behandlat tidigare och finns att nå genom forumets sökfunktion.
Stora Enso pellets.
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Huset är tvärtätt då det är murat och tegel, ska dock måla om alla fönster och fixa nya tätningslister så det är väl där man kommer att märka skillnad + att vi funderat på att cellulosa isolera vinden.

Passar en Bequem 15 eller 20d i min panna?

Kommer vi att minska förbrukningen märkbart med en ny brännare?känns inte så aktuellt annars.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

JH skrev:+ att vi funderat på att cellulosa isolera vinden.

Kommer vi att minska förbrukningen märkbart med en ny brännare?känns inte så aktuellt annars.
1.Det är bra mössan på "huvudet är viktigast..
2.Inte många pellar att spara med en ny...Mät upp/ ställ in och kör på ca på 14 kW och bo in er och känn er för och var noga med att inte ha övertemp i huset.=Det kostar fler kallingar" än man tror faktiskt :wink: ...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Du måste ha något allvarligt fel om det blir stopp i fallröret.
Finns det luft. I pannrummet måtte finnas ett en öppning för luft utifrån med minst samma genomskärningyta som skorstenen har.
Stora Enso pellets.
JH
Fröträd

Inlägg av JH »

Vi har en väggventil öppen i rummet bredvid (den närmast pannan)
Vi har väldigt bra drag i pannan, kan nog vara fläkten som behöver bytas.

Jag var väldigt sugen på att köpa en bättre begagnad panna men har inte fått något svar från de 2 rörmokarna jag kontaktat, tror inte rörisar är så sugna att installera något som dom själva inte sålt tyvärr.

Icecap: Janfire NH är ju svindyr, någon annan bra?
Skriv svar