Förbrukning i ny panna vs kombi?
Förbrukning i ny panna vs kombi?
Hej, står i valet och kvalet att borra eller köpa ny pelletspanna.
Jag känner ingen som har en ren pelletspanna utan känner bara folk med gamla oljepannor med brännare och som regel går det åt en hel del vid riktigt kallt väder vad jag förstått om man då inte har en något sånär modern panna dvs.
Vi har idag en ctc 256 från 75 med en verkningsgrad man inte ens vill veta + en gammal pellx från 99.
Min undran är: hur mycket kan jag räkna med att göra av med i snitt per dygn under vintern?
Huset är byggt 58 med spån på taket, 1,5 plan ca 180Kvm + 60-70kvm källare(ett element)
Får man räkna med som i vintras 4säck om dagen eller kan man komma ner runt 2?
Hur mycket gör ni av med som har moderna pannor?
Har fått offert på en VB Pellmax CU med Viking Bio med installation + bortforsling mm för 66.5K
Bergvärme för 124K
Mvh
Jag känner ingen som har en ren pelletspanna utan känner bara folk med gamla oljepannor med brännare och som regel går det åt en hel del vid riktigt kallt väder vad jag förstått om man då inte har en något sånär modern panna dvs.
Vi har idag en ctc 256 från 75 med en verkningsgrad man inte ens vill veta + en gammal pellx från 99.
Min undran är: hur mycket kan jag räkna med att göra av med i snitt per dygn under vintern?
Huset är byggt 58 med spån på taket, 1,5 plan ca 180Kvm + 60-70kvm källare(ett element)
Får man räkna med som i vintras 4säck om dagen eller kan man komma ner runt 2?
Hur mycket gör ni av med som har moderna pannor?
Har fått offert på en VB Pellmax CU med Viking Bio med installation + bortforsling mm för 66.5K
Bergvärme för 124K
Mvh
Med en brännare som klarar av att gå på lite lägre effekt är inte ctc265 någon direkt katastrof. Finns de som eldar pellets i sämre pannor som CTC Total och Norahamar Parca.
Skulle gissa på 20-25% mindre pelletsförbrukning i en effektiv panna.
Skulle gissa på 20-25% mindre pelletsförbrukning i en effektiv panna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag växlade från ctc265 till en 2 år gammal oljepanna för 2500.
Fungerar bättre än väntat. Svårt säga något om förbrukningen då det två sista vintrarna haft veckor med temperaturer kring -25.
Viking B16 från Energibiten har fungerat bra i båda pannorna, bara bytt ett tändelement på 5 år. På samma sätt som ctc265 kräver min nuvarande panna en brännare som går effektivt vid lägre effekt då den inte medger högre effekt än 13 kW. Räcker gott för att värma ett oisolerat hus på 140 kvm.
Fungerar bättre än väntat. Svårt säga något om förbrukningen då det två sista vintrarna haft veckor med temperaturer kring -25.
Viking B16 från Energibiten har fungerat bra i båda pannorna, bara bytt ett tändelement på 5 år. På samma sätt som ctc265 kräver min nuvarande panna en brännare som går effektivt vid lägre effekt då den inte medger högre effekt än 13 kW. Räcker gott för att värma ett oisolerat hus på 140 kvm.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag har en sådan panna och har testat en del. Under 7kW blir verkningsgraden sämre och det samma sker över 12kW.
Då min brännare kan köra modulerande effekt fungerar det hela dock utmärkt när det blir som kallast, då kör brännaren kontinuerligt och går då på 12,3kW som mest under denna vinter.
Mitt hus är också "isolerat" med spån.
Pannan är ingen katastrof om man håller sig till en maximal effekt runt 12kW men överstiger man den effekt är det många sköna pengar som är bortkastat.
Då min brännare kan köra modulerande effekt fungerar det hela dock utmärkt när det blir som kallast, då kör brännaren kontinuerligt och går då på 12,3kW som mest under denna vinter.
Mitt hus är också "isolerat" med spån.
Pannan är ingen katastrof om man håller sig till en maximal effekt runt 12kW men överstiger man den effekt är det många sköna pengar som är bortkastat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
I den här tråden kan du se vad olika det går åt med pellets,beroende på vad man har för värmeanläggning och hus.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ng&start=0
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ng&start=0
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Ja vilken temperatur du har ut i skorstenen är bra att veta. Finns det dragbegränsare?
Temperaturen i skorstenstoppen är mer intressant för det är den temperaturen som går förlorad.
Om pannan bara är en fyrkantig låda kanske du eldar i veddelen. Sitter brännaren i oljedelen och du har oljebaffeln kvar så blir den effektivare.
Temperaturen i skorstenstoppen är mer intressant för det är den temperaturen som går förlorad.
Om pannan bara är en fyrkantig låda kanske du eldar i veddelen. Sitter brännaren i oljedelen och du har oljebaffeln kvar så blir den effektivare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Och än mer viktigt: Har du brännaren sittande i oljebrännarehålet?
Har du det samt baffeln som hör till (en vinkelplåt mellan veddelan och oljedelen) är det inte så illa.
Och "Kan nån lista upp ett gäng brännare som passar min panna, sånna med lågeffekt?"
I mitt fall: Janfire NH med panntemperaturavkänning (en PT100 sensor kopplat in).
Det finns andra också.
Dragregulator är ju så självklart att det finns, skulle det inte vara fallet är det dags att skaffa en illa kvickt oavsett vilken panna/brännare som ska driva kvarnen.
Har du det samt baffeln som hör till (en vinkelplåt mellan veddelan och oljedelen) är det inte så illa.
Och "Kan nån lista upp ett gäng brännare som passar min panna, sånna med lågeffekt?"
I mitt fall: Janfire NH med panntemperaturavkänning (en PT100 sensor kopplat in).
Det finns andra också.
Dragregulator är ju så självklart att det finns, skulle det inte vara fallet är det dags att skaffa en illa kvickt oavsett vilken panna/brännare som ska driva kvarnen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Det blir mer än 20 - 25 % besparing givet att man för det första väljer en panna som passar till stöga, för det andra väljer en modern panna och för det tredje smäller alla över fingrarna som vill kapa turbulatorer för att få "rätt" avgastemperatur.JH skrev:Kan det verkligen inte bli mer besparing än 20-25%??
Jag har ju bara ett fyrkantigt rum utan turbulatorer och sen rätt ut till kråkorna...
När jag böt panna, så halverade jag oljeförbrukningen. Jag med hade en gammal 265:a som milt sagt sett bättre dagar. Sedan halverade jag givetvis kostnaden när jag 2007 konverterade från olja till pellets. I mitt fall skulle jag nog kunde spara ytterligare 5 - 10 % på en dedikerad pelletspanna framför oljepannan jag har dresserad om till pelletspanna.
Ett ytterligare steg, är att när man byter panna, så måste man se över skorstensarean med. För stor area, ger för högt drag och samtidigt för låg temperatur längst upp i skorstenen. Snarare än att förstöra en fin ny panna med kapning av turbulatorer och sådant mera, så sätter man in en insatsslang som håller den diameter som pannproducenter förordar. Då får man den rätta temperaturen i skorsten för att undvika kondens, samtidigt som man behåller en modern pannas fina egenskaper.
Den svåraste biten är att hitta just den pannan som är rätt för huset. Den får inte vara för stor, men samtidigt inte för liten. För 200 kvm borde i princip 15 kW vara tillräckligt i den mån att det inte finns problem med husets klimatskal så att värmen läcker ut - så som fallet är hos mig. Jag har 85 + 15 kvm, men eldar som om det vore det dubbla. Jag håller i dagarna på att åtgärda det. Oavsett värmesystem, så är det viktigt att husets klimatskal är tätt där det skall vara tätt. Enbart där finns det åtskilliga tusenlappar att spara per år

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
brännaren sitter i oljehålet, ingen baffel.
Tog över huset i vintras och som kuriosa kan jag berätta att de tidigare ägarna gjorde av med 12pall och värme upp ca 150-160kvm
Frågan är om det är värt att köpa en ny panna och fortsätta betala nya roster, brännarrör, sotning mm eller om det är värt att betala 60K extra och kunna pilla sig i naveln i 15år och dessutom tjäna en hel del pengar?
Gillar tanken med att elda men en BV anläggning med ett årscop på 3,14 är inte fel
Folk säger att det är Ariterm biomatic 20+ som gäller men varför då?
Vad gör den så mycket bättre än VB?
Tog över huset i vintras och som kuriosa kan jag berätta att de tidigare ägarna gjorde av med 12pall och värme upp ca 150-160kvm

Frågan är om det är värt att köpa en ny panna och fortsätta betala nya roster, brännarrör, sotning mm eller om det är värt att betala 60K extra och kunna pilla sig i naveln i 15år och dessutom tjäna en hel del pengar?
Gillar tanken med att elda men en BV anläggning med ett årscop på 3,14 är inte fel

Folk säger att det är Ariterm biomatic 20+ som gäller men varför då?
Vad gör den så mycket bättre än VB?
Mycket att tänka på, väga för och nackdelar är oftast svårt. Om det blir en bergvärmeanläggning, se till att den verkligen håller värmen utan tillskott av elpatron under en kall period, Vid -16 grader kallt, och kallare kan det behövas tillskottsvärme via en elpatronen.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm²