Passande brännare till Comet?

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Passande brännare till Comet?

Inlägg av bergatorparen »

Hos mig var det tvärtom: Röret gick åt pipan, men rostret har hållit ända sedan 2008/09. Jag med kör på lågeffekt därför att det verkar ge bästa verkningsgraden. Huruvida man skall få förslitning eller inte, beror på många saker, varav mängden eldad pellets är viktigaste faktorn, sedan spelar pannan en roll och skorstenen spelar en roll. Jag har faktiskt hört om att det finns de med tunnväggiga rör som kört utan skador ända tills nu. Men exakt vad det är som får rör att vara länge är svårt att säga eftersom ingen speciell panna eller hustyp utmärkar sig. Det senaste röret jag satte in var annorlunda än det sömlösa röret från 2009. Det var svetsad och hade en matt yta. Det närmsta jag kom att kvalitetsbestämma det, var att det var en eller två legeringsgrader under MA 253. Med MA 253 stål skulle röret kunnat hålla 7 - 8 år och dryga 50 ton pellets - så mycket är jag säker på. Jag kör med rik blandning eftersom det ger lägre förbränningstemperatur.

Här är skadan i det gamla röret från 2009: Bild Och så såg det nya röret ut före monteringa av gavel och annat tillbehör: Bild

Nu kvarstår bara att se vad det nya röret presterar :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har du pratat med VB om skadan, bergatorparen?

Vad hade de för kommentar?
Tog de det som en reklamation?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag pratade inte med dem om det. Jag köpte bara nytt rör av min pelletsgube i Arvika och sedan skrev jag om det här under tråden för sönderbrända rör. Detta skedde medan det fortfarande var kallt, så jag ville ha sakerna i ordning så fort som möjligt. El var inte ett alternativ dels på grund av kostnaden och dels därför att jag endast har 6 kW elpatron. Men ledsen blir man. 2 år och kring 17 - 18 pallar pellets efter att man bytt rör, så är det dags igen? Vi har ju PellX ägare och ägare till KMP PX20 som bytt rör ett par gånger på 10 - 12 år, och här är man inne på det tredje röret efter att ha haft brännaren i fyra år? Det fanns de som sade att det rör som VB delade ut till drabbade kunder under 2008 - 2009 var av samma material som de som sprack, bara dubbelt så tjockt i godset - och det kan jag faktiskt tro. Ett annat skäl till att jag inte tagit tag i VB är att jag haft fullt upp att göra i sommar med att renovera bakväggen på stöga som var i ett skick som var skrämmande dåligt. Det har varit ett hästajobb - men redan nu verkar det som om huset blivit varmare. Har en god del jobb kvar innan jag är klar, fastän det mesta är på insidan :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Mahatma123
Späd planta

Inlägg av Mahatma123 »

Jag (som skrev det första inlägget i denna tråd) tror att inställningarna på min panna som bara fackmän kan göra är ekonomiskt väldigt viktiga (och därmed mycket dyra - även om de bara innebär att man vrider ett reglage några grader, om än inte värmerelaterade sådana!!!)

Jag bytte alltså innan förra vintern inträdde både inre och yttre brännarrör - det yttre till det "tjockare" som ska vara så bra - men fick som resultat bara skit efter en vintersäsong: Båda rören var helt genombrända (igen).

När jag skulle byta ut eländet visade det sig att detta inte var så enkelt precis, eftersom det förstörda yttre röret inte gick att få igenom luckan utan att använda sig av en vinkelslip. Jag blev då MYCKET arg och kände stor besvikelse gentemot de som rekommenderat Bio Viking när jag skulle investera i mitt hus.

Jag kan berätta hur jag gjorde när jag blev varse vad som skett under de månader som gått sedan jag bytt dessa jävla "förbrukningsvaror" och de förvandlats från perfekta stålrör till överkokta makaroner: Jag gick igenom mitt verkstadsförråd och hittade en trekilosslägga, vilken jag med ett snett leende stoppade i bakfickan. Sen gick jag till min brännare - som jag skruvat sönder i sina beståndsdelar för att lokalisera felen så långt det var möjligt - och började metodiskt och mycket sansat bearbeta de felande delarna med nämnda slägga - jag slog kort sagt besinningslöst som vilken sansad säpopolis som helst - med tanken att detta kanske kunde bidra till att de sönderbrända delarna skulle kunna avlägsnas så att man kunde få möjligheten att inplacera bättre fungerande detaljer. Ungefär som man slår på en fattig person för att han ska förstå att han måste skärpa sig och bli rik...Det där jävla makaronröret borde helt enkelt lära sig att veta hut!

Tyvärr befann jag mig i min mors farstu när jag gjorde detta och resultatet av mina energiska ansträngningar gjorde bara min mamma nervös men ingenting för att förbättra min bränslelekonomi.

Numera har jag bytt till något som bättre kan tillgodose mina behov härvidlag.

Bio?
Viking?

Skitiga hycklare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Bäste Mahatma123,

Vi är ju flera bara här på forumet som kör anläggningar med kombinationen Joker/Comet och Viking Bio, och i ditt fall måste ju något vara uppenbart fel om det är som du beskriver.

Synd att du inte hittade hit till forumet tidigare, så kanske vi hade hittat lösningen på dina problem också.

Men med dina tre inlägg i den här tråden, så spyr du ju bara galla över det mesta, och det lämnar i alla fall jag utan notis..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mahatma123
Späd planta

Inlägg av Mahatma123 »

Lite kul att läsa detta, även om det är längesen någon skrev :)

Jag kan verkligen inte mycket om pelletseldning, men jag har använt många svordomar när jag sett hur brännarrören i min Bioviking sett ut sedan jag för ca fem år sen skaffade pannan ifråga. Jag kan säga att billigt har det inte varit att åtgärda dessa skador, och jag ser inte fram emot den kommande vintern. Den där nya "tjockare" plåten i rören man man kan köpa är ingen match för min panna, hittills har jag väl tvingats byta tre gånger om jag minns rätt...

Nå, vi får väl se hur det blir i vinter. Ingen vet varför pannan äter brännarrör, men jag tror att det beror på Murphy. (Han som instiftade lagarna om alltings jävlighet)
Mahatma123
Späd planta

Inlägg av Mahatma123 »

Nu ser jag också att mina tidigare inlägg här tydligen retat någon. Alltså får jag be om ursäkt då, även om jag inte vet varför. Är det något fel och konstigt med att man vill delge omgivningen sina känslor? Jag har väl inte utsatt någon här för något annat än mina egna upplevelser av missnöje för min brännare och panna - hur kan det göra någon irriterad? Men ursäkta för all del, om det känns bättre.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Känslor i all ära - men de har knappast med fakta att göra och att hälla ut galla över något man inte vill få till att fungera är inte speciellt produktivt.

Du får ha alla de känslor du vill men vill du ha hjälp att få skiten att fungera kan det vara dags att komma till forumet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Verkar som många ledsnat och byter ut sina VikingBio om man tittar på Blocket. Eftersom dom inte säljer pannan också så byter dom nog till annan brännare.
Två VikingBio eldare som jag känner bytte fabrikat och tyckte det var meningslöst att alltid betala så mycket för nya brännrrör och roster.

Stor otur att konstruktörerna valde brännarrör den gången omkring år 2003. Ett par år tidigare hade konstruktören av Iwabo "uppfunnit" den typ av brännarskål som sitter i Iwabo, Nibe, Viking B16 och BioBjörn. Den konstruktionen håller.

Visst har man rätt att bli förbannad på saker som inte fungerar. Men ställ in brännaren själv så gott det går efter röken. Har du luftöverskott blir det extra varmt i röret och större risk för skador.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Mahatma123
Späd planta

Inlägg av Mahatma123 »

Icecap skrev:Känslor i all ära - men de har knappast med fakta att göra och att hälla ut galla över något man inte vill få till att fungera är inte speciellt produktivt.

Du får ha alla de känslor du vill men vill du ha hjälp att få skiten att fungera kan det vara dags att komma till forumet.
För det första så ÄR jag i forumet, för det andra HAR JAG bett om hjälp, även om det inte var i den här tråden och för det tredje så är det inte sant att jag "inte vill få till att fungera".

Anledningen till att jag delgav folk mina känslor inför brännaren i fråga var att jag ville bidra med en kritisk röst såsom luttrad användare - vilket kanske skulle kunna bidra till att andra slipper råka lika illa ut som jag gjort.
VH Baronen
Entusiast!

Inlägg av VH Baronen »

Jag har haft massor av problem tidigare som: sönderbrända roster, yttre- och inre brännarrör, fallrör, relän som har pajat, med massor av stopp och svordomar som kunde ha väckt upp de döda - Men sedan två år tillbaka hittade jag äntligen den optimala inställningen och allt har gått prickfritt hela tiden utan ett enda avbrott eller någon som helst antydan till bulor eller annat på brännarrör.

För en Viking bio gäller:
Håll dig till samma leverantör av pellets.
Dra ur anskan ur brännarröret och gör rent rostret minst två gånger i veckan under högsäsong.
Håll rent i pannrummet för att undvika damm så långt det går.

Ta en iskall pilsner njut av de fina uppstarterna och pannans rena gång. :D
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Sorry jag kan inte låta bli...

Jag kollade nivån i förrådet förra veckan börjar nog bli dags att fylla på, pannan sotade jag nog mellan sportlovet och påsk, brännaren kollade jag till samtidigt.

Jo jag kikade till på min spik i rökröret och tja förbränningen ser ut att vara fin fortfarande.

Så vill man inte, behöver man inte ölkyl och fåtölj i pannrummet det går att få ett bekymmerslöst liv även med pellets.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
VH Baronen
Entusiast!

Inlägg av VH Baronen »

Var det till påsk du gick över till eldrift istället...... :lol:
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Har inte rört brännare och panna sedan i slutet av April. Kanske tittar hur det ser ut i helgen då jag ska provköra doserskruven med en riktig givare och byta PLC till en med nytt program.

Det nya röret till V Bio'n ska hålla om brännaren är rätt justerad och skruven matar riktigt.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag köpte ett komplett rör med gavel av Lars-Inge i början på 2011.
Har sedan dess kört igenom c:a 16 ton.
Röret har 3 mm godstjocklek och är i skick som nytt.
Inte en tillstymmelse till brännmärken eller slitage.
Tack vare tryckluften, behöver jag bara rensa rostret från fastbrända beläggningar varannan - var tredje vecka.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar