Överhettningsskyddet löser ut hela tiden

deasstore
Energiprofet!

Re: Överhettningsskyddet löser ut hela tiden

Inlägg av deasstore »

Lite svårt att hänga med i tråden vad som är gjort eller i vilken ordning.

Gick du tillbax till fabrikinställningar innan du sotat ur tubulatorerna? Dessa måste väll sotas en gång i månaden minst eller när Rökgastempen blir 50-70 grader högre än nysotad panna. (bra riktvärde)

När händer stoppen? Efter två veckor, samma dag som han hade gjort inställningarna?
Kan ju vara sotet/askan som stoppar upp rökgaserna så mycket så att det bli varmare bakåt.
Dvs. Fallrörsskyddet uttlöser för att undvika bakbrand.

Vad menar du med att pelletsen som är kvar blir mer svart än grå? Där pelletsen brinner så ska den bli svart eftersom den förkolnar. Grå "kaka" på rostret kan det knappast bli. Antar att jag missförstår dig lite. :?

Oftast är det normalt att det bli en kaka på rostret och i många fall så fungerar det bättre med en liten kaka på rostret så att förbränningen kommer igång snabbare under uppstart. (så länge kakan inte täcker alltförmycket av lufthålen)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
trailblazer
Ungskog

Inlägg av trailblazer »

Jag sotade ur tubulatorerna först, och sen gjorde jag fabriksinställningar. Och nu går pannan som den ska.
Jag får se när/om den börjar krångla igen, men hoppas på att jag bara behöver sota ur den en gång i månaden.

Stoppen kom ca 2 veckor efter han hade gjort inställningarna. Håller med dig angående.

"Kan ju vara sotet/askan som stoppar upp rökgaserna så mycket så att det bli varmare bakåt.
Dvs. Fallrörsskyddet uttlöser för att undvika bakbrand."

Jag trodde bara att det skulle bli mindre sotning av den nya pannan. Det står ju så fint i skötselanvisningen att man bara behöver tömma asklådan typ var annan månad. Och resten sotar sotaren när han kommer. Men man lär så länge man lever. :o

Jag upplevde med den gamla pannan, att pelletsen/askan var med grå/vit än nu. Och jag hade ingen "kaka" på rostret då. Kakan som blir nu är svart, och inte grå.

Har inte fått tag i installatören än. För vad jag får ut av remsan han lämnade, så låg rök gas tempen på 101 grader. Men vad jag har förståt så bör den ligga mellan 170 - 240 grader. Men dom övriga värdena verkar väldigt bra.

Och jag tackar för all info jag får :)
Pellux 200 -11, Iwabo villa S1X -07. Villa byggd 1963 betongblock på 125 kvm + källare på 125 kvm.
Första året förbrukades 10 pall pellets. Får se nu med nya pannan. Hoppas på 8 pall.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tycker värdena från installatörens justering ser bra ut, Borde inte blivit problem om du har tillräckligt bra drag..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Testa!! Kör i gång brännaren!! Har du du drag genom fallröret??? Om inte !! Stäng drag beränsaren. om draget då kommer så kanske dragbegränsaren e för snålt stäld!
trailblazer
Ungskog

Inlägg av trailblazer »

Hej!

Jag hade hit installatören för en månad sen. Han ställde om allt igen, delade på en turbulator. Fick upp rökgaserna till 130 grader. Så nu har det fungerat fel fritt. Pannan sotar av turbulatorerna utan problem, och rostret är det bara att tömma, utan att behöva borsta rent det. Så jag hoppas att det kommer att fungera smärt fritt nu framöver. :lol:

Så tack än en gång, för all info. Han fick svara på en del frågor. :P
Pellux 200 -11, Iwabo villa S1X -07. Villa byggd 1963 betongblock på 125 kvm + källare på 125 kvm.
Första året förbrukades 10 pall pellets. Får se nu med nya pannan. Hoppas på 8 pall.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag måste bara kolla: Sågade han av en turbulator alltså? Hur mycket och vilken av dom isf?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

När man kortar av turbulatorer (en eller fler) är det oftast för att man kör högre effekt än pannan klarar av. Jag tycker att det är en dålig lösning men är det så att detta var den enda vägen det gick att få upp rökgastemperaturen får det väl vara så - men det kostar ju effektivitet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

För låg rökgastemperatur på grund av för hög effekt? Kan du utveckla det resonemanget?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Danei: Har det hakat upp sig för dig? Du och Honda tjatar ju denna fråga i varenda tråd ni kan komma åt.

Kapa turbulatorer var åtminstone förr en standardlösning för installatörer när rökgastemperaturen blev för låg eller när brännaren inte klarade av att gå med önskad effekt i pannan utan bakvärme uppstod.
Idag vet man bättre och tillgriper nog inte den åtgärden annat än när det är nödvändigt, exempelvis stort effektbehov ur liten panna eller dåligt drag i skorstenen.

Lite märkligt att en 20 kW pelletspanna ger såpass mottryck att brännarens överhettningsskydd slår ifrån brännaren. Är skorstenen ovanligt kort eller är inre tvärsnittsytan på skorstenskanalen liten.

Min egen erfarenhet av Tigex 25 dragbegränsare är rätt dålig. När jag använde den krävdes en inställning på 17 Pa för att brännaren skulle kunna gå på en effekt av 13 kW utan bakvärme i fallröret. Nu efter installation av en Z150 som reglerar exakt kan draget sänkas till 13 Pa och brännaren köras på 13,5 kW effekt utan minsta tendenser till bakvärme.

Att dragregleringen i Tigex25 är konstig kan man lätt se. Petar man till den lilla luckan så stannar den ofta i det nya läget utan att återgå. Petar man till luckan på Z150 återgår den direkt.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag kam ha missuppfattat Icecap, men du lyckas aldrig ge ett vettigt svar, därför återkommer frågorna.

På min förra panna var en Tigex25 installerad med ett för litet hål bakom, det ger de problemen.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Jag tror att det Icecap menar är att man kan behöva kapa turbulatorer vid två tillfällen.

Det ena när man kör brännaren på en högre effekt än vad pannan klarar av att ta emot, dvs man minskar motståndet för rökgaserna och släpper medvetet ut överskottseffekt.

Det andra är när brännaren kör på för låg effekt jämfört med vad pannan klarar av, detta leder till att rökgaserna kyls av till en temperatur som riskerar att skada skorstenen med kondensutfällning. I detta fall vill man höja rökgastemperaturen genom att kapa eller ta bort turbulatorer för att säkra skorstenen.

Min åsikt är att man ska aldrig behöva modifiera turbulatorerna om man har rätt brännare till rätt panna.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Har blivit mycke hysteri kring rökgastemperaturer, vissa säger att ju lägre rökgastemp ju effektivare system pga att man tar upp mer av energin, inget prat om förbränningstemperaturen, är den helt ovässentlig?

om jag har en förbränningstemp på 650grader och 100grader ut i rökgas eller om jag har 730grader och 125grader ut vilken av dessa två exempel är mest energieffektivt?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Det är nog ingen som orkat ge sig in i den diskussionen den brukar bli hektisk nog när man bara blandar in rökgastempen.

Men du är inne på rätt spår att rökgastempen är av mindre betydelse det viktiga är att köra systemet på en för systemet effektiv nivå men det hör inte hemma i denna tråd! Utan det finns en mastodont tråd om verkningsgrad som nog passar bättre....

/Peter
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om förbränningen är rätt ställd bör temperaturen omedelbart efter förbränningen vara konstant inom vissa gränser - eller har jag missuppfattat något? Alltså att temperaturen "inuti" förbränningen är den samma, oavsett om det är 5kW eller 20kW - om vi utgår ifrån att allt är rätt ställd såklart och att brännarna klarar av dessa effekter.

Den kemiska processen ska gärna vara den samma och resultatet av den likaså.

Det enda som skiljer är mängden rökgaser.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Helt rätt Icecap!

Den är ungefär samma vid optimal förbränning, det jag var ute efter var att man kan behöva tulla lite på rökgastempen för att ha en optimal förbränning i hela förbränningsutrymmet beroende på vilken panna man kör.

Dvs kör man en för låg effekt för pannan, har man en för stor avkylning av den sekundära förbränningen så att den inte blir optimal dvs man får en för låg temp i brännarutrymmet. Men som sagt det har inget med TS Överhettningsskydd att göra!

/Peter
Skriv svar