explosion

rod02
Pannrumshärskare!

Re: explosion

Inlägg av rod02 »

Vad har du för version av chippet? Bör vara 7 eller högre. Om det är liknande min brännare.

Taxen: Ser inte chipversion i ditt citat.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

aha. jag ska kolla upp vad det är jag har. jag skruvade på den fram till kl 00 inatt, och den stannade bara en gång vid 4 tiden, annars har den fungerat och startat utan att smälla :) dock så tände jag eld på en tidning och kastade in i pannan vid omstarten i natt för att få drag i skorstenen :P
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jag fick t,o,m en inplastad skylt att sätta vid pannan:Vid driftstop skall brännarens rör alltid göras rent på ev pellets etc :)

Skaffa gärna det nyaste chipet...blir allt lättare...Som sagt sen så tar du allt från början: Mät upp startdos....Ställ in fläktvolt ..mängden pelle i driffas ...kollar rökgas ...etc

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

chipet är 5,2.
kruxet är att jag har inga instrument alls till att mäta något, eftersom fastighetsägaren sa att den var okej så har jag bara finjusterat lite hit och dit.
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

5.2 ...ja dax att uppgradera. :wink: ..Lättare ställa in,,renblåsning ..lugnare uppstart...mm

Nu vet jag inte erat boendeavtal om det är du som skall betala för prylarna till brännare etc??
Du verkar idaxläget ligga på full patte`på brännaren 20 kW...Bäst är det om du klarar dig på ca 14 kw..Men ditt hyrboende kanske kräver det för uppvärmning och vv ...Om det bara är finputs och full patte som gäller ..och det ryker svart i skorstenen så minska liiite på matningen av bränsle :wink:

Det du annars kanske kan låna äro endast en BRA multimeter.....för att mäta spänningen över fläkten....Resten guidar vi dig så gärna :wink:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=2&t=9999
mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

aha okej, tackar tackar, jo i hyresavtalet så är det jag som ska stå för det mesta, ska se på länken du hade där med :) kan man byta chipet själv?
idag skiner solen och jag ser ingen synlig rök ute alls, och brännaren har bara haft ett driftstopp vid 4 inatt.
dock så var panntempen uppskruvad så den stannar vid 90grader, och jag skruvade ner den lite lite, men då blev det ett stopp till på uppstarten efter det så jag har skruvat upp den igen :)

Använd gärna "svara" knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt om det alltid svaras med "citera" knappen. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Chipet tar du bara bort det gamla och sätter i det nya...nemas biltemas"

Skruvat ner panntempen?Den lilla skruven nere i hålet behöver du inte röra den är bara för stoptemp av brännaren..Den har ingenting med pelletsmatningen att göra.. :wink:

Det verkar som du då igentligen bara behöver checka startdosen (Om du skall köra full patte`)??

Nästa ggr brännaren startar så tar du av slangen och samlar upp pellen i en påse och handmatar själv i 3 dl...Sen checkar du hur mycket du har i påsen=Din startdos...För det är väl i uppstartsfasen den stannar?
har ojämn matning lägg dig på 3.5 dl startdos.. :wink:
Mvh
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Det är extremt viktigt att vända chippet rätt. Brukar vara märkt på ena kortändan. Och så skall benen hamna rätt. De vill gärna böja sig och hamna utanför. Ofta är det lite bredbent, raderna i mellan. Jag brukar justera mot plan yta, så avståndet stämmer bättre.
När det gäller pang, så är v7 långt bättre än v5.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

okej. så jag ska skaffa den senaste versionen eller räcker 7.0?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes

Denna har jag...12 graders hysteres....

Passa på att köpa ett stopbleck...när du ändå är på G ;)
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

okej, tackar för tipset.
brännaren hade stannat igen. jag tömde röret. hällde upp ca 3,2dl pellets i en burk.
satte tillbaka brännaren och då kände jag att det drar mycket luft genom den ut genom påfyllningsröret ni vet, hur som helst, satte i sladdarna men inte pelletsslangen, startade brännaren och när skruven gick igång, så hällde jag i mina 3,2dl pellets, när skruven stannade satte jag tillbaka röret.
jag ser att det glöder från tändelementet genom flamvakten eller vad det är, men det brinner inte...
sen matar den i lite mer pellets några gånger, fläkten stannar......... det börjar glöda igen......
fläkten går igång men ingen låga.... den matar in mera pellets några gånger....... fläkten stannar......
ser att det glöder igen.
precis när fläkten börjar gå sakta på tredje försöket så hör jag att det blir drag i pannan och lågan kommer, sen startar den riktigt... utan knall, men det krävs tre försök för den att gå igång med den pelletsmängden.
sen mätte jag startdosen som jag hade och den var på ca 4,5dl.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Då har du för stor start dos den bör inte överstiga 3,5dl.

Justera startdosen.

Kan du kolla hur tändelementet är monterat i sitt rör, korrekt monterat ska konan ligga an brännarör, tänelementet ska vara centriskt i konan UTAN anliggning någonstans.

Hur ser pelletsen ut efter första startförsöket, svedda, kol eller opåverkade?

Byt chip så snart som möjligt och få dit dragbegränsaren. Innan chippet och dragberänsaren är på plats kommer du ha lite små probs men det kan bara bli bättre :-)

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

efter startförsök 1 är pelletsen opåverkade,
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag tror (känner mig säker på) att det i grunden är den saknade dragbegränsare som ställer till det!
Draget genom pelletsen under starten är då så högt att värmen inte hinner värma upp pelletsen alls och först när det är pytsat i några startdoser är luftgenomströmningen blockerat så pass att värmen kan komma fram i lagom takt.

Men då ger den stora startdos sedan en explosion...

Detta problem med explosioner var mycket välkänd ett tag för ägarna av en viss typ brännare, oftast för att startdosen var en aning liten. Då tog det sig inte på första försöket och när andra startdosen kom i blev det för mycket = pang i bygget! Vissa hade korrekta startdoser men saknade dragbegränsare varför effekten blev den samma och där är du!

Så prioritet 1: dragbegränsare! Typ: beställ idag! Med lite tur hinner du få monterat den innan hela pannan sprängs, varje explosion kostar på systemet!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar