Rengöring av matarskruven???
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Rengöring av matarskruven???
Visst är det märkligt - men jag kan inte förklara varför. Sist jag hade ute skruven, var det nästan idel pellets som kom ut. Är det så mycket spån/finfraktion som du säger, så är det ett kvalitetsproblem som inte borde förekomma. Som du själv skriver i ett tidigare inlägg, så är ju säckad pellets "dammsugit" på fabriken innan paketeringsmaskinerna. Det enda som kan förorsaka att de då är spåniga och dammiga när de anländer hos dig, är mycket och hård behandling i distributionsledet från fabrik till dig. Att det inte skiljer så mycket mellan olika märken kanske beror på att de har samma transportföretag? De flesta undviker att ha eget transportmateriell av anledningar som de flesta känner till.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Anledningen till att jag gjort det är för att dränera bort spån.JensH skrev:50 borrade hål i underdelen av matarröret? Ska man ha hål där, mitt är helgjutet!
Bulkpellets innehåller betydligt mycket mer spån och finfraktioner än säckad pellets.
Jag har haft säsonger då jag har fått över 200 kg spån.
Vår brännare protesterar direkt om det blir för mycket spån.
Jag har också gjort ett oräkneligt antal nattliga besök hos pelletsbrännaren då den larmat.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Min pelletsgube i Arvika får rätt igen: Han avrådde mig från bulkförråd. Han hade haft kompisar med bulkförråd,och sett vilka vedermödor de haft. Så han sade att så länge jag orkar kånka säckar, så är det arbete som spar besvärligheter i form av driftsstörningar. Jag kommer nog att fortsätta köra säckar så länge jag orkar, och när jag inte orkar längre, flyttar jag till ett ställe där jag kan ha fjärrvärme - eller också kan man hoppas att Sverige någon gång under kommande 20 åren får en regering som vill landets bästa och inte enbart jobbar för att säkra sina egna personliga framtidar. Bulkpellets skall inte innehålla så mycket spån som 200 kg på en normal årsförbrukning för då är det någon som inte skött sitt jobb - eller som saknar kunskap om hur man sköter sitt jobb.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jag rengör förråd och skruv mest i förebyggande syfte. För att jag kan innan tankning. Jag kör skruven tom. Sen skakar jag i fjädern tills det slutar komma pellets och finfraktioner. Skruven står på en 2"x4" och tar inte pell helt från golvet, i golvnivå samlas samlas lite finfraktioner, som rensas bort. Jag har också funderat på att borra hål, men det löser inte mitt problem. Ju mer finfraktioner ju mindre pellets i en dos, det är problemet. Finfraktionerna blåser bara rätt igenom. Och det blir för lite pellet i eldhärden. Finfraktionerna syns som glödande "häxor" i alla luckor man öppnar inkl dragregulatorn. Har länge velat ha en extra skruv i förrådet. för att flytta pellet till inloppet för primärskruven, den kan förses med massa hål och uppsamlings påse. Det blir en del skottande med stor botten och liten höjd.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Har rengjort ett mafa en gång på sex år, eller rättare sagt tagit ur bottenpluggen. Märkte att skruven backade efter varje matning, satt en stenhård spånplugg i botten som spiralen hakade i när den sträckte sig lite.
Orsak, hade kört en del fuktskadad pellets. Det ska inte behöva rensas, är man orolig så lossa bara bottenpluggen. Pelltsen i förråd/skruv rasar inte ut, lite kommer det...och petar man så kommer det lite till.
/Vednisse
Orsak, hade kört en del fuktskadad pellets. Det ska inte behöva rensas, är man orolig så lossa bara bottenpluggen. Pelltsen i förråd/skruv rasar inte ut, lite kommer det...och petar man så kommer det lite till.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Ni verkar inte ha vettiga brännare. Den spån som samlas i botten på förrådet ser jag bara till att den hamnar så att skruven får tag i det. Jag har än så länge inte testat att köra med stor spån inblandning eller ren spån, men det borde funka det med. Om man måste dränera bort spån så är det brännaren det är fel på, inte pelletsen. Har man ett olämpligt förråd så kan man få mer spån, men det kan man inte heller skylla pellets leverantören för. Tex, om man lagrar pellets mot en källaryttervägg. (Jag gör det)
Stor skillnad beroende på hur förrådet ser ut. Ett Mafa eller ett annat förråd där skruven är utanpåliggande kan lätt förses med ett antal hål så ramlar överskottsspånet ned på golvet. Mafaförråd ger inte stora problem över huvud taget.
Förråd där skruven är nedstucken direkt i tunnan samlar på sig mer och mer spån tills skruven simmar i bara spån.
Rol-bi:s trick med att slå ned lite rapsolja när förrådet är nästan tomt fungerar men då måste man ha lambdastyrd brännare eftersom matningen ändras mycket och det dröjer många dagar innan matningen återgår till normalt värde.
Har provat och gör aldrig om det.
Dåliga förråd är en stor orsak till problemen. Även dyra originalförråd från PellX och Iwabo är av den bristfälliga typen där skruven sticker direkt ned i pelletsen. Produktutveckling vet man tydligen inte vad det är på de företag som köpt upp de innovationsföretag som en gång konstruerade brännarna.
Förråd där skruven är nedstucken direkt i tunnan samlar på sig mer och mer spån tills skruven simmar i bara spån.
Rol-bi:s trick med att slå ned lite rapsolja när förrådet är nästan tomt fungerar men då måste man ha lambdastyrd brännare eftersom matningen ändras mycket och det dröjer många dagar innan matningen återgår till normalt värde.
Har provat och gör aldrig om det.
Dåliga förråd är en stor orsak till problemen. Även dyra originalförråd från PellX och Iwabo är av den bristfälliga typen där skruven sticker direkt ned i pelletsen. Produktutveckling vet man tydligen inte vad det är på de företag som köpt upp de innovationsföretag som en gång konstruerade brännarna.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Ja, vad har du för brännare som är så bra då?danei skrev:Ni verkar inte ha vettiga brännare. Den spån som samlas i botten på förrådet ser jag bara till att den hamnar så att skruven får tag i det. Jag har än så länge inte testat att köra med stor spån inblandning eller ren spån, men det borde funka det med. Om man måste dränera bort spån så är det brännaren det är fel på, inte pelletsen. Har man ett olämpligt förråd så kan man få mer spån, men det kan man inte heller skylla pellets leverantören för. Tex, om man lagrar pellets mot en källaryttervägg. (Jag gör det)
Varför kan inte du fylla i dina profiluppgifter som alla oss andra...??
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Det är inte brännarna som är problemet utan externskruven som inte lyfter spån i tillräcklig omfattning.
När spånhögen växer blir det mindre plats för pellets vilket påverkar matningen.
En vanlig skruv utan kärna med 40 mm diameter i ett 75 mm rör får inte med sig något spån för det är den inte konstruerad för.
Man blir nog tvungen att rensa skruvintaget regelbundet för att undvika problem.
När spånhögen växer blir det mindre plats för pellets vilket påverkar matningen.
En vanlig skruv utan kärna med 40 mm diameter i ett 75 mm rör får inte med sig något spån för det är den inte konstruerad för.
Man blir nog tvungen att rensa skruvintaget regelbundet för att undvika problem.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare