varför snålas det vid inköp av brännare?

Erik_73
Energiprofet!

Re: varför snålas det vid inköp av brännare?

Inlägg av Erik_73 »

Nyman! nu får du lägga fram vilka pannor det är dom säljer?....Har du konkreta bevis för att ÄFAB:s testresultat inte stämmer för att dom ska få sälja sina pannor så bör ju en anmälan göras mot dem!!!!

micke_932 berätta vad det är man ska gå efter när man vill justera in brännaren så optimalt som det går?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

3.2. Provningsmetod
I denna studie har Äfab testat enligt en konsumentanpassad testcykel som totalt omfattar 19 timmar, där de första 3 timmarna eldas mot brännarens maxeffekt (d v s utan start o stopp), följt av 13 timmar mot en varierande lastcykel med medeleffekt 4,8 kW för att sedan avslutas med en 3 timmar lång låglasteldning med ett effektuttag på drygt 1 kW.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

micke_932 skrev:Japp, ofta sugs den upp av mörk energi (går rätt ut i skorstenen) :mrgreen:
Nja, det är där fördelen ligger om man skaffar en modern plcstyrd brännare. Man kan då enkelt sänka effekten till en lämplig nivå så rökgastemperaturen inte blir för hög och värmen går ut direkt i skorstenen.:)
Gammal brännare med ogenomtänkt styrning ger för hög rökgastemp och dålig ekonomi i en gammal kombipanna. Det var väl det tråden egentligen handlar om.

Stämmer inte kartan med verkligheten så navigerar man efter hur det ser ut och inte efter den felaktiga kartan. Samma med de gamla testerna gjorda under pelletseldningens experimentella tid.

Tester kan vara hur som helst. En av världens allra sämsta bilar någonsin: Simca 1502 blev ett år testad av europas alla motorjournalister och utnämnd till "European Car of the Year.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Nyman! fram med trovärdiga belägg för att dom mixtrar med testresultaten för att få sälja nya pannor???

13timmar av 19 har brännaren gått med en medeleffekt på 4,8kW, hur många kör med en mycket lägre effekt än så i sina gammell pannor?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

rökgasmätning är ju helt onödigt att göra eftersom man ändå inte ska gå efter det då det bara är siffror på ett papper eller hur det nu var du micke_932 beskrev en rökgasanalys
Hitta inte på egna saker, jag aldrig sagt att det är fel på några rökgasanalyser, jag har möjligtvis sagt att många "installatörer" tolkar dessa lite efter eget behag, och om värdena ser bra ut så skiter dom om brännaren går uselt.

Och jag har fan inte ens nämt ordet rökgasanalys i den här tråden, citera om du ska vräka ur dig massa dynga och påhittad skit.
micke_932 berätta vad det är man ska gå efter när man vill justera in brännaren så optimalt som det går?
Varför ska jag göra det ? jag sa att det med lite enkla modifikationer går att få en gammal panna att fungera effektivare. jag har inte kommit med några andra påståenden om injustering av brännare, jag påpekade att om man med samma ineffekt kan sänka rökgastemperaturen så blir pannan effektivare (värmen hamnar i pannan istället för i skorstenen), det är allt jag sagt.

I en 265:a vill rökgaserna gå rätt ut i skorstenen, det tro fan att det blir ineffektivt, om man då med en plåtbit för 30 spänn kan göra pannan effektivare så får väl till och med du anse att det kan vara ett rätt bra alternativ till ett pannbyte.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Var det inte du micke_932 som skrev detta i tråden rökgasanalys?

Det duger nog bra, 13.5% nånstans brukar väl bara övre gränsen om man får fantisera, men sen tillkommer ju alltid verkligheten också, du ligger strax över vad man vill vara så jag har svårt att tro att det gör någon skillnad, skorsten, panna osv påverkar så det är inte alltid möjligt att hamna rätt, jag vet inte vad jag har har aldrig haft någon som mätt mina värden men brännaren är som ny fortfarande efter 8 år.

Man får inte stirra sig blind på värdena heller, verkligheten gör ofta att det inte är möjligt att ställa in brännaren optimalt, det är ju rätt viktigt att prylarna funkar också och inte att det ser bra ut på ett papper.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Är det verkligen möjligt att få bra rökgasvärden om brännaren går uselt?

"jag har möjligtvis sagt att många "installatörer" tolkar dessa lite efter eget behag, och om värdena ser bra ut så skiter dom om brännaren går uselt."
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jo, men vad har det med denna tråden att göra ?

Där står dessutom inget om man inte ska bry sig om värdena i en rökgasanalys ? läs själv vad du nyss citerade.

Jag skrev att man får anpassa sig till verkligheten, vi har sett ett flertal gånger i gamla trådar där "installatörer" "justerat" in brännare så att dom fått jättefina värden men att det sen blivit skit för att man justerat in brännaren med för hög effekt eller stirrat sig blind på värdena som ser så fina ut men helheten (panna, skorsten och brännare) funkar inte som det borde göra teoretiskt, använd sökfunktionen så ska du få se på verklighet.

Och svaret på din fråga är ja, man kan få en brännare funka uselt med jättefina värden, värden är teori, brännaren sitter i verkligheten där även skorsten och annat finns.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Brännaren justeras ju in när den är monterad i panna som är ansluten till skorsten och mätvärden som man då får är ju specifikt för den anläggningen av brännare/panna/skorsten....har man justerat in brännaren med för hög effekt gentemot pannan så kommer det att synas genom en hög rökgastemp, för låg effekt visar sig genom låg rökgastemp.....ett högt CO2 visar på lågt luftöverskott, är luftblandningen för dålig till förbränningen (ett för högt CO2 alltså ett för lågt O2) så kommer det att visa sig genom ett högt CO.....ett högt CO gör att det kommer att sota, anledningen till att CO kommer att stiga när man har lågt O2 är för att det blir för dålig luftinblandning i eldhärden med en sjunkande förbränningstemperatur som följd.....Är brännaren rätt konstruerad så bör den klara av ett lågt O2 överskott med bibehållen förbränningstemperatur så att CO:n hålls på ett rimligt låg värde

Man påstår att brännaren är viktigare än vad pannan är och att nya brännare ska vara mycket bättre, rökgasmätningen på Ulmabrännaren där folk tycker att CO2 är lite väl högt och att killen borde gå ner lite på det....en 12år gammal flex-a som folk säger är en skitbrännare klarar ju av att ha stabil förbränning med ett ännu högre CO2 än så, även efter 3veckor utan rengörning så fixar den det....
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Hänvisa till tester som är 10 år gamla ger ingenting. Man testade väl både kombipannor och oljepannor vid 20 kW effekt och det skulle inte den dummaste spånskalle göra idag. Anledningen var väl att ScandPellets erbjöd en brännare som vid högeffekt (normalt driftäge) gav 20 kW effekt.
Idag vet nästan alla pelletseldare bättre och ställer in sin brännare efter vad som är lämpligt för den egna pannan.

Om vi nu ska mala på vidare med de ointressanta historiska testerna kan man fråga sig varför sveriges vanligaste panna, CTC265 inte inkluderades i testet. Varför testade pannnan Thermia Tric som tillverkades i bara några få exemplar innan tillverkningen lades ned.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Bra avrundning där msh 16 :) ..
När jag handla brännare för en 8 år sedan var jag på en värmemässa .Fanns 2 st brännartyper 2 installaktörer ...Tyckte gulingen såg läckrare ut..Då ingick även installation o 10 säck Pelle ..inbesparades på 2-3 år då mot oljan mm.. Skulle jag stått med olja idag :shock: så hade jag valt en digitalbrännare för jag e galen i digitala prylar :D .Skönt att alla märken nu e digitala 8) .Och sen om man väljer att köpa på blocket etc det får man göra bäst man vill.. Lite lotteri kanske med begagnat men det e upp till var och en...
Gud bless thé ved :bom:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Lägg fram tester som visar att nya brännare har mycket bättre förbränning!!!!

Vill även se tester som visar som ni hävdar att valet av panna saknar betydelse för pelletsförbrukningen!!!
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

msh16 dessa brännare användes vid testet

Till dessa pannor har vi valt tre olika fabrikat av pelletsbrännare. Var och en representativ för någon av de olika konstruktionsprinciper som förekommer på marknaden, undermatad och uppåtbrinnande (Bequeem), övermatad och uppåtbrinnande (Iwabo Villa S) och en övermatad och framåtbrinnande brännare (Eurofire). Alla tre är P-märkta och har goda vitsord på marknaden.

Är mycket väl som du säger att det bara är dom dummaste spånskallar som använder den typ av brännare på gammal panna som dom gjort i testet
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Så nu är man spånskalle också, :cry: jaja :cry: kärt barn har många namn :wink:

Tester kan vara hur som helst. En av världens allra sämsta bilar någonsin: Simca 1502 blev ett år testad av europas alla motorjournalister och utnämnd till "European Car of the Year

Detta måste ha varit när tjeckoslovakien var fortfarnade under sovjetstyre och vodkan flödade fritt :lol:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Micke142
Stor entusiast!

Inlägg av Micke142 »

Hej.
Tror varken man är spånskalle eller något annat heller för att man köper en beg. brännare. Är väl som fler av oss skriver att det inte hänt mycket på brännarfronten. Ok man har det digitalt istället. Men verkningsgraden blir ju knappast bättre för det. Är så mycket som spelar in när man mäter verkningsgrad/effektivitet. En biobränsle driven anläggning kräver alltid en viss tillsyn,och jämfört med ved är den försumbar. Tror som tidigare inlägg redan påpekat att vedeldarna skrattar. Jag vet vilken skillnaden är. Mvh Micke
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Skriv svar