Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Re: Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av M.Lindskog »

@danei: Saltsyra 30% inga problem att köpa, jag köpte på K-Rauta

Men visst, vilken syra som helst fungerar. Det är bara en fråga om mängd & tålamod.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

jag klantade till det ordentligt och fick hjärtproblem efter den syrebrist som uppstod när kört runt fem liter 30% fosforsyra (avkalkningsmedlet man kan köpa på ÖB) i två timmar. Svimmade två gånger och har haft ghjärtproblem som dock nu efter två tre år är bättre men aldrig blir bra.
Kommer aldrig att göra det igen men att byta ut röret istället låter väldigt intressant - undrar bara hur man ska göra detta???
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Rätt skeptisk till att det skulle bero på det. Men visst det är aldrig dumt med ventilation.

M.Lindskog: Då hade jag fel där.
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

Tack alla för värdefulla tips och erfarenheter - jag kommer nog försöka med en genomspolning av vvx:en.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

jag hade satsat på nytt rör helt klart. Jag körde mitt system två gånger, den andra gången med ansiktsmask och skyddskläder ( ja ingen doktor tror heller att det skulle vara fosforn förrän nu efter sista hjärtbesöket när hjärtkapaciteten ökat från att legat på 15% av 50 möjliga till 40 % vilket den svåra hjärtinfarkt de påstod att jag haft efter fosforgrejen inte skulle göra möjlig men men nu ska de titta närmare efter en omdelbar magnetröntgen förra veckan) och fick bra värme men de vill till att jag spolar sakta. trots att värmen finns i tanken så skyddar kalken så att röret inte tar till sig värmen tror jag. Andra gången jag provade avkalka körde jag fosforsyran i en 10 litershink och med pump på borrmaskinen i 5 minuter minst och med varmt vatten. ändå inte bra..
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Fem minuter!
Tar minst en kvart att få bort ett halvmillimeter tjockt lager kalk i en vattenkokare.
Jag skulle ta en 20 liters tunna, slå i en 1,2kg burk citronsyra och sedan pumpa det genom slingan en halvtimme. Skulle inte stå med näsan ovanför.
Blev det inte bättre av den behandlingen skulle jag prova att försiktigt spruta ned saltsyra i slingan av koppar. Ventiler av brons eller mässing och mjuklödningar tål inte saltsyra.
Kan ju tänkas att en del av kalkbeläggningen omvandlats till någon annan kalkförening utav föroreningar i kranvattnet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

oj då ja rent fel blev det där. Andra gången körde jag bara cirka halva tiden eller 60 minuter i omgångar iofs då den stod stilla iibland..
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

Idag kördes pannans värmeväxlare i en citronsyrablandning i någon halvtimma. Det var hur mycket kalk o skit somhelst däri, kan jag lova.

Hantverkaren ringde och sa att han sparat allt bös i en hink för att jag själv skulle få se vad som kan rymmas i en såpass liten värmeväxlare : )

Tack återigen för tipsen från panelen här, nu är nästa steg att koppla på matarskruv och köpa pellets.
1,8 m matarskruv
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Undras jag om det inte kan sitta "bös" på utsidan oxå.. I vilket fall som helst funkade min väldigt mycket bättre än på sin "kalmartid" - ja jag köpte den från en kille från Kalmar och troligt är att det är väldigt kalkrikt vatten där till skillnad från Arlöv där kaffekokarn avkalkas en gång vart tionde år -men inte så bra som grannens CTC 1100. Aritherm svarade idag att slingan finns som reservdel men han visste inte hur svårt det var att byta. Byta ska jag i alla fall nästa sommar :) Hoppas du blir nöjd i alla fall Ts :)
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

- Nej här i Kalmar är det inte kalkhaltigt vatten alls, men däremot på Öland...där min panna stått o tuffat igenom tusentals liter.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
1,8 m matarskruv
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

MIN kom från Kalmar och var väldigt angripen
:)
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Skillnad på enskilt & kommunalt vatten, kanske? Är ju vattentäkten, inte nödvändigtvis orten, som avgör. Vi bor t.ex. i Linköpingstrakten. Kommunalt vatten här är inte hårt, men vår brunn är en annan historia...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

Stroker skrev:MIN kom från Kalmar och var väldigt angripen
:)
- Ja okey, men Kalmar generellt har väldigt mjukt vatten : )
Installatören hade aldrig tidigare behövt kalka ur någon panna i Kalmartrakten, sa han.

Så det kan nog vara som Lindskog skrev, att det skiljer mellan kommunalt och egen täkt.
1,8 m matarskruv
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Märkligt. min panna hämtade jag i ett villakvarter sista avfarten innan Ölandsbron. Kollade kartan just och tror området heter kanske "Berga"
Oavsett vilket gav den ingen värme ( jo kanske någon minut) innan mina avkalkningsövningar.
Ett byte av blir det oavsett men har inte hittat någon ritning på pannan där man kan se hur man byter ut slingan.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

I övrigt så har jag iofs inte testat någon annan ren pelletspanna men är sjukt nöjd och ser detta sätt att elda som fullt jämförbart med oljan.:)
Skriv svar