Dragbegränsare

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Dragbegränsare

Inlägg av Stegatorparn »

Ta en pilsner och tänk på något annat :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Info om dragbegränsare

KW SID 012 är en bra och lätt driven dragbegränsare och är värd sitt pris..
Ligger anläggnings data inom angivna värden för KW SID 012

Inställd KW 012 till att börja begränsa draget vid 10 Pascal + 4 Pascal vid fullt öppen lucka = 14 Pascal

Angående Dragbegränsare KW SID 012
Max data som gäller är vid vindstilla väder ute !!
Inmatad effekt 45 kWh
skorstens area 169 cm² skostenshöjd 9 meter
skorstens area 338 cm² skostenshöjd 7 meter

Är alla dessa data ovan max utnytjade finns ingen reglerings resev
för att täcka undertryck som uppstår vid byigvind ute ...

( sanningen är att även om större dragbegränsare används kan även denna vara liten vid byigvind¨
men är klart bätter än en mindre dragbegränsare)
Senast redigerad av Olle45 den tis 18 nov, 2014 18:39, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

KW Sid012 är enligt mina erfarenheter ingen bra dragbegränsare, finns kanske många måndagsexemplar.....

Det reglerar lika illa/sämre än Tigex25 även om denna är trögdriven och klarar mindre skorstensarea. Inte värd sitt pris, om man nu har så känsliga grejer i pannrummet så hade jag lagt till mellanskillnaden till en KW150

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Tigex25 är ju rena skämtet. Sid012 är inte i klass med den dyrare Z150 men har man alla tre monterade så ser man vilka som fungerar och verkligen reglerar och vilken (Tigex25) som fladdrar lite på måfå och bara ger ett sken av att reglera bra.
Bästa testet på en dragbegränare är att peta till luckan en aning, Går den omedelbart tillbaka till samma värde reglerar den bra, stannar den i det nya läget som Tigex25 är det ingenting att ha.

Eurofire:s enorma tunga klump till styrlåda som inte går att koppla loss från brännaren var ju också enligt Vednisse vida överlägsen PLClådan hos bionordicbrännaren som är både lätt och löstagbar. Åsikterna går isär och det kan inte sägas något kategoriskt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

@Nyman: Går din SID 012 tillbaka till samma läge om du petar till den? Har justerat med testo där 012:an varit installerad och kan säga att de exemplaren inte var bra.

Vet inte alls vad detta har med saken att göra......Men om du menar den lösa styrlådan med M3 till Eurofire så är det väl ett gediget och seriöst bygge både jämfört med hur det ser ut nu och Bionordic's. Visst går den att koppla loss från brännaren, man får dock ta av kåpan......

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Min SID 012 går tillbaka till samma läge när jag lekar med den. Nu är det att tag sedan jag installerade den men jag har för mig att jag kolla lite på den och hittade "presskägg" som jag rensade bort, alltså en kant från stansningen/pressningen som var vass och "grep fatt".

Sedan har jag ställd den nästan så lågt det går så jag skulle tro att jag har 6-7Pa som drag, det fungerar perfekt i mitt system.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

För info
Alla dragbegränsare KW SID 012 är funktions testade och godkända innan de packas för leverans.
Men vist kan en hel sändning fått transportskader som kan äventyra funktionen.
Angående så kallade tillverknings grader / skägg och KW släpt igenom dessa igenom testet och
blivit godkända så har funktionen inte påverkat den tollerans som KW SID 012 har därför är den en billigare
dragbegränsare + att den är tillverkad i galvat utförande, men den finns även i Rostfritt
men då är priset där efter, när KW Z 150 finns som är större och bätter + tillverkad i Rostfritt..
---------------------
KW SID 012 har en gångled som kan ändra läge detta påverkar regler nogrannheten ca 2 Pascal
vilket jag tycker är försumbar avikelse !! Men kan upplevas som den hänger sig i öppet läge längre tid
än önskat, detta hänger samman med den onogranhet den typ av gångled KW SID 012 har
det är här 2 Pascal är avgörande..
Tillverkar rökgasutrustning
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Ni som har spjäll på rökröret, prova att laborera. När dragbegränsaren är öppen. Magi....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
grey
Stor entusiast!

Inlägg av grey »

En dum fråga kanske, måste man ha en dragbegränsare?
Jag fick aldrig någon installerad när firman var här och satte in den nya pannan.

Vet att det egentligen skulle ingå en sådan till min panna
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!

Inlägg av grey »

Antar jag svor i kyrkan nu :o
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Har du satsat på ny panna och brännare, skall du ge dom en ärlig chans att göra ett optimalt jobb och inte snåla in på dragbegränsaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mrxswe
Stor entusiast!

Inlägg av mrxswe »

Det rökrör som kommer med pannan ska ha en dragbegränsare.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
grey
Stor entusiast!

Inlägg av grey »

Ja jag vet att det skulle va en sådan till själva rökröret men de tyckte jag kunde behålla mitt gamla rökrör då jag har det lite knepigt in till skorstenen . Har en ganska lång bit in till skorstenen och de sa att det skulle bli ett jävla jobb och riva upp det bara för att få dit det nya rök röret ..

Så jag har alltså både mitt gamla rökrör och min gamla skruv och ingen dragbegränsare.

Men jag har inte märkt något speciellt extremt avvikande med förbränningen oavsett pellets eller när det stormat ute. Fast jag inte har en sådan . Har varit lite orolig någon gång när det verkligen blåst rejält någon gång men brännare tuffade på som vanligt tyckte jag .. inget märkvärdigt på askan heller .
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Icecap skrev:Min SID 012 går tillbaka till samma läge när jag lekar med den.
Sedan har jag ställd den nästan så lågt det går så jag skulle tro att jag har 6-7Pa som drag, det fungerar perfekt i mitt system.
Jag Kan inte få under 14pa i mitt system med samma dragbegränsare... :shock: Min öppnar bara när det är RIKTIGT kallt ute.... Börjar känna att jag borde ha nåt annat istället.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Min står och "fladdrar" lite fint vid brinnande brännare och ingen eller lite vind samt öppnar mycket när det blåser rejält på utsidan. Ser ut som om den reglerar bra. I alla fall bra mycket bättre än Tigexen som satt där tidigare, den fastnade tom i öppet läge relativt ofta.
Men allt är "vad jag tycker" eftersom jag inte har kontrollerat detta med mätinstrument.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar