Dragbegränsare
Dragbegränsare
Min brännare missar att tända om dragbegränsaren står på 15 Pa eller högre som är rekommenderat för pellets. Det är en tigex25. Ställer jag den på 5 Pa eller nästan 10 Pa så går allt som en klocka. Men då står den halvöppen mest hela tiden när inte pannan går och den öppnar o stänger 1cm när brännaren går för fullt. Är detta ok?
Effecta komplett 2. Värmer 250kvm. 8m murad skorsten.
Re: Dragbegränsare
Det är ok med 10 Pa
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Tyvärr är en Tigex 25 för klen för de flesta installationer.
Läs mer i den klistrade tråden.
Läs mer i den klistrade tråden.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jag läste detta också men den kan ju inte va helt skit eller?
Effecta komplett 2. Värmer 250kvm. 8m murad skorsten.
Jag har kommit fram till att den är bättre än ingenting 

Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Man ska ju ha mellan 10 - 15 Pa klart så långt. Det som bestämmer vilket undertyck man ska beror ju på anläggningen i sin helhet. Du kan ju inte bestämma "Att nu ska vi ha 10 Pa! Det får man kolla från fall till fall. Om du tex mäter i eldstaden så skall där vara ett litet undertyck, och du kan ha ett annat i stosen om du mäter där. Så beroende på hur mycket fläkt du har på brännaren tex eller hur hårt du bafflat panna så skiljer det sig åt. Likaså mellan olika pannor.
Info om dragbegränsare,
Varmare årstider ger sämre drag än kallare årstid alltså ställs lägre krav på val av dragbegränsare
under mildare årstid.
Viktigt att välja rätt storlek + att den är av en lätt driven typ.
Byig vind ställer ochså krav på följsamhet så ryckigt drag undviks.
Några undrar om valet av en liten dragbegränsare har någon avgörande betydelse...
svar varmare årstid ger lägre/ mindre dragförhållande här klarar även en liten dragbegränsare av dragbegränsningen.
men när det blir kallare ute samtidigt ökar också energi åtgången och rökgastemperaturen ökar i °C
Större skillnad mellan rökgastemperaturen och utetemperaturen ökar skorstenens drag !!
detta ställer större krav på rätt storlek av dragbegränsare + att ha byig vind i minnet
kräver att det finns reserv reglering annars uppstår ryckigt drag som kan äventyra driften.
---------------
Inget ont sakt om Tigex 25 den klarar mindre oljeeldning bra, men pellets ställer större krav
på att rätt storlek installeras !! När det gäller Pellets som bränsle gäller att välja rätt storlek av dragbegränsare!! Tänk på att träbränslen avger större rökgasmängd än oljeeldning ger.
Rekommenderat skorstensdrag vid pellets eldning är så nära 10 Pascal det går !!
Alltså blir valbart område 10 till 15 Pascal, därför blir kravet på en lätt driven dragbegränsare
som inte tillåter att dragförhållandet blir högre är 15 Pascal...
Mellan 10 till 15 Pascal ger den bästa eldnings ekonomin...
--------------
Vist har olika pannor olika rökgasmotstånd men detta motstånd övervinnes i de flesta fall med att trimma in
pelletsbrännarens fläktluft.
----------------------------------
Åter till trådskaparens frågor !!
Min brännare missar att tända om dragbegränsaren står på 15 Pa eller högre som är rekommenderat för pellets. Det är en tigex25. Ställer jag den på 5 Pa eller nästan 10 Pa så går allt som en klocka. Men då står den halvöppen mest hela tiden när inte pannan går och den öppnar o stänger 1cm när brännaren går för fullt. Är detta ok?
Svar på dina frågor !!
Det är vanligt att pelletsbrännare får svårare att åter tända pelletsen om skorstenensdraget blir för starkt
anledning till att den får en svårare ny tändning är att mängden kall förbränningsluft också ökar
och kyler upptändningen och tändmiss uppstår.
Skorstens drag rekommenderas från 10 till max 15 Pascal för pellets som bränsle
i det området ger bäst eldnings ekonomi och säkrare drift.
Hur en dragbegränsare arbetar..
Enkelt förklarat är fuktionen som en våg som väger undertrycket mot en ställbar trimvikt
Tex dragbegränsaren inställd till att börja dragreglera vid 10 Pascal, under 10 Pascal är luckan helt stängd
när sedan draget ökar till över 10 Pascal börjar dragluckan att öppna och släpper in luft för att sänka undertrycket i skorstenen.. sänkning av skorstenens udertryck sker på två sätt
1 / Genom att tillföra luft sänker undertrycket..
2 / Och kallare luft sänker också rökastemperaturen som ger upphov till skorstenens drag
då det är skillnaden mellan ute temperaturen och rökgastemperturen som bestämer hur starkt draget blir
+ skorstenshöjden påverkar också skorstenens dragkraft skorstenens Area i cm² bestämmer rökgasmängden som skorstenen klarar av att suga ut.
Varmare årstider ger sämre drag än kallare årstid alltså ställs lägre krav på val av dragbegränsare
under mildare årstid.
Viktigt att välja rätt storlek + att den är av en lätt driven typ.
Byig vind ställer ochså krav på följsamhet så ryckigt drag undviks.
Några undrar om valet av en liten dragbegränsare har någon avgörande betydelse...
svar varmare årstid ger lägre/ mindre dragförhållande här klarar även en liten dragbegränsare av dragbegränsningen.
men när det blir kallare ute samtidigt ökar också energi åtgången och rökgastemperaturen ökar i °C
Större skillnad mellan rökgastemperaturen och utetemperaturen ökar skorstenens drag !!
detta ställer större krav på rätt storlek av dragbegränsare + att ha byig vind i minnet
kräver att det finns reserv reglering annars uppstår ryckigt drag som kan äventyra driften.
---------------
Inget ont sakt om Tigex 25 den klarar mindre oljeeldning bra, men pellets ställer större krav
på att rätt storlek installeras !! När det gäller Pellets som bränsle gäller att välja rätt storlek av dragbegränsare!! Tänk på att träbränslen avger större rökgasmängd än oljeeldning ger.
Rekommenderat skorstensdrag vid pellets eldning är så nära 10 Pascal det går !!
Alltså blir valbart område 10 till 15 Pascal, därför blir kravet på en lätt driven dragbegränsare
som inte tillåter att dragförhållandet blir högre är 15 Pascal...
Mellan 10 till 15 Pascal ger den bästa eldnings ekonomin...
--------------
Vist har olika pannor olika rökgasmotstånd men detta motstånd övervinnes i de flesta fall med att trimma in
pelletsbrännarens fläktluft.
----------------------------------
Åter till trådskaparens frågor !!
Svar på dina frågor !!
Det är vanligt att pelletsbrännare får svårare att åter tända pelletsen om skorstenensdraget blir för starkt
anledning till att den får en svårare ny tändning är att mängden kall förbränningsluft också ökar
och kyler upptändningen och tändmiss uppstår.
Skorstens drag rekommenderas från 10 till max 15 Pascal för pellets som bränsle
i det området ger bäst eldnings ekonomi och säkrare drift.
Hur en dragbegränsare arbetar..
Enkelt förklarat är fuktionen som en våg som väger undertrycket mot en ställbar trimvikt
Tex dragbegränsaren inställd till att börja dragreglera vid 10 Pascal, under 10 Pascal är luckan helt stängd
när sedan draget ökar till över 10 Pascal börjar dragluckan att öppna och släpper in luft för att sänka undertrycket i skorstenen.. sänkning av skorstenens udertryck sker på två sätt
1 / Genom att tillföra luft sänker undertrycket..
2 / Och kallare luft sänker också rökastemperaturen som ger upphov till skorstenens drag
då det är skillnaden mellan ute temperaturen och rökgastemperturen som bestämer hur starkt draget blir
+ skorstenshöjden påverkar också skorstenens dragkraft skorstenens Area i cm² bestämmer rökgasmängden som skorstenen klarar av att suga ut.
Tillverkar rökgasutrustning
Om den öppnar 1cm är den absolut inte för liten.
Olle: Vilken enhet man nätet med spelar ingen roll alls.
Mottrycket i pannan bör snarare kompenseras med motdragsluckan än fläkten, det är trycket i förbränningsrummet som är av intresse.
Olle: Vilken enhet man nätet med spelar ingen roll alls.
Mottrycket i pannan bör snarare kompenseras med motdragsluckan än fläkten, det är trycket i förbränningsrummet som är av intresse.
Om pannan är trång så lär det inte bli bättre om man ökar fläkten på brännarn.Den bryr sig inte alls om vart röken tar vägen och då ryker det ur luckor och fallrör med bakvärme till följd. och vad jag förstår så ställer man ju fläkten för att få ett visst syreöverskott ,inte för att trycka ut röken till skorsten.
Info ang. Tigex25
Klart är att det är bättre med en Tigex 25 än ingen dragbegränsare alls !!
Tillägg för dragbegränsare OBS varm årstid öppnar oftast inga dragbegränsare något !!
Undantag är om skillnaden mellan rökgastemeraturen o utetemeperaturen skapar ett undertryck
som är större än inställt värde på dragbegränsaren..
(Om den öppnar 1cm är den absolut inte för liten. = ( inget bra svar)
Varför svaret är missvisande...
1 / Hur stor anläggningen är
2 / Val av bränsle som skall eldas
3 / Vilken årstid som dragbegränsaren ska klara att reglera
4 / Var i sverige anläggningen finns ( I skåne är midare och i Norr är det kallare klimat )
-----------------
I övrigt inget illa sakt om Tigex25
en bra dragbegränsare om den installeras i anläggningar som denna räcker till reglera draget !!
Max data för Tigex25
OBS vid byig vind är denna oftast helt öppen
Vid vinstilla gäller data nedan
Perfekt dragbegränsare till mindre oljeanläggningar
Inmatad effekt 25 kWh
Skorstens area 169 cm²
Skorstens höjd 6 meter
Klart är att det är bättre med en Tigex 25 än ingen dragbegränsare alls !!
Tillägg för dragbegränsare OBS varm årstid öppnar oftast inga dragbegränsare något !!
Undantag är om skillnaden mellan rökgastemeraturen o utetemeperaturen skapar ett undertryck
som är större än inställt värde på dragbegränsaren..
(Om den öppnar 1cm är den absolut inte för liten. = ( inget bra svar)
Varför svaret är missvisande...
1 / Hur stor anläggningen är
2 / Val av bränsle som skall eldas
3 / Vilken årstid som dragbegränsaren ska klara att reglera
4 / Var i sverige anläggningen finns ( I skåne är midare och i Norr är det kallare klimat )
-----------------
I övrigt inget illa sakt om Tigex25
en bra dragbegränsare om den installeras i anläggningar som denna räcker till reglera draget !!
Max data för Tigex25
OBS vid byig vind är denna oftast helt öppen
Vid vinstilla gäller data nedan
Perfekt dragbegränsare till mindre oljeanläggningar
Inmatad effekt 25 kWh
Skorstens area 169 cm²
Skorstens höjd 6 meter
Tillverkar rökgasutrustning
Om det är möjligt att strypa lite med spjället, utan att draget blir för lågt vid sämsta förutsättning. Så räcker Tigex25 bra. Men jag rekommenderar ingen att köpa en. Men har man en redan så kan den duga.
Min gissning är att nästan alla har mer drag i skorstenen än vad som behövs.
Har nån kollat rökgastempen (efter spjället) , när spjället är något strypt(Det finns många steg)?
Min gissning är att nästan alla har mer drag i skorstenen än vad som behövs.
Har nån kollat rökgastempen (efter spjället) , när spjället är något strypt(Det finns många steg)?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Olle45: Om den öppnar 1 cm är den absolut inte för liten, för det drifts fallet.
Det finns inget i tråden som indikerar att den är för liten i det här fallet, ändå kommer det svar som säger att den är det. En motdragslucka är för liten om den inte kan hålla ner draget till rätt nivå trotts att den öppnar max. Dvs. öppnar den fullt så är den för liten för det driftsfallet. Sedan kvittar svaren på dina fyra frågor.
Öppnar den 1cm är den absolut inte för liten. Sen kan du mäta samma sträcka i m, tum eller mm det gör ingen skillnad alls.
Det finns inget i tråden som indikerar att den är för liten i det här fallet, ändå kommer det svar som säger att den är det. En motdragslucka är för liten om den inte kan hålla ner draget till rätt nivå trotts att den öppnar max. Dvs. öppnar den fullt så är den för liten för det driftsfallet. Sedan kvittar svaren på dina fyra frågor.
Öppnar den 1cm är den absolut inte för liten. Sen kan du mäta samma sträcka i m, tum eller mm det gör ingen skillnad alls.
Det svåra är att hitta det värsta "drifts fallet". Blåst, tempskillnader(ute vs inne mfl), lufttryck och säkert fler påverkar.
Min åsikt är att Tigex25 kan vara för liten, så jag hade inte chansat om jag skulle köpa en annan.
Min åsikt är att Tigex25 kan vara för liten, så jag hade inte chansat om jag skulle köpa en annan.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Man märker ganska fort om den tenderar att reglera nära max öppet när det är kallt ute.
Att man rekommenderar en större om man ska köpa nytt för säkerhets skull kan jag köpa.
Att man rekommenderar en större om man ska köpa nytt för säkerhets skull kan jag köpa.
Sen har vi blåst, vad göra när det blåser som f_n min står helt öppen nu 

PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen