Pelletsåtgång och driftstopp

Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

Anna - vilken temperatur shuntar du ut? Har du automatisk shuntstyrning eller vrider du manuellt på shunten? Vet du vad det är för märke på shunten, t.ex ESBE?
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Stämmer

Inlägg av André »

snillet skrev:
Så ni är inte ute å cyklar med förbrukningen alls.... men pannan måste ha gått grymt ineffektivt på olja också. Har ni en rökgastemp på 300grader kan ni säkert spara in MINST 5% till över ett helt år om ni får ned den.
Installatören fick väl ner den till 200°

Men annars ser de väl ok ut jämfört med oljeförbrukningen men en ny panna kan nog sänka förbrukningen med 2 ton.. :wink:

Här gick de 3,2-3,3 m3 olja/år efter byte till pellets lite drygt 6,7 ton o efter pannbyte blev de 4,9 ton varav med bionan i 2,5 mån.. Den va ju inte riktigt som den skulle här... Så vi får se 21/2 -06 hur de verkligen blev.. Men de ser ut nu som det blir ca 4,5 ton nu.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Nu måste jag kasta mig in i diskussionen! Hurra - äntligen någon som kommer upp i vår förbrukning! Fast deras kåk verkar ju bra mycket större än vår. Välisolerad vind stod det - lyckliga dom. När jag stack ner huvudet i vad jag trodde var en trossbotten, var det helt tomt! Man kunde se från vägg till vägg. Alltså, ingen isolering mot vindsutrymmet!

Sedan har jag rör som går i väggarna och golvvärme i hall och badrum (mosaik), säkerligen utan isolering. Till yttermera visso har jag misstankar mot kulverten till garaget. Det är nämligen påfallande snöfritt där, och torkar snabbt efter regn!

Huset är också gammalt, inte från detta sekel och inte från det förra heller! Lerstensväggar och eternittak med spån under. Behöver jag säga tvåglasfönster?
10 ton till 130 kvm + 50 i biutrymmen, är rätt saftigt! Så klaga inte, Anna! Jag häller också i tre säckar om dagen, ungefär, när det är nollgradigt.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
anpal
Späd planta

Inlägg av anpal »

Hej Tolvan.

Vi tror att det är fel på automatshunten så vi shuntar manuellt. Ligger på mellan 2-3 ca. 40 grader ut och vi får ca 38 tillbaka in. Vet ej fabrikat på
shunten.

Anna
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

anpal skrev:Hej Tolvan.

Vi tror att det är fel på automatshunten så vi shuntar manuellt. Ligger på mellan 2-3 ca. 40 grader ut och vi får ca 38 tillbaka in. Vet ej fabrikat på
shunten.

Anna
Menar du att utgående temperatur till radiatorslingan är 40 grader och återkommande 38 grader? Det låter som extremt liten skillnad. Det tror jag inte jag skulle lyckas med ens mitt på sommaren med 30 grader inne i huset.

40 grader ut till radiatorslingan nu på vintern låter lågt. I synnerhet med några minusgrader ute.

Vad har ni för hastighet inställd på cirkulationspumpen?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
anpal
Späd planta

Inlägg av anpal »

Vi kör på tvåan.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

GoForIt Pellets skrev:Menar du att utgående temperatur till radiatorslingan är 40 grader och återkommande 38 grader? Det låter som extremt liten skillnad. Det tror jag inte jag skulle lyckas med ens mitt på sommaren med 30 grader inne i huset.

Jag har ung samma gradskillnad som Anna. Det kanske är så att du Anna också har ett 1-rörssystem som jag. (Det är alla element kopplas till 1 rör som går runt i huset, (till skillnad från 2 rör Fram- och Returledning som man använder i moderna anläggningar). Jag har cirkulationspumpen på näst högsta varvtal. Reserverar det högsta läget till kalla dagar då det behövs lite extra eftersom det läter lite i rören då. :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag fick ingen reaktion på min uträkning ang. er förbrukning anpal, hur har ni kommit fram till att det blir samma kostnad för pellets jämfört med oljan?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Stugsittaren skrev:
GoForIt Pellets skrev:Menar du att utgående temperatur till radiatorslingan är 40 grader och återkommande 38 grader? Det låter som extremt liten skillnad. Det tror jag inte jag skulle lyckas med ens mitt på sommaren med 30 grader inne i huset.

Jag har ung samma gradskillnad som Anna. Det kanske är så att du Anna också har ett 1-rörssystem som jag. (Det är alla element kopplas till 1 rör som går runt i huset, (till skillnad från 2 rör Fram- och Returledning som man använder i moderna anläggningar). Jag har cirkulationspumpen på näst högsta varvtal. Reserverar det högsta läget till kalla dagar då det behövs lite extra eftersom det läter lite i rören då. :wink:
Jag har också enrörssystem! Men jag är inte i närheten av dessa siffrorna. Gratulerar till mycket välisolerade ledningar!
Våra går direkt ner i källargolvet från cirkulationspumpen. Inte en chans med två graders skillnad där inte..
Så du menar att från utgående efter cirkulationspumpen, via rör till ett tjugotal radiatorer så tappar du bara två grader, med minusgrader utomhus.. ?? :shock:
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

anpal skrev:Hej Tolvan.

shunten.

Anna
hmm...

Testa å moderera lite med shunten och pumphastigheten tills ni får cirka 10 graders tempdifferens mellan fram å tillbaka tempen. Tycker det låter som om ni shuntar ut för varmt vatten på för hög hastighet eller nåt sånt.

Men testa att ändra pumpen å vänta nåt dygn å se hur tempdiffen står då.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Ja, här är något lurt. Med två graders temperaturdifferens borde energiåtgången och därmed pelletsförbrukningen vara låg, och det är den ju inte! Mäter ni på rätt ställen?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

GoForIt Pellets skrev:Så du menar att från utgående efter cirkulationspumpen, via rör till ett tjugotal radiatorer så tappar du bara två grader, med minusgrader utomhus.. ?? :shock:
Jag får revidera mina siffror lite, jag tappar 4 grader. Mina ledningar går runt ytterväggarna i en plåtprofil med isoleringsmaterial i. Jo det passerar ett antal element (inte 20 men väl 9). Utetempen är 3 grader minus och inne har jag 22. :oops:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
anpal
Späd planta

Inlägg av anpal »

Allan.

Vi har att lita på de mätare som sitter på utgående och ingående rör.
Kan ju hända att de visar fel.
Sg
Fröträd

Inlägg av Sg »

Om jag skall lägga mig i förbrukning, så anser jag att man bör räkna om totalförbrukning till ett mått som går att jmf med andra husägare, exempelvis antal kg pellets per kvadratmeter och månad som ett genomsnitt under året. Data som behövs är total yta på huset och normaliserad till 20 gr =Area eff (m2). Total förbrukning av pellets per år= Förb (kg).

Normaliseringen görs utifrån hur många m2 som uppvärms till en viss temp. Ex 100 m2 som uppvärms till 22 gr ger en effektiv yta på 100*1,05*1,05 enligt principen att varje grad ger en ökad energiåtgång på 5 % (detta kan ju var fel, men i så fall gör alla samma fel). Jag räknar också med arean på biytor som dels värms upp av spillvärme och dels av elemet. Denna effektiva yta bli mindre då de flesta har lägre temp än 20 gr. Exempel 18 gr på 100 m2 -> 100*0,95*0,95

Area eff/Förbr/12 = xxx kg per m2 och månad.

De som hittills gjort detta i en annan tråd har fått en förbrukning mellan 2 och 6 kg pellets per m2 och månad. Då få personer gjort denna beräkning har jag ingen uppfattning om vad som är normalt, men hittills ligger medel på 3- 3,5, vad jag kan bedömma.

Hoppas det gick att förstå
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Agerod
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

wertok skrev:Jag fick ingen reaktion på min uträkning ang. er förbrukning anpal, hur har ni kommit fram till att det blir samma kostnad för pellets jämfört med oljan?
Jag håller helt med wertok, dina data tyder på att ni kommer att tjäna 30 000 kr per år, varför då så missnöjd??

Pumphastigheter, rördragning och tempdifferenser i all ära, men dom aspekterna är inte så intressanta just här, tycker jag...
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Skriv svar