Ny programvara

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Asterix skrev:
André skrev:
Asterix skrev:Jag har 0518 och det verkar inte gå att ställa glödhållning lägre än 20, eller skall man trycka på nåt annat än minus för att komma till Off?

Peter
Kör tankdiff oxå..
Tack!
Jag ställde tankdiffen på 20grader och stödvärme på 30, det tycks funka så långt.... Jag nollställde tidsräkneverken, så jag kan se om den "smyg-går" på el.

Kanske skall öka till högre värden som någon föreslog?

Peter
Jag tycker du/ni kan köra mer tankdiff än 20°.. Va de inte Joackim A som körde 40° ifjol med stopp 90° (50-90°) o alltid hade vv till dusch mm..
Hur är det igentligen med elpatronen då man kör tankdiff o pellets/el??
Har hört att de inte ska gå för att elen går in o nu då de inte är kallt behöver man ju inte ha el som backup så stäng den..
På sommaren drar jag ur sladden när man åker bort ifall åskan skulle va framme o ingen elpatron på.. Det är ju liten mening att underhållsvärma vattnet då man är borta.. :wink:

Du/ni kan även gå in i "sekvens menyn" (65) o ändra start programet för snabbare uppstart.. Ändra startfas 7 från 10 min till 7 min så går uppstarten snabbare (3 min) då väntan på underhållsglöd minskas..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Barsk skrev:
Kör även tankdiff 35-40° med stopp på ca 90-92° då kommer brännaren bara att gå ca 1 gång/dygn..
Hmm, men om man vill ha bra VV-kapacitet, får man det med så extrema inställningar? Annars verkar det ju bra.

Jag kommer att få min Biomatic-panna installerad på tisdag (snabba leveranser :-) Så då kan jag ju börja labba själv...[/quote]

I kompisens nya anläggning med en biomatic 20+ kommer elektrikern som bygger kulvertstyrningen att bygga in en funktion som lurar pannan att panntempen är lägre än den är då någon acktank behöver laddas..

Det är tänkt att då någon acktank behöver värme ska ett relä växla från pannans tempgivare till ett motstånd (tror de va 113 ohm) som motsvarar 50° så pannan startar även om den är t.ex 60/80°..
Detta borde även gå att göra men med en knapp i huset nånstans, då är de bara att trycka på knappen före man vet att man t.ex ska bada o behöver mycket vv så startar pannan.. Det räcker med att pannan bara blir lurad tvärt för att den ska starta upp..
Hmmm ändå simplare är att man har en strömbrytare så man bara bryter strömmen till brännaren tvärt (av o på igen) så startar brännaren om.. :D
Om det även finns en tempgivare så ser man ju om man behöver "lura" pannan för att få vv el att det räcker ändå.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Asterix skrev: Jag ställde tankdiffen på 20grader och stödvärme på 30, det tycks funka så långt....
Stödvärme? Menar du el-patronen?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

André skrev: I kompisens nya anläggning med en biomatic 20+ kommer elektrikern som bygger kulvertstyrningen att bygga in en funktion som lurar pannan att panntempen är lägre än den är då någon acktank behöver laddas..

Det är tänkt att då någon acktank behöver värme ska ett relä växla från pannans tempgivare till ett motstånd (tror de va 113 ohm) som motsvarar 50° så pannan startar även om den är t.ex 60/80°..
Intressant variant! Jag har varit inne på knappspåret själv, men inte vetat hur man ska få till det. Borde det inte räcka med en enkel omkopplare förresten, istället för ett relä?
André skrev: Detta borde även gå att göra men med en knapp i huset nånstans, då är de bara att trycka på knappen före man vet att man t.ex ska bada o behöver mycket vv så startar pannan.. Det räcker med att pannan bara blir lurad tvärt för att den ska starta upp..
Hur lång tid tar det för pannan med stängd shunt att få upp panntemperaturen, om den ligger i det lägre spektrat av börvärdet? Dvs, hur länge ska man vänta innan man börjar bada efter man tryckt på knappen?
André skrev: Hmmm ändå simplare är att man har en strömbrytare så man bara bryter strömmen till brännaren tvärt (av o på igen) så startar brännaren om.. :D
Gör den inte en kallstart då?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Asterix
Prima virke

Inlägg av Asterix »

Barsk skrev:
Asterix skrev: Jag ställde tankdiffen på 20grader och stödvärme på 30, det tycks funka så långt....
Stödvärme? Menar du el-patronen?
Ja, men med stöd av det skrivna här, så har jag ändrat igen och kopplat bort el-driften samt ökat tankdiff till 30 grader. 5 kallstarter blev det under helgen med två tonårsdöttrar i huset. Skaplig utdelning tror jag... :-)
Peter
Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Asterix skrev: ökat tankdiff till 30 grader. 5 kallstarter blev det under helgen med två tonårsdöttrar i huset. Skaplig utdelning tror jag... :-)
Peter
Om bara vv räcker så är det bara att öka tankdiffen mer så blir det ändå mindre kallstarter.. :wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Barsk skrev:
André skrev:
Det är tänkt att då någon acktank behöver värme ska ett relä
Intressant variant! Jag har varit inne på knappspåret själv, men inte vetat hur man ska få till det. Borde det inte räcka med en enkel omkopplare förresten, istället för ett relä?
André skrev: Detta borde även gå att göra men med en knapp i huset nånstans
Hur lång tid tar det för pannan med stängd shunt att få upp panntemperaturen
André skrev: Hmmm ändå simplare är att man har en strömbrytare så man bara bryter strömmen till brännaren tvärt (av o på igen) så startar brännaren om.. :D
Gör den inte en kallstart då?
1. Hos kompisen behövs ingen knapp då det är kulvertstyrningen som sköter detta.. När någon tank behöver värme startar kulvert/laddomatpumpen o då luras pannan att tro den är t.ex 50° oavsett temp o startar.. Det gör den då både med eltändning o underhållsglöd sen vet jag inte vad elkillen ska ha för grejer (el inte min starkaste sida :oops: ), Han va lite sugen på plc styrning till detta sa han.. Han driver på fritiden en firma som bygger olika typer av styrningar, bl.a har han byggt elektroniken till mejeriets ostvändarrobbot men även en hel del flisbrännarstyrningar..

2. Det beror på om den ska göra kallstart/varmstart o om man kortat upptändningsfasen.. Min lilla panna värms då från kall (30°) till ca 75° på runt 25 min (ska kolla mer exakt) med kallstart´som tar 14,5 min här.. :wink:
Från 50° till 75 med underhållsglöd tar 8 min men då rymmer min panna bara 55 liter mot biomaticens 140.. Men nån biomatic ägare kanske vet??

3. Det beror på om den går på underhållsglöd o "ser" om de finns glöd kvar då startar den mitt i startprogramet (startfas 5 av 7) annars gör den en kallstart..
astf7
Späd planta

Programversion?

Inlägg av astf7 »

Vilken programversion har ni som kan ställa tankdiff?
4 x Lesol AR5, Lesol Energy med flödesmätning, tank 500 liter, Thermia Bequem.
Barsk
Lärjunge!

Re: Programversion?

Inlägg av Barsk »

astf7 skrev:Vilken programversion har ni som kan ställa tankdiff?
0518 vill jag minnas att det står.
astf7
Späd planta

Inlägg av astf7 »

ok, tack.

Mvh Anders
4 x Lesol AR5, Lesol Energy med flödesmätning, tank 500 liter, Thermia Bequem.
Skriv svar